واعظی با بیان اینکه قولی در خصوص پرداخت خسارت سیل امسال نمی دهم اما قول می دهم تا پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهم، گفت: باید آنچه را که اکنون در خصوص مسایل سیلاب با آن مواجه هستیم به سرعت حل کنیم تا مردم به زندگی عادی خود بازگردند. این موضوع باید در اولویت اول مسوولان قرار بگیرد تا مشکلات به سرعت حل شوند.
کد خبر: ۷۰۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 31 January 2019

محمود واعظی شامگاه 10 بهمن ماه در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حضور مسوولان استان در مناطق سیل زده و امکاناتی که برای حل مشکل مردم بسیج شده بود، از عواملی بود که مردم منطقه از آن رضایت داشتند.

به گزارش"تابناک" وی با تشکر از تلاش شبانه روزی استاندار خوزستان برای حضور در مناطق سیل زده، افزود: زمانی که به هر دلیلی دستمان خالی است و نمی توانیم مسایل مردم را به طور کامل پاسخگو باشیم، حداقل باید مردم را تکریم کنیم و به حرف های آن ها گوش دهیم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه کمک به مردم بزرگترین عبادت است، تصریح کرد: زمانی که مشکلی پیش می آید، همدلی و صمیمت و تلاش مسوولان برای آنکه در راستای یک هدف کار کنند، می تواند به حل مشکلات کمک کند و این موضوع را من امروز در خوزستان مشاهده کردم.

واعظی ادامه داد: اینکه مردم خوزستان در این شرایط سخت به جای آنکه به مسوولان و دولت گله گذاری کنند تا مشکلاتشان حل شود، خودشان آستین های خود را بالا زده اند و برای حل مشکلاتشان تلاش کردند، موضوعی بسیار قابل توجه است. اگر مردم به این شکل پای کار نمی آمدند، شاید در ابتدا آب شهر رفیع را با مشکلات بیشتری رو به رو می کرد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان استانی بوده است که مردم آن در دوره جنگ با همه وجود از جان و مال خود گذشته اند و از آب و خاک میهن دفاع کرده اند، گفت: زمانی که رییس جمهور دریافتند که برای مردم خوزستان مشکلاتی در بحث سیل به وجود آمده است، به وزیر کشور دستور دادند تا به مشکلات این مردم رسیدگی و گره ای از مشکلات مردم گشوده شود.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به وقوع سیلاب در خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه در این حادثه تلفات جانی نداشته ایم و در خصوص خسارت هایی که به وجود آمده است نیز تلاش خواهیم کرد تا برای حل آن ها اقدامات لازم انجام گیرد.

واعظی با بیان اینکه قولی در خصوص پرداخت خسارت سیل امسال نمی دهم اما قول می دهم تا پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهم، گفت: باید آنچه را که اکنون در خصوص مسایل سیلاب با آن مواجه هستیم به سرعت حل کنیم تا مردم به زندگی عادی خود بازگردند. این موضوع باید در اولویت اول مسوولان قرار بگیرد تا مشکلات به سرعت حل شوند.

وی با بیان اینکه نگرانی هایی وجود دارد که بهار سال 98 یک بهار پربارش باشد، ادامه داد: باید از امروز برای اردیبهشت ماه سال آینده برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم تا در آن زمان دچار مشکل نشویم. برنامه ریزی دقیقی باید برای بهار سال آینده انجام بگیرد و نباید از این اتفاقات غافل شویم. اگر از امروز برای آن تاریخ، پیش بینی های لازم را انجام دهیم قطعا با مشکل مواجه نخواهیم شد.

رییس دفتر رییس جمهور عنوان کرد: باید روی موضوعاتی از جمله لایروبی رودخانه ها و همچنین طراحی و احداث سیل بندهای جدید در استان خوزستان کار شود. همچنین روی موضوعاتی مانند آبخیزداری استان تمرکز شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.

وی در خصوص تکمیل سد بختیاری در خوزستان خاطرنشان کرد: تکمیل این سد می تواند کمک های بسیار خوبی به بخش کشاورزی و همچنین تولید برق داشته باشد. همچنین می تواند به بهبود وضعیت ایمنی در زمان بارش باران و مدیریت منابع آبی کمک شایانی کند.

کیامرث حاجی زاده نیز در این جلسه عنوان کرد: استان کثیر البحران خوزستان گرفتاری های بسیاری دارد که امیدوار هستیم با سفرهای مسئولان کشوری مشکلات این استان حل شود؛ خوشبختانه پس از تلاش های فراوان موفق شدیم تا وضعیت فعلی را بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به ابربحران خشکسالی در تابستان گذشته افزود: در همین راستا از ابتدای سال جاری تعداد ۳۵ ستاد بحران تشکیل و همچنین کارگروه های ۱۴ گانه نیز مرتب جلسات تخصیصی را برگزار کردند. این چنین روندی در کشور بی نظیر بود به صورت کلی نیز برای بحران های متعدد در استان بیش از ۵۰ جلسه برگزار شد.

حاجی زاده تصریح کرد: در صورتی که هشدارهای قبل از بارندگی اعلام نمی شد، ممکن بود امسال سه برابر خسارت سیل ۹۵ را شاهد می بودیم؛ همراهی مردم در این زمینه نیز بسیار مناسب بود.

وی افزود: مسئله بعدی که در خوزستان با آن مواجه هستیم وضعیت فرسودگی سیل بندها است که به زمان قبل انقلاب و دفاع مقدس باز می گردد و در زمان جنگ هم از این سازه ها برای دفاع استفاده می شد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه خسارت های سیل سال ۹۵ هنوز پرداخت نشده و گلایه های مردم را به دنبال داشته است، اظهار کرد: اعتبارات لازم در این خصوص باید از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می شد که متاسفانه تا کنون اعتباری تخصیص داده نشده؛ سال ۹۵ میزان خسارت ۹۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

همچنین سید راضی نوری با گلایه از عدم پرداخت خسارات سیلاب سال ۹۵ اظهار کرد: تاکنون حتی یک ریال اعتبار بابت خسارت‌های سیل سال ۹۵ به خانه‌ها و مزارع کشاورزی شوش پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: البته در این زمینه پیگیری‌هایی شبانه‌روزی انجام شده است. اما انتظار می‌رفت که سازمان برنامه و بودجه مصوباتی که در این زمینه وجود دارد را اجرا کند و دست ستاد مدیریت بحران کشور را خالی نگذارد.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های ذیربط به بحث لایروبی را بیشتر توجه کنند و حداقل حداقل ۱۰۰ متر بالادست سدها را لایروبی شود.

نوری افزود: اگر دستگاه‌های ذیربط دقت و توجه بیشتری به بحث آبخیزداری داشته باشند، با مشکلات کمتری مواجه خواهیم داشت. امید است اعتبارات لازم در اختیار استان قرار بگیرد تا بتوانیم حداقل بخشی از مشکلات مردم را حل کنیم.

رئیس اداره هواشناسی استان خوزستان در این نشست به بارش بی سابقه سال جاری نسبت به پنج دهه گذشته اشاره کرد و گفت: مقدار کل بارش امسال ۳۶۲ میلیمتر بوده است و در دراز مدت بوده است حدود ۹۶ درصد افزایش پیدا کرده است

محمد سبزه زاری یادآور شد: زیر ساخت‌های ما در سیل سال ۹۵ از بین رفته، بیشترین میزان بارش در حوزه دز اتفاق افتاد.

علی ساری در ادامه عنوان کرد: مسئولان استانی و کشوری با حضور در مناطق بحران زده نشان دادند که اگر همه در کنار هم باشند می توانند در چنین شرایط سختی نیز اقدامات خوبی انجام دهند.

وی افزود: در شهرستان حمیدیه و در قسمتی که رودخانه دچار شکاف شده است باید از سیفون استفاده شود و هزینه چنین پروژه ای نیز تنها چهار تا پنج میلیارد تومان است. با نبود چنین سازه ای آب در این منطقه به هدر می رود. همچنین یک سئوال دیگر در این خصوص وجود دارد که به چه علت امکان جا به جایی دبی در ناحیه دریچه سه و چهار تالاب هورالعظیم که در حریم شرکت متن است، وجود ندارد؟

نماینده اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی افرود: لایروبی رودخانه در محل ریزش به تالاب هورالعظیم را می توان با امکانات موجود به انجام رساند؛ از سوی دیگر نیز پیش بینی لازم برای باز کردن آب به سمت عراق که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص خسارت کشاورزانی که در منطقه آسیب دیدند گفت: خسارات ناشی از سیل سال ۹۵ هنوز به کشاورزان پرداخت نشده است؛ در این خصوص باید برنامه ریزی منسجمی صورت بگیرد.

ساری همچنین با گلایه از حذف بخشی از بودجه ریزگرد ادامه داد: در این بین حتی ۲۵۰ میلیون دلار از بودجه استان حذف شد که انتظار داریم دولت کمک های لازم را داشته باشد و بهانه هایی مثل اینکه بودجه صندوق توسعه ملی در اختیار مقام معظم رهبری است را برای ما اعلام نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار