کد خبر: ۷۰۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 22 January 2019
چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.
 

ایران تنها کاشف جهانی شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پیشروترین کشورها در عرصه مبارزه با مواد مخدر در دنیا پرچمدار است و با توجه به میزان کشفیاتی که دارد تنها کاشف کلان در جهان شناخته می شود.وی با بیان اینکه در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی میزان کشفیات مواد مخدر حدود 2700 کیلو بوده، افزود: در سال جاری این میزان به بیش از ۵۸۰ تن رسیده که با فداکاری، تلاش و از خودگذشتگی ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر، مرزبانان و دیگر همکاران این مهم تحقق یافته است. طی سال ۲۰۰۱ تولید مواد مخدر در کشور افغانستان ۱۸۵ تن بوده و این مقدار امروزه به بیش از ۱۰ هزار تن افزایش یافته که این موضوع در راستای اهداف استکباری صورت گرفته است.رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اینکه خاستگاه و مقصد تولیدکنندگان مواد مخدر بیشتر کشورهای اروپایی را شامل می شود، افزود: گردش مالی اصلی این تولید کنندگان نیز اروپا بوده اما حمایت های بین المللی در این عرصه بسیار ناچیز است. همچنین براساس گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان حدود ۶۰میلیارد دلار گردش مالی تولید مواد مخدر در این کشور است که تنها ۱۰ درصد از این مبلغ در افغانستان و مابقی در اروپا صورت می گیرد، لذا با توجه به این امر بایستی در همان جا نسبت به فلج کردن این موضوع اقدام شود.

 

پاپ هم به دنیای مجازی پیوست

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان از نرم‌افزاری رونمایی کرد که پیروان آیین مسیحیت را قادر می‌سازد تا همزمان با او در فضای مجازی به نیایش بپردازند. این پلتفرم دیجیتال که با عنوان «شبکه جهانی نیایش با پاپ» شناخته می‌شود، در مراسم روز یکشنبه در میدان سن پیترو واتیکان معرفی شد.پیروان کلیسای کاتولیک با نرم‌افزاری که در چارچوب این شبکه طراحی شده است، می‌توانند از محتوای نیایش پاپ باخبر شده و همزمان با او به دعا بپردازند.

 

تهران؛ امن‌ترین پایتخت جهان را تصاحب کرد

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مجمع خیرین امین اظهار کرد: روزانه ۴۷ تا ۵۰ هزار شهروند به یگان‌های انتظامی در سطح پایتخت مراجعه می‌کنند و این آمار بدون احتساب تعداد متهمان و متخلفان است.وی افزود: امروز با اشراف بر داده‌ها و اطلاعات به دست آمده با افتخار عنوان می‌کنیم که تهران امن‌ترین پایتخت در میان پایتخت‌های سایر کشور‌های جهان است.رییس پلیس پایتخت بیان کرد: از جمله پیشرفت‌های قابل توجه پلیس در امور انتظامی مهار و کاهش چشمگیر آمار سرقت است و پلیس پایتخت به مدد تلاش‌های شبانه روزی کارکنان و ماموران پلیس‌های تخصصی موفق شده سرقت‌های خشن را به میزان زیادی کاهش دهد.فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه امنیت نیازمند اصحاب رسانه برای افزایش احساس امنیت مردم است، خاطر نشان کرد: امنیت نیازمند خیرین سازندگی است که باور داشته باشند، زیرساخت‌های فیزیکی حوزه امنیت، مهمتر از حوزه‌های دیگر است.

 

اصلاحات اجتماعی تاریخ مصرف علمای وهابی را پایان داد

اصلاحات فرهنگی و اجتماعی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که از زمان به قدرت رسیدن در این کشور در حال اجراست، موجی از نارضایتی های دینی و اجتماعی در پی داشته است.به قدرت رسیدن بن سلمان، ضمن پایان دادن به تاریخ مصرف بسیاری از فتواهای علمای وهابیت در عربستان، موجب پر شدن زندان های این کشور از معترضان و فعالان آزادی بیان شد.اجازه رانندگی به زنان، برگزاری کنسرت ها با مجوز دولت، احداث سینماها و مراکز سرگرمی از جمله اقداماتی است که تا قبل از به قدرت رسیدن بن سلمان حرام اعلام شده بود.گفتنی است که علمای وهابیت و مبلغان دربار آل سعود، همگام با اصلاحات فرهنگی و اجتماعی بن سلمان، در حال عقب نشینی از فتواهایی هستند که برای ده ها سال جامعه عربستان آنها را به عنوان دستورات الهی می شناختند که از قرآن و سنّت استنباط شده اند.

 

آیت الله لاریجانی صدا و سیما را مقصر اعلام کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: متاسفانه فضایی که صدا و سیما ایجاد کرده موجب الگو شدن برخی افراد سطحی و کم مایه تحت عنوان «سلبریتی» می شود که فاصله جامعه را با الگوهای متعالی زیاد کرده است. آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر تمام دنیای مادّی جمع شوند که فقط یک نقص معنوی انسان را برطرف کنند، تا زمانی که عنایتی از باطن، روی ندهد، امکان ندارد که نقص باطنی مان برطرف شود. شناخت نفس کلید یافتن این معارف است. اینکه اهل الله تاکید کرده اند باید خود را شناخت و مقصودشان شناخت شهودی است، همین است.

 

مجلس سایپا را تکان داد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که مدیرعامل سایپا به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو تغییر کرد، گفت: پس از این تغییر قیمت‌ خودروها تعدیل شد و به قیمت‌های قبلی بازگشت بنابراین در صورت بروز هر گونه تخلف در حوزه خودرو مردم به نمایندگان اطلاع دهند تا مشکلات را پیگیری کنیم.سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به زعم وزیر صمت 90 درصد اعتراضات مربوط به شرکت خودروسازی سایپا و 10 درصد مربوط به ایران خودرو است؛ مشکلات موجود در صنعت خودروسازی به دلیل ضعف در مدیریت است.ملکی خاطرنشان کرد: مدیر شرکت خودروسازی سایپا از تسلط کافی برای فروش محصولات برخوردار نبود به همین دلیل بلافاصله به دستور آقای رحمانی جابه جا شد؛ یکی از اقدامات اساسی برای ساماندهی بازار خودرو تغییر مدیران خودروسازی سایپا بود.

 

ترور رئیس صدا و سیمای عراق، تکذیب شد

اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق، اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره ترور «حمید الحسینی» رئیس این اتحادیه را تکذیب کرد.در بیانیه این اتحادیه آمده است: اخباری که در شبکه های اجتماعی جعلی درباره ترور رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیونهای عراق منتشر شده، نادرست و جعلی است. حمید الحسینی در سلامت کامل به سر می برد. این اخبار سلسله هجمه مغرضانه با اهداف مشخص است. این اتحادیه حق شکایت از طرفهایی که در ورای این خبر هستند را برای خود محفوظ می داند.شایان ذکر است که شبکه های اجتماعی اخباری درباره ترور رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق منتشر کرده بودند.

 

نایروبی برای دستاوردهای انقلاب میزگرد تشکیل داد

همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، میزگرد مطبوعاتی و تلویزیونی با عنوان «بررسی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از چهل سال» به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در كنیا برپا می‌شود.رایزنی فرهنگی ایران در كنیا به مناسبت چهلیمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، اقدام به برپایی یك میزگرد مطبوعاتی و تلویزیونی با عنوان «بررسی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از چهل سال» كرده است.این میزگرد با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، دانشگاهی و مطبوعاتی كنیا، و نیز سفیر كشورمان و رایزن فرهنگی فرهنگی ایران در كنیا، روز 18 بهمن در نایروبی (پایتخت كنیا) برگزار خواهد شد.

 

ناجا راز وحشت لانه سیاه تانگو را کشف کردند

راز وحشت در لانه سیاه، زمانی با شکایت تعدادی از اغفال شدگان یک زن جوان در شبکه اجتماعی تانگو فاش شد که نیرو‌های کلانتری میرزا کوچک خان مشهد با صدور دستورات ویژه قضایی این باند خطرناک شکنجه و اخاذی از مردان را متلاشی کردند.ماجرای «لانه سیاه» از حدود دو هفته قبل زمانی در دستور کار نیرو‌های انتظامی مشهد قرار گرفت که مرد ۴۴ ساله‌ای با مراجعه به کلانتری میرزاکوچک خان مشهد راز هولناکی را فاش کرد. این مرد که مدعی بود توسط یک زن جوان در فضای مجازی اغفال شده است، درباره «راز وحشت در لانه سیاه» به ماموران دایره تجسس گفت: در شبکه اجتماعی تانگو با زنی آشنا شدم و برای عقد موقت به منزل او رفتم ولی سه مرد مرا احاطه کردند و با تهدید و شکنجه تمامی اموال مرا به سرقت بردند. بررسی‌های مقدماتی و غیرمحسوس گروه ویژه عملیاتی که سرنخ آن به شبکه اجتماعی تانگو نیز کشیده بود، نشان می‌داد که ردپای زن جوان به عنوان طعمه‌ای برای کشاندن مردان به «لانه سیاه» وجود دارد به همین دلیل و با توجه به حساسیت ماجرا، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد به طور مستقیم بر عملیات سرّی پلیس نظارت می‌کرد تا این که با رصد‌های اطلاعاتی، مشخص شد اعضای این باند قبلا در نقاط دیگری از شهر مشهد و به ویژه در مناطق وکیل آباد و همچنین قلعه ساختمان با همین شیوه به اقدامات مجرمانه دست می‌زدند و از حدود دو ماه قبل پاتوق خودشان را با اجاره یک ساختمان ۲.۵ طبقه به بولوار میرزاکوچک خان کشانده اند تا سرنخی از خود برجا نگذارند. این مقام قضایی تصریح کرد: تحقیقات مقدماتی با بررسی‌ها رد رایانه کشف شده از پاتوق متهمان نشان می‌دهد که آنان افراد زیادی را از طریق شبکه اجتماعی تانگو اغفال کرده و مورد شکنجه و اخاذی قرار داده اند. سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد از دیگر طعمه‌ها که به خاطر حفظ آبرو شکایتی را در دستگاه قضایی مطرح نکرده اند، خواست برای شناسایی و طرح شکایت به اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی مراجعه کنند و یقین بدانند که نه تنها هویت و مشخصات آن‌ها در پرونده به صورت کاملا محرمانه و سری باقی می‌ماند بلکه حتی نحوه تحقیقات به گونه‌ای خواهد بود که نزدیک‌ترین افراد خانواده شاکیان نیز در جریان موضوع قرار نمی‌گیرند.وی افزود: تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

 

مبلّغ شیعی نام گذاری ساحل عاجی ها را بر عهده گرفت

شیخ جمال الصدری، مبلغ و امام جماعت تنها مسجد شیعی روستای «دوسو» واقع در توابع شهر ابیجان است، به دلیل دارا بودن جایگاه معنوی و روحانی خاص در بین ساکنان روستا، از حدود بیست سال گذشته تا کنون برای تمامی نوزادان تازه متولد شده این روستا اسم انتخاب می کند و در بدو تولد در گوش آنها نیز اذان می گوید.وی نامگذاری برای کودکان را نیز بخشی از رسالت تبلیغی خود می داند، زیرا باور دارد که ترویج القاب پیامبر اسلام و ائمه معصومین(علیهم السلام) و حتی بعضی از صحابه جلیل القدر پیامبر موجب می شود تا مردم بیش از پیش با این اسامی مانوس شوند و نسل های آینده نیز این القاب و اسامی را برای فرزندان خود برگزینند.

 

خبرنگاران جهان صدای مرضیه هاشمی را فریاد زدند

خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه‌های جهان ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی، آزادی فوری وی را خواستار شدند.خانواده مرضیه هاشمی نیز از مقامات آمریکایی خواستند فورا وی را آزاد کنند و در صورت لزوم، او بتواند همانند یک شاهد عادی در دادگاه حضور یابد تا به پرسش‌های قاضی پاسخ دهد. فرزندان مرضیه هاشمی با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از سرنوشت مادرشان که یک هفته است بدون هیچ گونه اتهامی در زندان به سر می‌برد اعلام کردند. آن‌ها تاکید کردند مرضیه هاشمی یک خبرنگار مشهور است و هیچ نوع جرمی مرتکب نشده است، اما با وی همانند جنایتکاران رفتار می‌شود. فرزندان هاشمی همچنین گفتند اطلاعاتی درباره زمان آزادی وی ندارند و این شرایط برای همه اعضای خانواده بسیار سخت است.رسانه‌های مختلف در جهان از وی حمایت کردند. در شهر نجف اشرف در جنوب عراق اصحاب رسانه و شخصیت‌های فرهنگی عراقی ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی حمایت خود را از وی و خانواده اش اعلام کردند. آن‌ها همچنین از دولت آمریکا خواستند فورا وی را آزاد کند. رسانه های عراق، یمن، تونس و الجزایر دیگر کشورهایی بودند که خواستار آزادی فوری هاشمی شدند.خبرنگار العالم در پایان گفت: دستگاه اطلاعاتی آمریکا موسوم به اف بی آی مرضیه هاشمی را به شیوه آدم ربایی در فرودگاه سنت لوئیس آمریکا بازداشت کرد. این در حالی است که ناظران احتمال می‌دهند دلیل این بازداشت انتشار فیلم مستندی است که مرضیه هاشمی علیه اقدامات نژادپرستانه آمریکا ضد سیاه پوستان تهیه کرده است.

 

ترامپ چوب جادویی را کشف کرد

ترامپ در پیامی توئیتری ادعا کرد دولت وی موفق شده است بهترین عملکرد ایجاد اشتغال را در ۲۱ سال گذشته به نمایش بگذارد.وی گفت: «سال گذشته بهترین سال برای رشد اشتغال مربوط به تولید آمریکا از سال ۱۹۹۷ بود، یا ۲۱ سال گذشته.»وی در ادامه با انتقاد از دولت باراک اوباما نوشت: «دولت پیشین می‌گفت: تولید دیگر به آمریکا باز نمی‌گردد (و می‌گفت) "شما به یک چوب جادو نیاز خواهید داشت". گمان می‌کنم چوبدستی سحرآمیز را پیدا کرده ام، و تازه دارد بهتر هم می‌شود!»

 

مرغ ایران و جهان روی ترازو رفت

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه مصرف محصولات پروتئینی دامی درسال ۹۷ گفت: هر ایرانی روزانه ۲۸.۵ گرم پروتئین از محل منابع داخلی و ۲۹.۵ گرم در مجموع دریافت می‌کند که با درنظرگرفتن شیلات و آبزیان این رقم به ۳۶ گرم می‌رسد.وی افزود: سرانه مصرف شیر در کشور ۱۱۵ کیلوگرم گوشت قرمز، ۱۲ کیلوگرم مرغ، ۲۹ کیلوگرم و تخم مرغ نیز ۱۱ کیلوگرم است که در بخش مرغ میزان مصرف بالاتر از متوسط جهانی است.وی با بیان اینکه استفاده از نژاد‌های گاو دو منظوره در دامداری‌های کشور توسعه یافته است گفت: این نوع دام علاوه براینکه عملکرد مناسبی در تولید گوشت دارد بالای ۲۷ تا ۲۸ کیلوگرم نیز شیر تولید می‌کند که این نژاد با نژاد‌های بومی ما نیز امیخته شده است.

 

ترامپ به «گرمایش جهانی» حمله کرد

به نقل از نشریه هیل، در پی بارش شدید برف در بخش‌هایی از آمریکا و سرد شدن قسمت‌هایی از شمال شرق این کشور، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در حساب توییتر خود بار دیگر مسئله گرمایش جهانی را به سخره گرفت.وی در توییتر خود نوشت: مراقب باشید و در خانه‌های خود بمانید. بخش‌های زیادی از کشور با بارش شدید برف و سرمای بی سابقه مواجه شده است. آنقدر هم بد نیست که اندکی از این گرمایش جهانی خوب و قدیمی را داشته باشیم!رئیس جمهور آمریکا تاکنون بار‌ها به وجود مسئله‌ی گرمایش جهانی و تأثیرات آن بر تغییرات آب و هوایی شک کرده است. وی پیش از این هم از مسئله سرد شدن آب و هوا و توفان‌های زمستانی برای مسخره کردن گرمایش جهانی استفاده کرده بود. ترامپ حدود سه ماه پیش در توییتر خود نوشت: «سرمای شدید و بی سابقه‌ای در آمریکا رخ داده است. پس چه بلایی بر سر گرمایش جهانی آمده است؟»دونالد ترامپ اواخر سال گذشته میلادی نتایج گزارش رسمی سازمان «ارزیابی آب و هوای ملی» درباره تغییرات آب و هوایی را رد کرد. در این گزارش کارشناسان درباره عواقب گرم شدن جهان هشدار دادند و اعلام کردند در صورت کاهش نیافتن میزان انتشار گاز‌های گلخانه ای، تغییرات آب و هوایی تا چند دهه آینده سالانه میلیارد‌ها دلار خسارت به آمریکا وارد خواهد کرد و باعث وقوع حوادث طبیعی بسیار بد از جمله آتش سوزی و سیل خواهد شد.ترامپ حتی در ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی هم اعلام کرد که آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس خارج می‌شود. خروج آمریکا از این توافق تا سال ۲۰۲۰ میلادی اجرایی نخواهد شد.

 

تعزیرات غرب تهران را نقره داغ کرد

محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی در خصوص تخلف یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای پایتخت مبنی بر دریافت حق پارکینگ بیش از حد مجاز تعرفه های مصوب از شهروندان، پرونده‌ای تشکیل شد و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.وی افزود: با بررسی موضوع پرونده، حکم تخلف برای این فروشگاه زنجیره ای صادر و موجب این حکم واحد متخلف به پرداخت جزای نقدی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان محکوم شد.اسفنانی ادامه داد: همچنین این واحد متخلف به مدت یک ماه به ارائه ۸۰ درصد تخفیف حق پارکینگ برای استفاده شهروندان از پارکینگ مراکز خود و نصب بنر تخلف در محل فروشگاه‌های محکوم شد.

 

تاریخ شهران به عصر آهن رسید

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد، از کشف گور مردی چهل ساله به همراه ابزار جنگی مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش خبر داد.شهرام رامین اظهار داشت: در کاوش‌های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها، این گورها مربوط به عصر آهن است و در حدود سه هزار سال قدمت دارند.این باستان شناس تصریح کرد: محدودهایی که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند.به گفته وی، کامل‌ترین گور کشف شده در کاوش‌های انجام گرفته شامل اسکلت انسانی به همراه ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی است.رامین تصریح کرد: طبق بررسی سارا سلطانی متخصص انسان شناسی، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی متر است. رامین گفت: علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست تراش سنگی در عمق‌های پایین‌تر کشف شده که بر اساس بررسی‌های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

 

سرما ماندگار شد

در سه روز آینده افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و ماندگاری هوای سرد در کشور، پیش‌بینی می‌شود.میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۹۳.۴ میلی‌متر بوده است که بارش سال جاری ۲۳.۴ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.بیشترین میزان بارش در هفته هفدهم سال زراعی متعلق به منطقه کوهرنگ در استان چهارمحال و بخیتاری به میزان ۲۷۹.۴ میلی‌متر بوده است.در همین مدت میانگین گرم‌ ترین منطقه راسک در استان سیستان و بلوچستان به میزان ۲۷.۶ درجه سلسیوس و سردترین منطقه زرینه در استان کردستان به میزان منفی ۹ درجه سلسیوس بوده است.

 

بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در ایران آرام گرفت

یک کویرشناس به تشریح شباهت خاک دو سرزمین ایران و آمریکا در حوزه کویرهای آریزونا و بیابان مرکزی ایران پرداخت و گفت: بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در ایران واقع شده است که بهترین جاذبه برای گردشگران کویر دوست دنیا خواهد بود. مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: ارتفاع تپه‌های ماسه‌ای ریگ یلان واقع در بیابانهای ایران حدود 556 متر است.درویش در مقایسه ای بین شباهت‌های بیابانی ایران با بیابان دیگر کشورهای جهان تصریح کرد: با توجه به قرابت‌های بوم‌شناسی و اکولوژی که بین ایران و ایالات متحد امریکا وجود دارد بیشترین شباهت  بیابان و کویرهای ما مطابقت با بیابان و کویرهای مرکزی ایالات متحد آمریکا دارد.تپه‌های ماسه‌ای این منطقه از خانواده تپه‌های عرضی بوده و اساساً از رشته‌های نامتقارن تشکیل شده‌است؛ و تقریباً اکثر اشکال تراکمی ماسه مانند برخان در شرق ریگ، ریپل مارک‌ها، تپه‌های طولی درجنوب غرب ریگ و عرضی در شرق ریگ، هرم‌های ماسه ای به هم پیوسته (جنوب ریگ) و تپه‌های ماسه ای قیفی شکل در وسط ریگ دیده می‌شود.

 

ابر ماه گرگ خونین بر ایران سایه انداخت

در روز اول بهمن 97 زمین میان خورشید و ماه قرار می‌گیرد و مسیر نور خورشید را به ماه مسدود کرده و روی ماه سایه بزرگی می‌اندازد.براساس گزارش «بیزینس اینسایدر»، این پدیده، آخرین ماه‌گرفتگی کامل تا سال 1400 (ماه می سال 2021 ) خواهد بود. البته در این میان ماه‌گرفتگی‌های جزئی نیز رخ می‌دهد.گفتنی است؛ ماه‌گرفتگی کامل پدیده نادری نیست اما ماه‌گرفتگی ماه بهمن ( ژانویه) کمی فرق دارد و «ابرماه گرگ خونین» نامیده شده است. علت نام‌گذاری این ماه‌گرفتگی، زمان وقوع و موقعیت ماه نسبت به زمین است. از طرفی اثر اتمسفر زمین بر نور خورشیدی که از آن عبور می‌کند منجر به قرمز و نارنجی شدن ماه می‌شود. همچنین به دلیل نزدیکی بیشتر ماه به زمین، هنگام وقوع ماه‌گرفتگی، ماه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و پیشوند "اَبر" به آن نسبت داده می‌شود.طبق اعلام مرکز تقویت موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران؛ این ماه‌گرفتگی از ساعت 7 و 4 دقیقه صبح در ایران آغاز شد.این خسوف در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و در بخش‌های غربی استان‌های گلستان، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد به صورت جزئی دیده می‌شود.در مناطق شرقی ایران، قبل از آغاز ماه‌گرفتگی، ماه غروب می‌کند، بنابراین در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و اغلب نقاط استان بوشهر قابل مشاهده نیست.

 

سریال آزمون‌های استخدامی برای گره کور اشتغال  آستین بالا زد

ششمین دوره از سری آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی هم پیش از پایان امسال برگزار می‌شود اما با وجود این آزمون ها همچنان مشکل اشتغال و گره کور آن در جامعه جوان و جویای کار کشور وجود دارد و کسب و کارهای دانش  بنیانی هم که این روزها به شدت از سوی مسئولان متولی این شرکت ها توصیه می‌شود هنوز آنطور که باید راه خود را پیدا نکرده است و از حرف تا عمل این برنامه ها راه طولانی در پیش است.بخش خصوصی هم گاه چنان اوضاع بی سر و سامانی برای نیروی کار خود در نظر می گیرد که بهتر است از این اشتغال به جای جلوگیری از بیکاری، تعبیر فعالیت در مسیر بیگاری کرد.به هر روی اوضاع کسب و کار همواره دغدغه اصلی نیروی جوان کشور است و نیازمند عزمی جدی  است علاوه بر آن نگاه به کارآفرینی و اشتغالزایی باید از دوره های سنی پایین تر آغاز شود تا در میان این حجم عظیم تقاضای کار، جوانان آینده کمترین مشکل را در حیطه یافتن شغل مناسب داشته باشند.

 

شهرداری به سگ‌گردان‌ها کارت قرمز داد

حسن جهانشاهلو اظهار داشت: با توجه به تعدد وجود سگ‌ها در اماکن تفریحی و سگ‌گردانی در پارک‌ها توسط برخی افراد که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی را نیز به‌دنبال داشت، مقابله با این اقدام در دستور کار قرار گرفت.وی با اشاره به حادثه اخیر حمله سگ به چند عابر و کودک، افزود: مطالبات به حق مردمی خواستار جمع‌آوری این قبیل مسائل است، سگ‌های موجود در خیابان ایجاد ترس و اضطراب میان کودکان و اطفال را به دنبال دارد.جهانشاهلو گفت: جلوگیری از سگ‌گردانی مصداق پیشگیری از جرم به شمار می‌آید و کمک می‌کند تا از وقوع جرم تعرض به افراد، ایجاد ترس و تهدید علیه بهداشت جلوگیری شود.وی یادآور شد: با توجه به مطالب گفته شده، از این پس افرادی که مبادرت به سگ‌گردانی تحت عنوان تفریح یا خودنمایی در سطح شهر کنند، مشمول تذکر خواهند شد و حیوان به مرکز نگهداری حیوانات منتقل خواهد شد و فرد به دستور قضایی، جلب و به دادسرا اعزام می‌شود.

 

«مد و فشن» به یک قدمی آلوده‌ترین صنعت دنیا رسید

صنعت مد بعد از نفت، آلوده‌ترین صنعت دنیا است. میزان گاز گلخانه‌ای که صنعت مد تولید می‌کند از مجموع میزان گاز گلخانه‌ای صنعت کشتیرانی و هواپیمایی بیشتر است. هر ساله نیز هزار تن لباس دور انداخته می‌شود که ۹۵ درصد آن‌ها قابلیت بازیافت دارد ولی با این وجود تولیدکنندگان پوشاک از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و مواد جدیدی را تولید و آلودگی بیشتری را به محیط زیست وارد می‌کنند. تقریبا از یک چهارم آفت کش‌های جهان و بیش از ۱۰ درصد سموم کشاورزی برای تولید پنبه غیرارگانیک - که از مواد اولیه تولید نیمی از پوشاک در جهان است - استفاده می‌شود. بیش از ۸۰۰۰ ماده شیمیایی مضر در صنعت مد و پوشاک کاربرد دارند که مقصد نهایی تمام این مواد جایی نیست جز خاک و آب‌های زیر زمینی و آب‌های‌ جاری. از سوی دیگر پنبه و کتان از جمله گیاهانی هستند که برای پرورش آن‌ها به آب زیادی نیاز است. به گفته این کارشناس مد، خیلی غیر قابل تصور نیست که بگوییم برای تولید یک دست تیشرت و شلوار جین نزدیک به ۲۰ هزار لیتر آب و برای تولید یک جفت کفش چرم تقریبا ۸۰۰۰ لیتر آب نیاز است. این کارشناس مد وطراح لباس به ذکر مثالی درباره حجم لباس مصرفی در آمریکا پرداخت و گفت: هر آمریکایی سالیانه بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم لباس را به عنوان زباله دور می‌ریزد. این  نمونه نشان‌دهنده عرضه و تقاضای عظیم و به دنبال آن تولید و مصرف بسیار زیاد مواد طبیعی و مصنوعی در سطح جهان است که باعث از بین رفتن سطح عظیمی از منابع زیست محیطی می‌شود. Fast fashion نوعی از فشن است که هدف آن تولید انبوه پوشاک در کمترین زمان و با کمترین هزینه بدون در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی و اجتماعی است و از این منظر، مد پایدار و سازگار با محیط زیست در تضاد با این موضوع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار