کد خبر: ۷۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 02 August 2015
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه ۶۰ درصد از واکسن طیور از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: این در حالی است که توان تولید آن وجود دارد اما این امر نیازمند مدیریت، زیرساخت لازم و بودجه‌های خاص است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمید کهرام در جلسه مشترک با رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی قدمت زیادی دارد، اظهار داشت: فرق موسسه رازی با دانشگاه در این است که در این‌جا میان تحقیق و تولید هیچ فاصله‌ای وجود ندارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت‌های موجود در موسسه رازی در کشور شناخته شده نیست، افزود: در دنیا موسسه‌های تولید واکسن، موسسه رازی را به خوبی می‌شناسند و با ظرفیت‌های آن به خوبی آشنا هستند.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر اینکه ظرفیت برای به تولید رسیدن در رازی وجود دارد، گفت: هریک از واکسن‌ها در بخش‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد به عنوان مثال در کشور واکسن تب برفکی بین 30 تا 40 میلیون دز احتیاج داریم که تنها 25 میلیون دز در رازی تولید می‌شود که باید از بخش خصوصی کمک گرفت و از آن حمایت کرد.
وی خاطرنشان کرد: 60 درصد از واکسن طیور از خارج از کشور وارد می‌شود و این در حالی است که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد اما این امر نیازمند مدیریت، زیرساخت لازم و بودجه‌های خاص است.
کهرام با اشاره به گذشت حدود 8 ماه از راه‌اندازی مرکز رشد، گفت: در این مدت 8 شرکت دانش‌بنیان مجوز دریافت کرده‌اند این رکورد بزرگی در کشور محسوب می‌شود و نشان‌دهنده ظرفیت بالای موسسه رازی و این شرکت‌ها است.
وی با بیان این امر نشان می‌دهد به راحتی مجوز شرکت دانش‌بنیان به شرکت‌هایی که داخل رازی تشکیل شده‌اند داده می‌شود، اظهار داشت: ظرفیت علمی و دستگاهی در این زمینه وجود دارد و این در حالی است که در 5 سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان در همه‌جا تشکیل شده و در رازی تشکیل نشده است.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه که در صورتی که در 2 سال آینده حمایت مناسب صورت گیرد، کارهای بزرگی در این حوزه انجام می‌شود، تصریح کرد: تغییر واکسن OPV فلج‌اطفال در سال 2018 به IPV نیازمند تکنولوژی است تا از خوراکی به صورت تزریقی مصرف شود.
وی با اشاره به اینکه تغییر این مهم نیازمند تکنولوژی است، گفت: قادر هستیم که IPV در آینده به صورت صنعتی تولید شود چراکه در صورتی که تا سال 2018 آن را تولید نکنیم، باید از خارج از کشور وارد کنیم.
کهرام خاطرنشان کرد: PPR به عنوان واکسن طاعون دا‌م‌های کوچک در کشور، حدود 3 سال است که در رازی تولید می‌شود اما نیاز کشور 2 برابر تولید آن است که باید از بخش خصوصی کمک گرفت و انتقال تکنولوژی داده شود.
وی با اشاره به اینکه سرم‌های درمانی رازی در زمره بهترین سرم‌های درمانی دنیا قرار دارد، افزود: درخواست‌های بسیار زیادی برای صادرات داریم و ساختمان آن نیز در حال راه‌اندازی است که در صورت راه‌اندازی تولید آن به 3 برابر می‌رسد و بیشترین سودآوری و صادرات را دارد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر اینکه این واکسن سودآوری 70 درصدی به دنبال دارد، تصریح کرد: سودآوری این واکسن با بشکه‌های نفت برابری می‌کند و از نظر تکنولوژی پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا را دارد.
وی اظهار داشت: امید است با کمک صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در بخش تحقیقات، بتوانیم تا 2 سال آینده شکوفایی جدی را با توجه به ظرفیت موجود، ببینیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار