احمدی توسعه و گسترش روزافزون شهرنشینی را اشتباهی راهبردی در گذر زمان دانست و گفت: باید این مسیر اشتباهی که فناوری و تکنولوژی را به جای روستاها و مناطق عشایری در اختیار شهرنشینان قرار داده ایم اصلاح شود.
کد خبر: ۷۰۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶ 20 January 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر کل آموزش و پرورش ، مدیر کل نوسازی ، معاون سیاسی استاندار  ، رئیس آموزش و پرورش عشایر و برخی مسئولان با حضور در هنرستان عشایری شبانه روزی ضمن مشاهده فعالیت های دانش آموزان ، از نزدیک مشکلات این هنرستان را مورد بررسی قرار دادند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید و در جمع دانش آموزان دختر عشایری گفت :  شرایط خاص امروز، تکنولوژی ، فناوری ها ، دنیای ماشینی امروز و البته برخی مرارت ها و سختی های روزگار مبادا سبب فراموشی و غفلت از گذشته های پرافتخار پدران قدخمیده و مادران رنج کشیده عشایر شود و دانش آموزان عشایری این مهم را همچنان آویزه گوششان کنند.
 
روایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اشتباه تاریخی ایرانیان + فیلم

علی محمد احمدی معتقد است که هویت، تمدن کهن ایرانیان و بسیاری از صفات برجسته انسانی و اسلامی به شیوه های ناب زندگی عشایری از گذشته های دور گره خورده است.
او می گوید غیرت و جوانمردی، وفاداری، عشق به میهن، قدرشناسی و سخت کوشی از واژه هایی است که همواره با عشایر دلیر و سلحشور کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس نشینیان عجین است.
وی یادآور شد که فرزندان عشایر این دیار سالیان متمادی و همگام با مادران زجر کشیده و پدران قد خمیده ایل، با گذر از سنگ لاخ های سخت، کوه ها و راه های پرپیچ و خم و کوران حوادث و بلایای مخوف، درس غیرت، عشق، آزادگی، وفادارای و مردانگی می آموختند. 
 
روایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اشتباه تاریخی ایرانیان + فیلم
 
زندگی عشایری فقط کوچ و دامداری نیست
احمدی خطاب به دانش آموزان عشایری یادآور شد که با افتخار پای جای پدرها و مادرها بگذارند و برخی ذهنیت های اشتباه و منفی که عشایر را تنها در زندگی کوچ و دامداری خلاصه کرده اند را از اذهان بزدایند.
احمدی یادآور شد که معرفت و بینش عمیق در عشایر به گونه ای بوده که با گذشت زمان هرگز غبار فراموشی بر حس میهن پرستی، وفاداری و قدرشناسی آنان با وجود سختی ها و کمبودها به خود نگرفت.
وی ادامه داد: حتی این سختی ها آنان را مصمم تر، راسخ تر و امیدوارتر از گذشته برای دفاع از کیان، دین و آرمان های والای انقلاب و نظام کرده است. 
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: تجلی همه این صفات و ویژگی های بارز هم اینک در وجود فرزندانی از نسل چهارم و دانش آموزان این دیار به زیبایی هویداست. 
وی در عین حال تاکید می کند که هرگونه زیرساخت و امکاناتی حتی فضای ارتباطی و فناوری ها و سایر امور زیربنایی باید از مناطق عشایر و روستاها آغاز و ایجاد شود.
اشتباهی راهبردی در گذر زمان
احمدی توسعه و گسترش روزافزون شهرنشینی را اشتباهی راهبردی در گذر زمان دانست و گفت: باید این مسیر اشتباهی که فناوری و تکنولوژی را به جای روستاها و مناطق عشایری در اختیار شهرنشینان قرار داده ایم اصلاح شود.
احمدی تاکید کرد که باید فناوری ها و فضای ارتباطی و تجهیزات و امور زیربنایی در جاهایی که نقش مولد و منبع تولید و کارآفرینی است یعنی روستاها و عشایر عملیاتی اجرایی شود و بدون شک دولت دوازدهم به این مهم اعتقاد راسخ دارد.
اشتباه راهبردیاروپا امکانات را ابتدا به روستا ها برد اما ما به شهرها !
 
 - دانلود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مدیران مربوطه در حوزه فرهنگی و همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان خواست با جدیت پیگر رفع مشکلات و تجهیز مدارس عشایری در سراسر استان به ویژه خوابگاه های دانش آموزان عشایری باشند.
وی تاکید کرد که مدرسه عشایری و شبانه روزی گنجه ای باید در اسرع وقت و تا دهه فجر امسال تجهیز و در اختیار اداره آموزش و پرورش عشایر قرار گیرد.
احمدی بر ضرورت توجه به آموزش در دورترین نقطه عشایری این استان تاکید کرد و گفت: هیچ فرزند عشایری و روستایی نباید به دلیل کمبود معلم و یا فضای آموزشی و یا سایر مشکلات معیشتی و فقر از درس و مدرسه جا بماند.
 
روایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اشتباه تاریخی ایرانیان + فیلم
 
غربالگری بیش از ۲هزار دانش آموز عشایری در زیلایی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نیز شمار دانش آموزان عشایری استان را سه هزار و 602 نفر در سه مقطع تحصیلی اعلام کرد و گفت: این تعداد دانش آموز در حدود 164 فضای آموزشی در دورترین مناطق عشایری مشغول تدریس هستند.
هادی زارع پور یادآور شد: از این تعداد یک هزار و 957 نفر در مقطع ابتدایی ، 687 نفر در مقطع متوسطه اول و مابقی نیز در دوره متوسطه دوم مشغول هستند.
وی با بیان اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم حتی به اندازه تمامی دولت ها در سطح مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدمت انجام شده، گفت: ظرف پنج سال گذشته تعداد 55 مدرسه پیش ساخته حتی در دورترین نقطه عشایری در اختیار دانش اموزان قرار گرفته است.
زارع پور افزود: در یک ماه گذشته بیش از 2 هزار دانش آموز عشایری منطقه زیلایی بویراحمد با حضور جمعی از خیرین سلامت از موسسه خیریه وفاق سبز علوی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و عشایر، نوسازی مدارس، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و برخی دیگر از نهادها مشمول طرح غرباگری و سنجش سلامت قرار گرفتند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بیش از 12 هزار از دانش آموزان مدارس روستایی و عشایری در سطح استان مشمول اجرای طرح غربال گری و سنجش سلامت قرار گرفته اند.
 
روایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اشتباه تاریخی ایرانیان + فیلم

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت که از آغاز سال تحصیلی جدید افزون بر 10 میلیارد ریال برای تجهیز مدارس عشایری این استان هزینه شده است.
زارع پور ادامه داد: این تجهیزات شامل کولر، یخچال، آب سردکن، سیستم هوشمند، فتوکپی، رایانه، چابگر و صندلی بوده است.
وی عنوان کرد: در سال تحصیلی 97-98 همچنین حدود سه میلیارد و 800 میلیون ریال توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح نیز به تعمیر، مرمت، شاداب سازی 25 مدرسه در پنج دهستان استان اختصاص یافت.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک مقرر شده از این میزان حدود 700 میلیون ریال برای مدارس دهستان زیلایی هزینه شود.
 
روایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اشتباه تاریخی ایرانیان + فیلم
 
امکان تحصیل همه ی دانش آموزان عشایری استان مهیا شده است
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به دستاوردها و برخی اقدام های ارزنده دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش عشایری این استان گفت که هم اینک افزون بر 60درصد از مدارس مناطق عشایری این استان هوشمند سازی و به امکانات و تجهیزات روز آموزشی مجهز هستند. 
اسماعیل رضایی نیک اظهار داشت که میزان هزینه هوشمند سازی برای هر کلاس درس بیش از 70 میلیون ریال بوده است.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی در مناطق عشایری و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی مناسب، گفت: ظرف حدود چهار سال گذشته افزون بر 42 مدرسه پیش ساخته با همکاری اداره کل نوسازی مدارس و مشارکت خیران و افراد نیکوکار به مدارس عشایری این استان اهدا شده است.
وی تصریح کرد که 11 مورد از آنها در سال تحصیلی گذشته توسط یک خیر ژاپنی به ارزش افزون بر 2 میلیارد ریال به آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد که با تلاش و اهتمام ویژه دولت امکان تحصیل و آموزش برای هر دانش آموز عشایری در هر منطقه ای از استان فراهم است.
وی گفت که از مجموع قبولی های امسال عشایر 22 نفر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، 22 نفر در دانشگاه فرهنگیان، 2 نفر در دانشگاه افسری و یک نفر نیز در رشته مامایی قبول شدند.
رضایی نیک افزود: از تعداد 47 نفر قبولی دانش آموزان عشایر در کنکور سراسری 11 نفر از آن ها در منطقه زیلایی بوده اند که پنج نفر از آن ها نیز دختر بوده اند. 
استاندار کهگیلویه وبویراحمد و هیات همراه ضمن بازدید از مدرسه شبانه روزی حضرت فاطمه زهرا (س) یاسوج و تاکید بر رفع برخی نیازمندی های دانش آموزان وجود کارگاه آموزشی صنایع دستی (گلیم بافی و قالی بافی) در این مرکز را قابل تحسین دانست و بر الگوگیری سایر مدارس از چنین ابتکارات و خلاقیت هایی نیز تاکید کرد.
وی از اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان خواست تا هرگونه کمبود امکانات و مواد مورد نیاز این کارگاه آموزشی فراهم کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار