در جلسه مدیریت بحران خوزستان مطرح شد؛
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: تا کنون در چهار شهرستان استان به صورت انفرادی این ملخ‌ها دیده شده‌اند اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست. تا زمانی که تعداد ملخ‌ها به حدود 25 عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطر ساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد اما در استان اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند.
کد خبر: ۷۱۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 04 February 2019

کیخسرو چنگلوایی شامگاه شنبه درنشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیش آگاهی در خصوص آفت ملخ دریایی اظهار داشت: در این شرایط باید آمادگی کاملی از نظر تجهیزات، سموم و باندهای فرودگاه داشته باشیم.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره دیده شدن گونه‌ای از ملخ دریایی در خوزستان اظهار کرد: خاستگاه ملخ صحرایی یا ملخ دریایی در کشورهای آفریقایی مانند مراکش، سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان است.

وی افزود: امسال در کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص کشور عربستان اقدام موثری در جهت مدیریت و مبارزه با این نوع آفت صورت نگرفته است. اگر این موضوع در آن کشورها مدیریت می‌شد، امروز شاهد حضور این نوع ملخ در کشور و استان خوزستان نبودیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: کم کاری در کشورهای همسایه باعث شد تا شاهد ورود دسته‌های اولیه و ما پیش قراولان این آفت به ایران باشیم. این نوع آفت در برخی از استان‌ها مانند بوشهر و هرمزگان پیدا شده است اما میزان این نوع ملخ به مرحله‌ای که شاهد طغیان آن در مزارع باشیم نرسیده است.

چنگلوایی با بیان اینکه از آفت ملخ نمی‌توان به راحتی عبور کرد، ادامه داد: اگر این نوع آفت در مزارع مستقر شود و به حالت طغیان برسد، قطعا همه چیز را از بین خواهد برد و در این زمینه باید به صورت کامل در استان هشیار باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت این موضوع، وزیر جهاد کشاورزی نامه ای به وزیر کشور نوشته است و به استانداران استان‌های ساحلی نیز هشدار داده شده تا همه امکانات راو برای مبارزه با این نوع آفت در مزارع بسیج کنند. در این زمینه با استاندار خوزستان نیز صحبت هایی انجام گرفته و حساسیت موضوع به اطلاع وی نیز رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با توجه به اینکه امسال حدود 860 هکتار از مزارع زیر کشت هستند، باید در زمینه طغیان این نوع ملخ ها هشیار باشیم، گفت: باید به صورت جدی با این موضوع برخورد شود زیرا این موضوع شوخی‌بردار نیست و لازم است تا همه فرمانداران در شهرستان‌ها برای مقابله احتمالی با این نوع آفت آمادگی لازم را داشته باشند.

چنگلوایی ادامه داد: در شهرستان‌هایی که به حالت انفرادی تعدادی ملخ دیده شده است، سمپاش‌ها و ماشین آلات لازم برای مبارزه با آن‌ها ارسال شده است. در این زمینه یک عزم عمومی در استان وجود دارد تا این مبارزه با ملخ‌ها صورت بگیرد. هشدار داده‌ایم تا در هر منطقه‌ای که از این نوع ملخ مشاهده شد، منتظر طغیان نباشند و به سرعت مبارزه را برای از بین بردن این آفت آغاز کنند.

وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد تا این آفت ملخی در خوزستان خودنمایی کند، گفت: باید گوش بزنگ باشیم تا شاهد مشکلاتی در خصوص طغیان این ملخ‌ها در استان نباشیم. در این زمینه اکیپ‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: تا کنون در چهار شهرستان استان به صورت انفرادی این ملخ‌ها دیده شده‌اند اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست. تا زمانی که تعداد ملخ‌ها به حدود 25 عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطر ساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد اما در استان اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست گفت: این آفت بومی ایران نیست و از کشورهایی مثل عربستان، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود که تا 2 هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.

علیرضا جمشیدیان بیان کرد: این آفت به کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع هجوم می‌برد که با از بین بردن مراتع می تواند موجب کاهش تولید شیر و گوشت شود. 

وی توضیح داد: این نوع ملخ یک بار در دهه چهل و یک بار نیز در دهه 70 وارد ایران شده است که در دهه 40 خسارات بسیاری بر جای گذاشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ملخ دریایی بیشتر در مناطق مرطوب و ساحلی ظاهر می‌شود و در کنار ساحل نیز تخم ریزی می کند.

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تأکید بر اینکه مسؤولیت مستقیم کنترل ملخ‌ها بر عهده جهاد کشاورزی استان است، عنوان کرد: ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ‌ها است که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می‌شود.

وی می‌افزاید: این ملخ‌ها در دسته‌های ۵۰ تا ۹۰ میلیاردی هجوم می‌آورند؛ مردم بومی و قدیمی خوزستان خاطرات بدی از هجوم ملخ‌ها در اوایل دهه ۴۰ و ۷۰ به استان دارند.

برچسب ها: ملخ ، آفت ، اراضی کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار