امروز ودر آستانه چله انقلاب اسلامی ،مدیرکل داپزشکی استان ،میهمان تابناک ایلام بود تا با ارایه گزارش عملکرد خود وتغییرات صورت گرفته در چهل سال گذشته ،تفاوتها وعملکرد را در معرض قضاوت مردم عزیز استان وکشورمان قرار دهد.
کد خبر: ۷۰۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 28 January 2019

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم ،انقلابی که با وحدت کلمه ،همراهی ملت ورهبری امام گونه خمینی کبیر در بهمن ماه سال 1357بزرگترین اتفاق قرن را رقم زد . علیرغم سختی هایی همچون ترورشخصیتها،قائله های قومی ،هشت سال جنگ تحمیلی و تحریمهای ظالمانه ای  که در طول این چهل سال متوجه انقلاب ملت ایران شد ،اما این انقلاب پویا ،سرزنده وبا اقتدار چهلمین سال خود را پشت سر گذاشت .

به گزارش تابناک ایلام؛بررسی اقدامات صورت گرفته در چهل سال اخیر وتطبیق آن با وضعیت پیش از انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف نشان می دهد که تحولات وپیشرفتهای صورت گرفته بسیار برجسته و چشمگیر است .یکی از این حوزه ها که نقش بسیار موثری را در زندگی مردم ایفاء نموده ،بخش دامپروری و ایجاد امنیت غذایی برای مردم است.

اداره دامپزشکی از جمله دستگاههایی است که از طریق تحقیقات گسترده علمی ،پیشگیری از بیماری ها نقش موثری را در افزایش جمعیت دامی کشور ومتعاقب آن تامین امنیت غذایی در کشور عهده دار بوده است . بررسی وضعیت پیش وپس از انقلاب نمایانگر جهش بسیار چشمگیر در این دستگاه مهم است .

امروز ودر آستانه چله انقلاب اسلامی ،مدیرکل داپزشکی استان ،میهمان تابناک ایلام بود تا با ارایه گزارش عملکرد خود وتغییرات صورت گرفته در چهل سال گذشته ،تفاوتها وعملکرد را در معرض قضاوت مردم عزیز استان وکشورمان قرار دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با حضور در دفتر این رسانه ،عملکرد خود را با مقایسه پیش وپس از انقلاب آغاز کرد وگفت :صنعت دامپروری یکی از بخش های پویای اقتصادی استان و با ارزش افزوده قابل توجه می باشد که نقش مهمی در اقتصاد و اشتغالزایی ایفا می کند. استان ایلام در طول تاریخ یکی از نقاط مهم و شاخص کشور در زمینه پرورش دام بوده است.

دکتر وهاب پیرانی افزود:ارزش سرمایه دامی استان شامل دام، تاسیسات و تجهیزات حدود 3000 میلیارد تومان بوده و سالیانه بیش از 170 هزار تن انواع فراورده های خام دامی به ارزش حدود 2000 میلیارد تومان در استان تولید می شود.

وی با یادآوری وظایف دامپزشکی خاطرنشان کرد: وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از این سرمایه دامی، تامین بهداشت دام و کنترل و پیشگیری مبارزه با بیماریهای دام و بیماریهای مشترک بین انسان و دام، تامین بهداشت فراورده های خام دامی و نهایتا تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

پیرانی بیان داشت:دامپزشکی استان با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متبحر، امکانات و تجهیزات مدرن و روز دنیا، شبکه گسترده واحدهای فنی و آزمایشگاههای پیشرفته در اقصی نقاط استان، تمام بیماریهای حوزه دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل را رصد و پایش نموده و با اجرای برنامه ای کنترل، پیشگیری، مبارزه و ریشه کنی بیماریها، پایش و مراقبت و انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای در خصوص دام و فرآورده های خام دامی به سطحی ار توانایی رسیده که در کمترین زمان ممکن و با واکنش سریع در برابر بیماریها از خسارات اقتصادی به بخش دامپروری جلوگیری نموده و افزایش تولید، تامین و امنیت غذایی، تامین بهداشت و سلامت دام و تثبیت اشتغال را در این بخش تضمین نموده است.

وی با مقایسه وضعیت آزمایشگاههای دامپزشکی در قبل وبعد از انقلاب تصریح کرد:در قبل از انقلاب تنها یک آزمایشگاه دولتی با حداقل امکانات در استان وجود داشت ولی در حال حاضر علاوه بر 5 واحد آزمایشگاهی در شهرستانها، یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاههای کشور در زمینه تشخیص قطعی بیماریهای دام، طیور، آبزیان، کشف تقلبات شیر، کشف تقلبات گوشت، آنالیز و کشف تقلبات خوراک دام در مرکز استان احداث شده و در حال بهره برداری و خدمت رسانی به دامداران می باشد.

پیرانی با تشریح اقدامات نظارتی صورت گرفته درراستای پیشگیری از تسری بیماری به جمعیت دامی کشور در سالهای اخیر خاطرنشان کرد:پایش و مراقبت شبانه روزی بیماریهای دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل از طریق شبکه گسترده واحدهای اداری و فنی در اقصی نقاط استان و ثبت اطلاعات بیماریها و اپیدمی بیماریها در سامانه جی آی اس و تحلیل داده ها از مهمترین اقدامات صورت گرفته درراستای حفظ وهمچنین افزایش جمعیت دامی استان است.

وی تامین امنیت غذایی شهروندان رایکی از مهمترین برنامه دامپزشکی عنوان کرد وگفت:ماموران دامپزشکی استان با نظارت بر حمل و نقل دام و فراورده های خام دامی صادراتی و ترانزیتی از طریق سامانه یکپارچه قرنطینه و قرنطینه مستمر در مرز مهران و نظارت بهداشتی مستمر بر مراکز مجاز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فراورده های خام دامی فضای امنی برای تولید محصولات غذایی مورد نیاز شهروندان فراهم آورده است.

پیرانی در ادامه به اعتبارت جذب شده در این حوزه پرداخت و بیان داشت:جذب سالیانه بیش از هشت میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی و هزینه کرد آن در راستای تجهیز واحد های فنی، آزمایشگاهی، قرنطینه و تجهیز اکیب های واکسیناسیون، تامین واکسن و نهاده های بیولوژیک دامی و اجرای عملیاتهای پیشگیری از بیماریهای دام و بیماریهای مشترک و واکسیناسیون سالیانه حدود هفت میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین، که در نتیجه این اقدامات گسترده ،در حال حاضر هیچگونه همه گیری و اپیدمی بیماریهای دام، طیور و آبزیان در استان وجود ندارد.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص اجرایی شدن اصل 44در دامپزشکی در سالهای بعد از انقلاب گفت :در راستای اجرای اصل 44 توانسته ایم در سالهای اخیر با  ساماندهی حوزه دارو و درمان و واگذاری 100 درصد بخش دارو و 95 درصد بخش درمان و 100 درصد واکسنهای طیور به بخش خصوصی و صدور مجوز تاسیس 15 درمانگاه، یک بیمارستان، 30 داروخانه، 3 شرکت دارویی، 16 مرکز مایه کوبی و سه آزمایشگاه بخش خصوصی در استان ، اشتغال زایی قابل توجه در این حوزه ایجاد نماییم.

پیرانی افزود:خوشبختانه با توجه ویژه ای که در بعد از انقلاب به دامپزشکی کشور شده ،در حال حاضر دامپزشکی ایران یکی از پیشروترین و مجهزترین و با برنامه ترین ها در سطح آسیا و از اعضای موثر سازمان بهداشت دام می باشد.

وی با بیان وضعیت تولید واکسن مورد نیاز جمعیت دامی کشور گفت:در حال حاضر حدود 90 درصد داروها و واکسن های مورد نیاز برای درمان و پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام در کشور تولید می شود. این یکی از افتخارات این بخش می باشد.

پیرانی توسعه ساختمان های اداری در استان را یکی دیگر از اقدامات موثر دامپزشکی در بعد از انقلاب دانست وگفت :احداث 20 ساختمان اداری و فنی مجهز در اقصی نقاط استان که دارای بخشهای مختلف آزمایشگاه، درمانگاه و سردخانه نگهداری واکسن و مواد بیولوژیک می باشند.

وی در دامه به سوالات مطرح شده از سوی مخاطبین تابناک در پاسخ به سوالی در خصوص بکارگیری تحصیلکردگان آزمایشگاه دام در دامپزشکی گفت: در حال حاضر از ظرفیت نیروهای تخصصی حوزه  دامپزشکی در قالب طرح های همچون طرح امریه وطرح سه ساله را بکارگیری کرده است .همچنین استخدام رسمی ویا پیمانی در دامپزشکی از طریق آزمون سراسری صورت می گیرد.با توجه به محدودیت استخدام در دولت بنحوی برنامه ریزی شده  که در ازای خروج وبازنشستگی هر سه نفر یک نفر در دامپزشکی جذب شود که این روند هم از طریق برگزاری آزمون که سازمان سنجش مجری آن است صورت می گیرد. دامپزشکی براساس پستهای خالی،تخصص مورد نیاز را اعلام می کند و دراین راستا تمامی تخصص های مورد نیاز نظیر آزمایشگاه وسایر رشته های مورد نیاز ومرتبط  با ثبت نام وشرکت درآزمون جذب ادارات دامپزشکی شده اند.

پیرانی در پاسخ به سوالی در خصوص برون سپاری خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی بیان داشت : دامپزشکی یکی از دستگاههای پیشرو در اجرای اصل 44قانون اساسی یعنی واگذاری خدمات به بخش خصوصی است بنحویکه در راستای اجرای اصل 44 توانسته ایم در سالهای اخیر با  ساماندهی حوزه دارو و درمان و واگذاری 100 درصد بخش دارو و 95 درصد بخش درمان و 100 درصد واکسنهای طیور به بخش خصوصی و صدور مجوز تاسیس 15 درمانگاه، یک بیمارستان، 30 داروخانه، 3 شرکت دارویی، 16 مرکز مایه کوبی و سه آزمایشگاه بخش خصوصی در استان ، اشتغال زایی قابل توجه در این حوزه ایجاد نماییم.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام به سوال یکی از مخاطبین که "چرا اکثر مسئولیت ادارات دامپزشکی به دکترها واگذار شده آیا سایر کارکنان با مقاطع تحصیلی پایین تر توانایی اداره یک شهرستان را ندارند"اینگونه پاسخ داد: ملاک انتخاب مدیران مقطع تحصیلی انان نیست بلکه توانمندی وتجربه انان ملاک خواهد بود .کمااینکه در سطح سه شهرستان با وجود دکتر از ظرفیت نیروهای توانمند کارشناس در مدیریت بهره گیری شده است.

وی در خصوص سابقه بالای ده سال برخی مدیران رده های دامپزشکی گفت : تجربه در دستگاه مهم وتخصصی همچون دامپزشکی حرف اول را می زند ،قطعا مدیرانی با تجربه بالا به عنوان مخزن اطلاعات وتخصص در حوزه های محتلف دامپزشکی بسیار اثرگذار بوده اند واستفاده از این ظرفیت در کسب موفقیتها در عناوین مختلف اثرگذاری خود رانشان داده است .نمونه موفق آن هم معاون فنی فعلی  اداره کل با بیست سال سابقه دراین پست است که در بسیاری از موراد کارگشا بوده است.

پیرانی در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از کارکنان دارای مدرک فوق لیسانس در امر واکسیناسیون گفت:در هیچ جای قوانین داخلی قید نشده که حتما واکسیناسیون توسط تکنسین ها ویا کاردانهای ادارات صورت پذیرد ،کما اینکه تمامی دکترهای فعال در دامپزشکی وحتی خود بنده بعنوان مدیرکل  همیشه تجهیزات وملزومات دامپزشکی رابه همراه داشته ودر امر تست سل،بیماریابیوکانون یابی بیماری ها ونمونه برداری ودر صورت لزوم معاینه وحتی درمان مشارکت نموده وبه این امر مهم اهتمام می ورزیم.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه این گفتگو به وضعیت شیوع بیماری ها دامی ویا مشترک بین دام وانسان در استان اشاره کرد وبیان داشت : خوشبختانه با اقدامات موثر پیشگیرانه در حال حاضر هیچگونه اپیدمی ویا بیماری خاصی  در بین جمیعت دامی استان مشهود نیست.

وی در خصوص چرایی گرانی قیمت گوشت در استان گفت : افزایش قیمت گوشت در استان وحتی کشور پدیده ای چند فاکتوریست .یکی از علل ها به جو روانی جامعه ناشی از گرانی دلار در ماههای اخیر مرتبط می شود ،با توجه به وضعیت مطلوب بارشها ومراتع غنی ،عدم عرضه دام از سوی دامداران وموکول نمودن عرضه به ماههای بعد می تواند در این موضوع نقش داشته باشد ، اما عامل اصلی گرانی دام در کشور وحتی استان قاچاق دام زنده وخروج آن از استان ومتعاقبا از مرزهای کشور است .

پیرانی افزود: متاسفانه دلالانی به درون استان وراد شده وبه صورت سازماندهی شده دامها را با قیمت گزاف از دامداران خریداری واز استان خارج می کنند. البته موضوع قاچاق دام از مرزهای استان مطرح است اما این پدیده به شدت کنترل ومقابله با قاچاق دام تشدید شده است .همانطور که تاکنون بیش از 700راس دام از قاچاقچیان ضبط واز خروج آن جلوگیری به عمل آمده است.

پیرانی در خصوص وضعیت فعالیت کشتارگاه طیور ودام استان بیان داشت : کشتارگاه صنعتی ایلام با حمایت استاندار محترم به شرکت پشتیبانی دام تحویل داده شد وانشااله با افزایش کشتارها میزان گوشت بهداشتی مورد نیاز ایلام تامین خواهد شد .

وی درپایان حمایت وفعالسازی کشتارگاه سپیدمرغ مانشت را گامی مهم در راستای اجرای طرح ممنوعیت عرضه غیر بهداشتی طیور خواند وگفت :با فعالسازی این کشتارگاه وافزایش ظرفیت تولید گوشت مرغ روزوانه مورد نیاز مردم استان به زودی با حمایت دستگاههای مرتبط طرح مقابله با عرضه سنتی طیور اجرایی خواهد شد ،البته لازمه کسب موفقیت بیشتر در همراهی نمودن عرضه کنندگان ومصرف کنندگان  فرهنگسازی است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار