در شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز :
یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز درخصوص ادغام سازمان های وابسته شهرداری اهواز اظهار داشت: درحال حاضر برخی مدیران عامل سازمان های شهرداری حاضر به پرداخت مطالبات پیمانکاران که از زمان مدیران عامل پیشین باقی مانده نیستند قطعا با ادغام سازمان ها این شرایط بدتر نیز می شود.
کد خبر: ۷۱۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 05 February 2019

در شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که روز دوشنبه (۱۵ بهمن ماه) با 9 دستور کار برگزار شد، چهار لایه به تصویب رسید.

به گزارش"تابناک"؛ در این جلسه دستورکارهای عدم اجرای مصوبه شورای چهارم مبنی بر ادغام سازمان های وابسته شهرداری، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر برای استهلاک تمام یا بخشی از سرمایه گذاری اختصاصا و فقط جهت قراردادهای مشارکتی، ترک تشریفات واگذاری مناقصه قرارداد نگهداری 200 هکتار از فضای سبز پارک شهروند و اصلاح ردیف بودجه سال 97 با اکثریت آرا به تصویب رسید.

بر اساس ضوابط تشکیلاتی متناسب با ماده 54 قانون شهرداری ، سازمان های وابسته عهده دار بخشی از وظایف شهرداری هستند و در اجرای قانون شهرداری، تصمیم گیری نهایی بر عهده شهردار می باشد؛ همچنین سازمان شخصیت حقوقی مستقل نداشته و شخصیت حقوقی اش منبعث از شهرداری می باشد اما اختیارات اداری و مالی متناسب را از محل تفویض اختیار شهردار به رئیس سازمان بعنوان قائم مقام شهردار بر اساس تبصره ذیل بند 30 ماده 71 قانون شوراها اقدام می نماید.

در اجرای امور مالی و معاملاتی شهرداری و سازمانهای وابسته مطابق اساسنامه قبلی و بر اساس ماده 84 قانون شهرداری ها، سازمانهای وابسته تابع قانون تجارت بوده که می بایست نسبت به ارسال اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد اقدام می نمودند در حالیکه فعالیت انتفاعی و سود آور نداشتند.

اسکندر لطفعلی زاده در شصت و ششمین نشست علنی شورای شهر شهر اهواز  با تقسیم مدیران شهرداری به نورچشمی و غیر نورچشمی گفت: به برخی مدیران عامل سازمان های وابسته به شهرداری هیچ وظیفه ای محول نمی شود و برعکس بر دوش مدیری دیگر وظایف متعددی قرار می گیرد.
وی با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن راهکارهای عملی برای افزایش بهره وری افزود: ادغام سازمان های وابسته نه تنها منتج به افزایش بهره وری و تخصص گرایی نمی شود بلکه ممکن است سبب تجمیع شغلی نیز شود.

در ادامه مهران باباپور، دیگر عضو شورای شهر اهواز، درخصوص ادغام سازمان های شهرداری اهواز، اظهار کرد: سازمان ها قرار بود بازوان اجرایی شهرداری باشند اما درحال حاضر وبال گردن شهرداری هستند.

وی افزود: هر کدام از سازمان ها بدهی های میلیاردی دارند و هیچ کمکی به شهرداری اهواز نکرده اند، در واقع بیشتر مشکلات شهرداری از همین سازمان ها نشات گرفته است.

باباپور با بیان اینکه ادغام این سازمان ها بزرگترین کمک به شهرداری است، گفت: مدیران فعال در سازمان ها پاسخگوی مردم نیستند اما اگر زیر نظر معاونت ها باشند نظارت بر عملکرد آنها بهتر خواهد بود.

وی به هزینه های زیاد این سازمان ها اشاره کرد و گفت: با ادغام، هزینه های مختلف از جمله هزینه حراست فیزیکی و آب و برق و مسکن کاسته می شود. همچنین لازم است بررسی کنیم که آیا این سازمان ها از زمان تاسیس تاکنون به وظایف ذاتی خود عمل کرده اند یا آن که صرفا به صورت فرمایشی پیش رفته اند.

در ادامه عبدالزهرا سنواتی، رئیس شورای شهر اهواز، با بیان اینکه سازمان های وابسته به شهرداری و حتی خود شورا نیز دچار روزمرگی شده اند، اظهار کرد: اعضای شورای شهر باید به معاونت ها و سازمان های مختلف شهرداری برنامه ارائه دهند و سپس بر نحوه اجرای آن نظارت داشته باشند.

وی تصریح کرد: با ادغام سازمان های وابسته به شهرداری مشکلات فعلی حل نمی شود و هیچ کدام از هزینه ها کاهش نمی یابد. ضمن آن که امکان افزایش هزینه نیز وجود دارد. اگر در یک سازمان و بخشی مسئول در انجام وظایف خود موفق نبود باید آن مدیر تغییر کند نه آن که به فکر ادغام سازمان باشیم.

سنواتی گفت: شهرداری سایر کلانشهرها با روش های گوناگون از جمله توسعه شهر هوشمند به دنبال کاهش هزینه ها هستند اما شهرداری اهواز در این مسیر موفق نبوده است.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز درخصوص ادغام سازمان های وابسته شهرداری اهواز اظهار داشت: درحال حاضر برخی مدیران عامل سازمان های شهرداری حاضر به پرداخت مطالبات پیمانکاران که از زمان مدیران عامل پیشین باقی مانده نیستند قطعا با ادغام سازمان ها این شرایط بدتر نیز می شود.

محمدرضا ایزدی ادامه داد: موافق ادغام برخی سازمان های وابسته به شهرداری هستم اما باید با ساز و کار مناسب این مساله دیده شود تا مشکلات کمتری ایجاد شود.

محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر اهواز با اعلام موافقت خود درخصوص ادغام برخی سازمان ها گفت: مجموعه شهرداری بسیار حجیم است و لازم است برخی سازمان ها ادغام شوند.

وی افزود: از سویی دیگر مشاهده می شود که یک سازمان بزرگ تنها برای یک وظیفه جزیی تشکیل شده است به طور نمونه سازمان عمران شهری تنها وظیفه آسفالت خیابان ها را برعهده دارد درحالی که برای بحث آسفالت معابر اصلا نیازی به تشکیل یک سازمان مجزا نبود.

فلسفی ادغام سازمان ها را در کاهش هزینه ها موثر دانست و یادآور شد: یکی از وظایف ما این است که اگر قادر به افزایش درآمدها نیستیم حداقل باید هزینه ها را کنترل کنیم.

در ادامه رحیم کعب عمیر، عضو دیگر شورای شهر اهواز، اظهار کرد: باید برای شهر اهواز افق کوتاه، میان و بلند مدت تعیین شود. لازم است اعضای شورای شهر فشار بیشتری برای توسعه شهر هوشمند و ممیزی املاک بیاورند.

وی افزود: منافع برخی در عدم توسعه ممیزی املاک و مشخص نشدن آنها است زیرا در صورت مکانیزه شدن شهر، اعمال نفوذها کمتر می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اهواز با بیان اینکه ادغام سازمان های شهرداری اهواز توسط وزارت کشور ابلاغ شده است گفت: طرح ادغام سازمان های شهرداری به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از فساد و کوچک سازی بدنه شهرداری مطرح شد.

ابراهیم نوشادی ادامه داد: طبق اعلام معاون امور مالیاتی کشور سازمان های شهرداری از پرداخت مالیات معاف هستند به شرط آنکه ادغام این سازمان ها صورت گیرد زیرا کلانشهرها نمی توانند بیش از 12 سازمان داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار