احزاب، پل ارتباطی مردم با دولت/ نقش ارتباطی احزاب با دولت مغفول مانده است
کد خبر: ۷۰۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷ 20 January 2019

مشاور استاندار خوزستان در امور احزاب و تشکل های سیاسی گفت: مهمترین وظیفه احزاب نسبت به دولت ها به عنوان واسطه میان مردم و دولت، نقش ارتباطی است که خواسته یا ناخواسته مورد غفلت قرار گرفته است

شامگاه شنبه ۲۹ دی ماه، نشست احزاب اصلاح طلب و اعتدال گرا با استاندار خوزستان در سالن جلسات شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد.

غدیر پور در این نشست ضمن اشاره به این نکته که معمولاً دولت‌ها از پاسخگویی به احزاب طفره رفته و از نشست های این چنینی اجتناب می کنند اظهار کرد: آمار جلسات احزاب با استاندار خوزستان هم ردیف آمار جلسات شورای گفتگو که بیشترین تعداد جلسات را به خود اختصاص می دهد، در استان است که مبین پاسخگو بودن دولت نهم است.

مشاور استاندار در امور احزاب و تشکل های سیاسی در خصوص فلسفه وجودی این جلسات تبیین کرد: در جوامع مردم‌سالار و توسعه یافته که نظام حزبی در آنها قوام و دوام پیدا کرده است یک رابطه دوطرفه بین احزاب و دولت وجود دارد که وظایفی رانیز برای هر دو مشخص می کند.

وی در خصوص وظایف دولت ها نسبت به احزاب تصریح کرد: از مهم‌ترین وظایفی که دولت نسبت به احزاب دارد ایجاد آزادی عملکرد و تأمین امنیت فعالیت حزب بر اساس ظرفیت های قانونی است.

غدیر پور بیان کرد: شاید مهمترین بخش وظیفه دولت ها نسبت به احزاب مشورت پذیری، مشورت گرفتن و دخالت دادن احزاب در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی باشد.

وی در خصوص وظیفه متقابل احزاب نسبت به دولت ها خاطر نشان کرد: اولین وظیفه ای که احزاب نسبت به دولت ها دارند ایفای نقش انتقادی است ، احزاب باید هرجا مشکلی را مشاهده کردند، عملکرد دولت را به نقد بکشند.

مشاور استاندار خوزستان در امور احزاب و تشکل های سیاسی افزود: لازم است احزاب حامی، بدور از تضعیف دولت و تحمیل هزینه‌های اضافی، سعی در ایجاد ارتباط بدون واسطه با دولت و فراهم آوردن فضای نقد شوند.

وی دیگر وظیفه احزاب نسبت به دولت را نقش حمایتی خواند و گفت: شایسته است احزاب از دولتی که در جهت توسعه پایدار و متوازن حرکت می‌کند، حمایت کنند.

غدیر پور ضمن اشاره به این نکته که معمولا نقش حمایتی و انتقادی از دولت ها در احزاب به صورت افراط و تفریط دیده می شود، اذعان داشت: در جوامعی که تحزب کمتر در آنها نهادینه شده شدت افراط و تفریط بیشتر به چشم می خورد هر چند که این مسئله در جوامع پیشرفته نیز به صورت کم رنگ وجود دارد‌.

وی در خصوص نقش نظارتی احزاب بر دولتها به عنوان یک وظیفه کمرنگ شده، اظهار کرد: احزاب وظیفه دارند دولت‌ها را رصد کرده و کاستی ها را گوشزد کنند.

مشاور استاندار در امور احزاب و تشکل های سیاسی در خصوص نقش ارتباطی به عنوان مهمترین وظیفه مغفول مانده احزاب تاکید کرد: نقش ارتباطی به عنوان واسطه بین مردم و دولت، به صورت خواسته یا ناخواسته توسط احزاب مورد غفلت واقع شده و به آن پرداخته نمی شود.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که هر جا نقش ارتباطی را کمرنگ دیده و در مقابل آن منفعل عمل کنیم، دهلیزی که علی القاعده باید توسط احزاب و جریان های سیاسی مدیریت بشود، توسط نهادها، باند ها و مافیایی از قدرت ، گاهی در قالب افراد و بار دیگر در قالب اقوام ظاهر می‌شوند و سعی می کنند نقش این پل ارتباطی را ایفا کنند.

مشاور استاندار در امور احزاب و تشکل های سیاسی گفت:نگاه جریانهای غیر حزبی به عرصه سیاست و قدرت بعضا نگاه بهره مندی حداکثری و مسئولیت حداقلی است در حالیکه جریانهای حزبی شناسنامه دار ذاتا می بایست مسولیت پذیر باشند.

غدیر پور ضمن اشاره به وظیفه خطیر احزاب، در صیانت از نقش ارتباطی با دولت تاکید کرد: اگر ما منفعل عمل کرده و خواسته یا ناخواسته این جایگاه را رها بکنیم، جریانهای دیگر آن را به دست خواهند گرفت.

مشاور استاندار در امور احزاب و تشکل های سیاسی در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که وقتی مردم به یک جریان فکری و سیاسی رای می‌دهند، مطالباتشان را نیز از مدیرانی تقاضا دارند که به آن جریان فکری معتقدند و اگر در این روند از مدیران و افراد هم فکر با دولت استفاده نشود، تعارض منافعی بین مطالبات مردم در انتخابات و قدرت اجرایی دولت به وجود خواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار