مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارندگی در هفته آینده و افزایش دبی کرخه و دز گفت: به اورژانس، هلال احمر و گروه‌های امدادی اعلام آماده‌باش شده است. همچنین تیپ‌هایی از ارتش و سپاه در روستاهای شاوور مستقر می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 26 January 2019

کیامرث حاجی زاده روز جمعه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در بخشداری شاوور ضمن تسلیت ایام فاطمیه با اشاره به این که استان خوزستان برای اولین بار در چهار دهه اخیر مقام دوم میانگین بارش کشور را کسب کرده است توضیح داد: در حوزه‌های بالادستی مثل لرستان، ایلام و کهگیوله بویراحمد نیز که باعث پر شدن سدها می شوند جزو پنج تا شش استان اول در میزان بارش ها هستند

به گزارش"تابناک"؛ مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان این که میانگین بارش در استان ۳۳۵ میلیمتر است توضیح داد: بیشترین میزان بارندگی در حسینیه اندیمشک ۷۹۰ میلیمتر و کمترین میزان در آبادان ۱۲۰میلیمتر گزارش شده است.

وی با اشاره به وقوع سیلاب سال ۹۵ ادامه داد: اگر سیلاب امسال تاکنون مدیریت شده است حاصل برگزاری کارگروه‌های مقابله با سیلاب در استان است که از ۴۰ روز گذشته به طور مستمر برگزاری شده است

حاجی زاده ادامه داد: در سیل ۹۵ با وجود برآورد ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت اما از ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران اعتباری برای سیل در نظر گرفته نشد.

وی گفت: پس از ۲۵ بهمن که به مدیریت بحران آمدم با پیگیری ها و مکاتبه استاندار ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت شد که این مبلغ میان دستگاه‌های مختلف توزیع شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان تصریح کرد: هنوز نمی توان گفت که سیل ۹۵ تکرار نمی شود اما اگر تاکنون سیل ۹۵ تکرار نشده است حاصل هم اندیشی و مدیریت در صحنه بوده است و اگر پای کار باشیم تکرار نخواهد شد.
وی گفت:یک هکتار از زمین کشاورزی روستاییان زیر گل و لای رفتن قابل تحمل نیست چراکه همه دارایی یک کشاورز همان است و با آن گذران زندگی می کند.

حاجی زاده با اشاره به توجه نداشتن مدیران به مقوله پیش‌بینی و پیشگیری توضیح داد: در واقع می توان گفت مقوله پیشگیری و پیش بینی در فرهنگ مدیریتی ما نهادینه نشده است

وی ادامه داد: قرار است شرکت ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و کمک به معیشت مردم باید پیوست های زیست محیطی را اجرایی کنند، نمی شود صرف ایجاد اشتغال به محیط زیست آسیب رساند و از طریق زهاب و کانال های احداثی خطراتی برای سلامت ایجاد کنیم .

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: آسیب‌هایی که به استان خوزستان وارد شده ناشی از عدم توجه به زیرساخت ها و پیوست های زیست محیطی است.

وی با اشاره به وضعیت سیل بندها در استان بیان کرد: بسیاری از سیل بندها مربوط به دوران قبل از انقلاب اسلامی و دور جنگ تحمیلی احداث شدند و بسیاری از کانال ها توسط رزمندگان ساخته شدند، ولی پس از آن رها شده اند و برای ترمیم آنها و لایروبی رودخانه ها اقدامی صورت نگرفته است.

حاجی زاده گفت: با توجه به این که ۶۰ سال از ساخت سد دز میگذرد اما تاکنون رسوب برداری انجام نشده و رودخانه های زیرمجموعه آن نیز لایروبی نشده اند.

وی گفت: بستر رودخانه ها در اثر انباشت رسوبات جابجا شده است و تجاوز به حریم رودخانه ها صورت گرفته است چراکه روی نظارتی نبوده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان تصریح کرد: سازمان آب و برق، سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مکلف هستند از اموال و دارایی و بستر خودشان دفاع کنند.

وی با بیان این که تاکنون سیلاب ها به خوبی مدیریت شده است خاطرنشان کرد: شرکت هایی که در منطقه هستند باید در کنار کارهای اصلی خودشان به مسئولیت های اجتماعی نیز عمل کنند و شرکت نیشکر هفت تپه و میان آب نیز باید در کنار دیگر دستگاه ها در حوزه مقابله با سیلاب ورود کنند و ماشین الات را در اختیار دستگاه ها قرار دهند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با تاکید بر نظارت و کنترل سیل بندها توضیح داد: در زمان خشکسالی منفذهایی توسط کشاورزان بدون هماهنگی با جهادکشاورزی روی سیل بندها ایجاد شده است، که در خسارات سیل سال ۹۵ تاثیرگذار بودند.

وی توضیح داد: باتوجه به این که شوش یکی از نقاط پرخطر در معرض سیل محسوب می شود ضروردت دارد کمیته‌ای به ریاست فرماندار در بخشداری شاوور تشکیل شود و از همه ادارت کل استان یک نفر در این کمیته حضور داشته باشند .

مصوبات:
_ماشین آلات تقسیم بندی شده روز شنبه به فرمانداری شوش تحویل داده شوند.

_ مقرر شد راه و شهرسازی سه دستگاه کمپرسی، یک دستگاه بیل مکانیکی یک دستگاه لودر و یک دستگاه بولدوزر، اداره کل حمل و نقل جاده ای؛ سه دستگاه کمپرسی ، یک دستگاه لودر و یک دستگاه بولدوزر، اداره بنیاد مسکن استان؛ سه دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر، سازمان آب و برق استان؛ سه دستگاه کمپرسی، ۲ دستگاه بیل زنجیری، یک دستگاه لودر، یک دستگاه بولدوزر، شرکت میان آب؛ سه دستگاه کمپرسی، یک دستگاه بیل زنجیری، شرکت نیشکر هفت تپه سه دستگاه کمپرسی یک دستگاه بیل زنجیری، سازمان جهاد کشاورزی، سه دستگاه کمپرسی یک دستگاه بولدوزر، ۲ دستگاه بیل زنجیری، علوفه برای دام ها به مقدار کافی، همچنین آب بسته بندی و تانکرهای آب سیار در شهرستان مستقر شوند.

_هلال احمر کلیه اقلام امدادی از قبیل چادر، مواد غذایی، وسایل گرمایشی را در شوش و دزفول ذخیره و انبار کند.

_برای دو روستا که در معرض خطر هستند اسکان اضطراری در نظر گرفته شود و تیپ‌هایی از ارتش و سپاه در روستاهای شاوور مستقر می‌شوند.

_جاده روستای کاظم حیدر ظرف دو ماه توسط راه و شهر سازی شروع به کار کند.

_حمل و نقل جاده ای پل های مسیر شاور که دچار آسیب شده را بازسازی کند. همچنین علایم هشدار دهند را نصب کند.

_شرکت میان آب، هفت تپه و سازمان آب و برق، پس از بارندگی کار روی کانال کا ۲ را آغاز کند و انتقال آب به بامدژ را آغاز کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار