مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد
کد خبر: ۷۰۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 20 January 2019
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات 195 میلیون دلاری محصولات کشاورزی در 9 ماهه نخست سال 97 خبر داد. 
 
به گزارش تابناک تبریز، جواد زینالی مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: صادرات محصولات کشاورزی در 9 ماهه نخست سال جاری از گمرکات استان بالغ بر 195 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش 10.5 درصدی برخوردار است.
 
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد استان آذربایجان شرقی در تولید اکثر محصولات دارای مزیت نسبی آشکار بوده و می‌بایستی زمینه‌سازی‌های لازم جهت رشد صادرات بخش کشاورزی فراهم شود.
 
زینالی مهر ادامه داد: در این راستا کارشناسان معتقدند صادرات غیرنفتی پروسه است نه پروژه، بنابر این توجه به این نکته که زیرساخت های اقتصادی نظیر وجود بسترهای مناسب برای حمل و نقل ایمن، وجود دانش صادراتی و بازرگانی بین المللی، برقراری قوانین لازم و ثبات مقررات صادراتی، وجود حمایت‌های دولتی از شرکت های تولیدکننده و صادرکننده از ضروریات است.
 
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر کشورهای جهان در حال ارتقاء رقابت پذیری و تلاش در جهت رشد صادرات با ارزش افزوده بالا هستند، کارشناسان اعتقاد دارند صادرات محصولات کشاورزی که فرآوری نشده است کاملاً غیر اقتصادی بوده و خام فروشی محسوب می‌شود. 
 
وی افزود: اگر ما میزان ارزش آنها را به وزن شان بر روی نمودار رسم کنیم مشاهده خواهیم کرد که تقریباً به نسبت وزنی که دارند و قیمتی که در بازارهای جهانی عرضه می شوند کالای خود را ارزان قیمت به لحاظ وزنی فروخته‌ایم، در حالیکه وقتی همین محصول فرآوری می شود مثلا گوجه فرنگی به رب گوجه تبدیل می شود ارزش افزوده مناسبی بدست می آید و این در حالی است که رب گوجه فرنگی نیز ارزش افزوده سس گوجه فرنگی را ندارد. 
 
زینالی مهر گفت: بنابراین هر چه سعی شود در فرآورده های نهایی به سمت صادرات محصولات حرکت کنیم ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می‌شود، بنابراین چون کشور ما در منطقه نیمه خشک قرار گرفته و مشکل محدودیت منابع آبی داریم باید از صادرات محصولات خام جلوگیری به‌عمل آورده و از صادرات محصولاتی که به ازای تولید یک کیلوگرم ماده خشک آن مقدار زیادی آب مصرف می‌شود جلوگیری شود. 
 
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: از طرف دیگر می‌توان گفت که توفیق برنامه های صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند اتخاذ رویکردهای همه جانبه و فرایندی است که در نتیجه تلاش کلیه بخش های کشور و نظام بانکی، گمرک، صندوق ضمانت، تشکل های صادراتی و.... محقق می‌شود. 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :