اجلاس استانی نماز باحضور استاندار، شهردار و جمعی از مسوولین دستگاه‌های اجرایی، صبح امروز و با یک ساعت‌ونیم تاخیر برگزار شد؛ معضلی که برای اهالی‌رسانه تازگی ندارد.
کد خبر: ۷۰۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 22 January 2019

اجلاس استانی نماز باحضور استاندار، شهردار و جمعی از مسوولین دستگاه‌های اجرایی، صبح امروز و با یک ساعت‌ونیم تاخیر برگزار شد؛ معضلی که برای اهالی‌رسانه تازگی ندارد و هر خبرنگاری به خوبی میداند که تاخیر، همان قانونِ نانوشته‌ای است که برخی مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی سخت به آن پایبندند.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با بیان اینکه ارتباط معبود با مخلوق در همه ادیان الهی به نوعی سازماندهی شده که در این ارتباط انسان خود را سرتا پا نیاز می‌بیند، گفت: انسان در این رابطه با تضرع تلاش می‌کند نیازهای ذاتی خود را برطرف کند.
 
وی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن کریم تسبیح خداوند متعال نه تنها برای انسان بلکه از سوی همه کائنات در زمین و آسمان انجام می‌شود. در اینجاست که عبادت شکل می‌گیرد. دین اسلام به عنوان دین تسلیم نوعی از عبادت را به عنوان نقطه اتصال انسان با معبود با عنوان نماز معرفی کرده است.
 
شریعتی گفت: نماز زیباترین جلوه عبادت است که انسان خاکی به دور از هیاهوی زمین و عالم ناسوت در برابر پروردگار به خاک افتاده و نماز می‌گذارد. این جلوه‌ای باشکوه از تمنای عاشقی است. به همین دلیل است که همه بزرگان دین به این نکته تأکید دارند که امور انسانی پس از نماز است که نزد خداوند مقبولیت می‌یابد. اما نماز و شکوه آن آنجا به جلوه می‌رسد که در وقت اقامه شود و زمان ملاقات عاشق و معشوق نگذرد.
 
استاندار خوزستان با اشاره به حدیث نبوی(ص) مبنی بر اینکه «مراقبت انسان از نماز باعث هراس شیطان از او می‌شود»، گفت: تأکید پیامبر خدا و ائمه اطهار بر اقامه نماز در زمان خود در رفتار آنها مشاهده می‌شود. بدان‌جا که امام شهیدان زیر فشار سنگین حملات یزیدیان نماز جماعت خود و یاران وفادارش را فراموش نکرد و به تأخیر نینداخت.
 
وی گفت: انقلاب اسلامی ما از زمان امام خمینی تا به اکنون در زمان مقام معظم رهبری بر پایه ترویج و گسترش حقیقت راستین نماز پایه‌گذاری شده است. ادای نماز در اول وقت و ترویج آن و حضور قلب برای رسیدن به دوری از فحشا و منکر و عمق بخشیدن به آن وظیفه همه ماست.
 
شریعتی گفت: صرف خواندن نماز نباید برای ما قانع کننده باشد بلکه شیوه لسانی باید به اعتقاد تبدیل شود و نماز بر کردار ما اثر بگذارد. این نکته قابل توجه است که ادای نماز با اقامه آن متفاوت است. انقلاب اسلامی برای اقامه حقیقی نماز شکل گرفت. این تذکر را به خود و مدیران می‌دهم که در وقت نماز جلسه برگزار نکنیم و همچنین مدیران در نماز جماعت ادارات خود شرکت کنند تا تصویر باشکوه نماز باعث گسترش و ترویج آن شود.

 

سید موسی بلادیان، رئیس ستاد اقامه نماز خوزستان با اشاره به خاطره‌ی حضور در دفتر شهیدرجایی، اظهار کرد: اسفندسال1358 بود که به عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان به دفترشهید رجایی دعوت شدم، وی سفارشاتی داشتند از جمله اینکه نماز در راس مسائل باشد و هر کجا که می‌روید به نماز توجه کنید؛ همان‌طور که صحبت می‌کردند یادداشت برداری می‌کردم تا اینکه وقت‌نماز شد، شهیدرجایی در جا بلند شدند و نماز خواندند و ما تک‌به‌تک اقتدا کردیم، نماز جماعتی خواندند که به دلم نشست؛ شاید بیش از 1000جلد کتاب خوانده باشم اما بیشترین تاثیری که در زمینه نماز گرفتم همین نماز شهیدرجایی بود؛ پی بردم که اگر مدیر اداره، نماز را سرلوحه کارهای خودش بداند، همه نمازخوان می‌شوند.

 وی با مخاطب قرار دادن مدیران، بیان کرد: مدیران عزیز و مسوولین دستگاه‌ها، من از شما استدعا دارم سعی کنید هفته‌ای چندبار بین نمازگزاران اداره‌ی خود شرکت کنید، چرا که اگر شما شرکت کردید، برای همه درس و الگو است و عدم شرکتتان به‌نظر من، نوعی ضد تبلیغ است.

 

همچنین حجت‌الاسلام علی‌اصغر آیتی اظهار کرد: هدف خلقت انسان رسیدن به کمال‏، رستگاری، خوشبختی و در نهایت خداشناسی است. از دستورات خداوند در قرآن کریم این گونه برداشت می‌شود که یکی از مهم‌ترین کارها و اعمالی که انسان را به این هدف می‌رساند، نماز است.
 
وی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم چهار افلح‏ و یازده قسم را بیان فرموده که در نتیجه این آیات و بر اساس سه آیه شریفه در سوره‌های مبارکه اعلی، ضحی و مؤمنون، راه رستگاری در اقامه نماز است. همان‌طور که در دین مبین اسلام از بزرگان بیان شده عملی بالاتر از نماز نیست. حج شاید اتفاق بیفتد شاید اتفاق نیفتد، روزه یک ماه در سال است، خمس و زکات هم شرط دارد، اما آنچه که روزانه است و تأکید بسیاری بر آن شده نماز است.
 
آیتی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته درباره میزان اقامه نماز در خانواده‌ها به بیان نتایج آن پرداخت و گفت: افرادی که در این تحقیق به اقامه نماز مقید بوده‌اند، اولین رکن را اعتقاد خانواده و بعد از آن مراقبت و مداومت مادر از نماز ذکر کرده‌اند. بنابراین مادران نقش اساسی را در این مقوله دارند.
 
رئیس مرکز تخصصی نماز استان قم با بیان اینکه برای علاقه‌مند کردن فرزندان به ویژه نوجوانان به نماز رعایت پنج نکته اساسی مهم است، گفت: خانواده مهم‌ترین رکن اجتماع است و به نوعی عامل اصلی سعادت و شقاوت انسان به شمار می‌رود. نکته اول در تشویق فرزندان به نماز، دغدغه داشتن پدر و مادر همراه با آگاهی است. به کار بردن زور و اجبار در این مقوله یعنی پدر و مادر دغدغه دارد اما آگاهی ندارد. در این باره امیرالمؤمنین(ع) فرمود کسی که می‌خواهد کاری را انجام دهد باید آگاهی داشته باشد وگرنه موجب افساد می‌شود. نکات بعدی شروع از خود و اقدام به موقع است که باید قبل از رسیدن فرزندان به سن تکلیف آغاز شود.
 
وی افزود: رعایت اصل جامعیت در این مقوله بسیار مهم است. یعنی هماهنگی آموزش در عقل، قلب و عمل. نوجوانان و جوانان به دلیل آنکه به دنبال کشف هویت و چرایی‌ها هستند باید با حرکتی آگاهانه در این زمینه قانع شوند. همچنین برای رسیدن به مطلوب باید استمرار و استقامت وجود داشته باشد.
 
آیتی عنوان کرد: در آیات شریف سوره قصص شیوه تربیتی قرآن کریم بر اساس آموزه‌های دینی و انبیاء بیان شده است. نکته اول در دعوت فرزندان به نماز اصل وقت‌گذاری است. پدر و مادر باید حتماً و زمانی از روز را به فرزندان خود و گفت‌وگوی با آنها اختصاص دهند. نکته دیگر اصل موعظه است. در استفاده از این اصل باید از همه ابزارها به دور از امر و دستور و کنایه و با محبت بهره برد. گفت‌وگوی چهره به چهره در میان اعضای خانواده نکته مهم دیگر است.
 

رئیس مرکز تخصصی نماز استان قم افزود: در تربیت دینی فرزندان اولویت‌ها باید لحاظ شوند. نمی‌شود بدون آشنایی فرزند با مقوله شرک و قیامت به او اقامه نماز را آموخت. علت اینکه جامعه امروز دچار فسادهای علنی و مخفیانه بسیاری شده در آیه ۵۹ سوره مریم «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد» آمده است. وقتی که نماز ضایع شود پیروی از شهوات‏، گمراهی و فساد در مردم به وجود می‌آید. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار