نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان
استاندار خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق استان در خصوص اقدامات مقابله با سیلاب گفت: این سازمان باید خدمات و تعهدات خود را متناسب با قدمتش انجام دهد نه اینکه مدیران استان منتظر کارشناسان این سازمان بمانند.
کد خبر: ۷۰۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳ 27 January 2019

نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان ظهر امروز با حضور استاندار خوزستان در سالن مانیتورینگ مدیریت بحران استان خوزستان تشکیل شد.

به گزارش"تابناک"؛ کیامرث حاجی‌زاده در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که امروز (7 بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی امسال در طول 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است و با تعامل همه دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران وضعیت کنترل شد و تلفات جانی و خسارت نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود.

وی با اشاره به اطلاعیه و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی در خصوص بارش‌های فراگیر، تصریح کرد: وضعیت سدهای دز، کرخه و مارون در مرحله‌ای قرار گرفته که سازمان و آب و برق برنامه‌ریزی کرده در مدت یک ماه رهاسازی آب را انجام دهند تا مشکلی برای سدها ایجاد نشود و مانند سال 95 مجبور نشویم یکجا آب را رهاسازی کنیم و خسارات زیادی وارد نشود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در 30 تا 40 روز اخیر اقدامات زیادی انجام شد و سیل‌بندهایی که در سال 95 در اکثر مناطق از بین رفته بودند، ترمیم شدند؛ این سیل‌بندها با حداقل اعتبار و تعامل بین‌بخشی ترمیم شدند. با تعامل بین‌بخشی و تجهیزات شرکت‌های عضو ستاد مدیریت بحران خوزستان، سیل‌بندها در شعببیه شوشتر، زاویه دزفول، شوش و روستاهای بخش مرکزی اهواز مدیریت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در این نشست با بیان این که حوضه دز تک سدی است بیان کرد: در بالادست دز  رودخانه دیگری نیست، سد بختیاری نیز که قرار بود در دولت‌های گذشته ساخته شود انجام نشد و در این دولت نیز ادامه پیدا نکرد که موجب شد ما سد دز را به عنوان یک تک سد داشته باشیم .

وی افزود: از ابتدای ساخت سد دز رسوب برداری انجام نشده که براساس گزارش‌های سازمان آب و برق، این سد حدود 30 درصد رسوبات دارد که نیازمند مدیریت جدی است.

حاجی‌زاده بیان کرد: باید از امروز آمادگی مضاعفی داشته باشیم زیرا هنوز  تهدید سیلاب وجود دارد. اگر بارندگی‌های امسال به خوبی مدیریت نمی‌شد چند بار سیل سال 95 رخ می‌داد که اکنون نیز اگر مدیریت نشود ممکن است سیل مانند سال 95 رخ دهد.

 

محمد حیدری فرماندار دزفول نیز با اشاره به آغاز ترمیم سیل‌بندها در بخش زاویه از ۲۵ دی‌ماه، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم بستر رودخانه دز به طور عمیق مورد آسیب قرار گرفته است و هر لحظه ممکن است سیل‌بندها به طور کامل شکسته شود به همین دلیل امکان مانور برای انجام اقدامات ترمیمی در زمان حال وجود ندارد.

وی افزود: در روزهای گذشته یک پایش هوایی از مسیر ابتدایی و انتهایی سد دز انجام شد و در این پایش متوجه یک دایک در منطقه شدیم؛ اسفند سال ۹۵ سازمان آب و برق مجوز مشروط به کشاورزان برای ایجاد یک دایک را صادر کرد که مسیر آب را به سمت غرب منحرف کرد.

فرماندار دزفول با اشاره به این‌که امکان ترمیم سیل‌بندها در زمان فعلی وجود ندارد، عنوان کرد: برداشت غیرقانونی از رودخانه دز باعث شد که مسیر و حرکت آب کاملاً تغییر کند و دچار یک فرسایش از زیر سیل‌بندها شد و امکان خطر در منطقه را بالا برد؛ در حال حاضر دبی رودخانه دز ۱۱۰۰ مترمکعب در ثانیه است و اگر دبی افزایش پیدا کند قطعاً سیل‌بند غربی قابل کنترل نخواهد بود.

وی گفت: به عنوان راه‌حل نهایی باید اقدام به شکستن دایک کنیم و برای این کار تمهیدات لازم درنظر گرفته می‌شود.

 عدنان غزی فرماندار شوش نیز در این جلسه اظهار کرد: سازمان آب و برق باید برنامه‌ای برای لایروبی رودخانه داشته باشد، وجود رسوبات در رودخانه باعث افزایش بستر رودخانه می‌شود.

فرماندار شوش عنوان کرد: احداث سیل‌بندها از بخش مرکزی شوش تا شاوور باعث کنترل سیل شد اما در برخی مکان‌ها به دلیل فرسایش و لوله‌گذاری کشاورزان برای استفاده از آب، سیل‌بندها با مشکل مواجه شده‌اند و با بارش باران مشکل ایجاد شده بیشتر می‌شود؛ سیل‌بندها در این منطقه احتیاج به یک بازسازی اساسی دارند.

وی افزود: احداث کانال تنها پدافند غیرعامل برای هدایت رودخانه به تالاب بامدژ است که باعث جلوگیری از نابودی تالاب و همچنین جلوگیری از سرریز رودخانه به منازل مسکونی می‌شود.

منوچهر ورناصری فرماندار باوی نیز با اشاره به هشدارهای مدیریت بحران در ۱۰ روز گذشته اظهار کرد: با بالا آمدن سطح آب و احتمال سیلاب اقدامات لازم در شهرستان انجام شد؛ همچنین حدود ۱۵ کیلومتر از سیل‌بند که در گذشته دچار شکستگی شده بود ترمیم شد و تاکنون مشکلی از طرف سیل‌بندها وجود ندارد.

فرماندار باوی عنوان کرد: در طی جلساتی که در خصوص روستای درآویزه تشکیل شد، مقرر شد این روستا به شرق جاده منتقل شود و بنیاد مسکن مکانی را برای جابه‌جایی این روستا مهیا کند.

وی افزود: در روستای سیدشریف از توابع باوی ۲ خانه در خطر سقوط قرار دارد و علی‌رغم رایزنی‌های صورت گرفته اهالی این دو خانه برای جابه‌جایی ممانعت می‌کنند.

محمد سبزه‌زاری همچنین اظهار کرد: سامانه بارشی قوی در حال وارد شدن به خوزستان است و اکنون بارش پراکنده در برخی نقاط آغاز شده است. امروز بارش‌های پراکنده خواهیم داشت و مجموع بارندگی در مناطق شمالی حدود 20 تا 30 میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: از اواسط فردا تا صبح روز سه‌شنبه هفته جاری در بازه زمانی کمتر از 12 ساعت، بارش‌های شدید خواهیم داشت که در مناطقی از جمله شمال اندیمشک 150 میلی‌متر و شمال دزفول تا تاراز 150 میلی‌متر پیش‌بینی شده است. اوایل صبح روز سه‌شنبه بارش در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: علاوه بر اینکه بارش در بالادست خوب خواهد بود، بارش در پایین‌دست نیز خوب پیش‌بینی شده است و میزان بارش در اهواز 20 تا 25 میلی‌متر خواهد بود.

سبزه‌زاری با بیان اینکه در ایلام و لرستان نیز بارش خوبی پیش‌بینی شده است، گفت: روز سه‌شنبه سیلاب از استان لرستان وارد خوزستان می‌شود. همچنین در کهگیلویه و بویراحمد بارندگی خوبی پیش‌بینی شده است که در این زمینه نیز باید تمهیدات لازم در رامشیر اندیشیده شود. 

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به احتمال وقوع طوفان در جنوب و مرکز خوزستان، گفت: فردا سرعت وزش باد در جنوب و مرکز استان خوزستان بالا خواهد بود. متوسط سرعت باد در این مناطق 10 تا 12 متر بر ثانیه و  تندباد 16 متر بر ثانیه پیش‌بینی می‌شود. 

 

 هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این‌که میانگین بارش سال جاری تاکنون در خوزستان ۳۶۵ میلی‌متر است، اظهار کرد: بارش باران امسال ۱۷۷ درصد نسبت به میزان نرمال بارندگی و نسبت به سال گذشته ۶۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. مجموع بارش‌های سال آبی جاری در خوزستان یک هزار و 289 میلی‌متر بود.

وی افزود: تاکنون ۱۱ میلیارد و ۲۵۷ میلیون مترمکعب آورد آب به استان خوزستان بود که نسبت به سال گذشته ۳۷۰ درصد و نسبت به میانگین ۵۵ درصد افزایش وجود دارد. در حال حاضر بالغ‌بر ۱۶ میلیارد مترمکعب از مخازن سد استان پر شده است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: پیش‌بینی کردیم که در چند روز آینده پیک ورودی سد دز روزانه بین یک هزار و 800 تا 2 هزار مترمکعب خواهد بود. که در طی سه روز حجمی معادل ۵۲۰ میلیون مترمکعب وارد سد دز می‌شود و در برخی پیش‌بینی‌ها این میزان تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده است.

وی گفت: در سد کرخه به دلیل بارش‌های قابل توجه در استان لرستان و ایلام، وضعیت وخیم‌تر است و تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب ورودی آب خواهیم داشت و حجم باقیمانده سد کرخه در ۵ روز آینده پر می‌شود.

حسونی زاده با اشاره به این‌که کشش رودخانه‌ها به یک‌سوم رسیده است، اظهار کرد: در این مدت حجم بالایی از آب را خارج کردیم و کشش رودخانه‌ها بیشتر از این میزان نیست؛ همچنین به دلیل این‌که در شیب حوزه کارون نسبت به حوزه دز بیشتر است، هرگونه رهاسازی از سمت کارون باعث پس زدن آب در حوزه دز می‌شود.

وی گفت: تأسیسات آبی و ایستگاه‌های پمپاژ در مسیر رودخانه باید برداشته شود به دلیل این‌که امکان رهاسازی بیشتر آب وجود دارد. همچنین آمادگی لازم برای تخلیه روستاهای تحت‌فشار در دشت آزادگان، شوش و مکان‌هایی که سیل‌بندها ترمیم نشده است، وجود داشته باشد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با انتقاد شدید از سازمان آب و برق خوزستان از آنچه وی عدم انجام تعهدات این سازمان در قبال وظایف سازمانی خود عنوان کرد، افزود: دیروز شخصاً در روستاهای مسیر رودخانه دز حضور داشتم درحالی‌که کارشناس درجه دهم سازمان آب و برق خوزستان حضور نداشت.

وی عنوان کرد: منکر زحمات مدیران سازمان آب و برق خوزستان نیستم اما این‌طور نمی‌شود که مدیران سازمان آب و برق خوزستان به رغم اینکه از دیگر مسئولان در قبال عدم انجام وظایف گلایه می‌کنند اما خود کنترل از راه دور می‌خواهند مشکلات را حل کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به مشکلات سازمان آب و برق خوزستان واقف هستم اما این مسئله دلیل کم کاری و بی تفاوتی نسبت به معیشت و زندگی مردم نمی‌شود. همه باید در این شرایط با هماهنگی بین بخشی مشکلات ناشی از سیل و بارندگی‌های پیش رو را حل کنیم.

شریعتی با انتقاد از سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نسبت به آنچه عدم اهتمام این سازمان نسبت به هشدارهای مدیریت بحران استان خواند گلایه کرد و گفت: کار جهاد کشاورزی خوزستان فقط توزیع کود میان کشاورزان نیست باید این سازمان در وقوع سیل و خسارت وارده به کشاورزان مسئول و پاسخگو باشد.

وی، شرکت متن (شرکت نفتی) را به کم کاری و بی عملی در این شرایط و عدم انجام تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی خود متهم کرد و گفت: شرکت متن اگر نمی‌خواهد به وظایف خود در قبال مردم استان انجام دهد باید در این تکلیف خود را مشخص کند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در این نشست در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار کرد: این تالاب نیازمند چند اقدام فوری است؛ نخست بحث حوضچه شماره 5 است. هنوز کالورت میدان نفتی یاران جنوبی در محل این حوضچه باز نشده است. بازسازی و ایمن‌سازی پاسگاه‌ها انجام شده و بازگشایی کالورت میدان یاران جنوبی نیز باید توسط شرکت متن (شرکت مهندسی و توسعه نفت) انجام شود.

وی افزود: همچنین باید شرکت متن و مرزبانی در این منطقه با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: جاده شط‌ علی در تالاب هورالعظیم نیز هنوز باز نشده است یعنی هنوز هر چه فشار است بر حوضچه شماره 2 تالاب وارد می‌شود. در این شرایط احتمال شکسته شدن دایک در حوضچه شماره 2 تالاب هورالعظیم بالا است زیرا هنوز تخلیه آب از حوضچه 2 به 3 به خوبی انجام نشده است. برای مدیریت این وضعیت باید جاده شط علی در شرق و غرب بازگشایی شود.

لاهیجان‌زادهاظهار کرد: همچنین در جاده سیدالشهدا بین حوضچه 3 و 4 تالاب هورالعظیم باید یک تا دو کالورت دیگر ایجاد شود تا تخلیه آب از حوضچه 3 به 4 انجام شود. 

وی عنوان کرد: اکنون همه دریچه‌ها به سمت عراق باز است و حدود 200 مترمکعب بر ثانیه آب شیرین در حال وارد شدن به قسمت عراقی تالاب هورالعظیم است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان ورودی آب به حدی رسیده است که از 75 دهنه از سمت عراق به سمت ما می‌آید و اگر این قسمت را باز کنیم می‌توانیم آب شیرین را به سمت حوضچه 4 و 5 تالاب هورالعظیم هدایت کنیم. 

وی افزود: باید سازمان آب و برق زمان ویژه‌ای برای تالاب بامدژ قرار دهد؛ این تالاب سال‌ها سیلاب شاوور و دز را پذیرا بوده است ولی دستکاری شد و اکنون باید به شرایط پذیرش سیلاب برگردد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به نهر بحره، گفت: نباید بگذاریم سیلاب رخ دهد اما هر ساله تالاب شادگان و نخیلات این شهرستان نیز با مشکل مواجه باشند. برای رهاسازی آب از نهر بحره به تالاب شادگان نیازمند ایستگاه پمپاژ هستیم و آب با دبی 400 متر را نیز می‌توانیم وارد تالاب شادگان کنیم. اکنون ایستگاه پمپاژ شیلات و جهاد نصر فعال نیستند تا از این فرصت برای رهاسازی آب به تالاب شادگان استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار