دانش‌آموز ابرکوهی در حوزه کشاورزی طرح چندمنظوره «کشت بدون آب» را ارائه کرد به نوعي که با استفاده از اين روش مي‌توان علاوه بر بحران کم‌آبی، بر مشكلاتي مانند ریزگردها نيز چيره شد.
کد خبر: ۷۰۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 17 January 2019

 مهم‌ترین مسئله در دنیای مدرن کشاورزی، موضوع «آب» است به‌طوری ‌که حتی کشورهایی که از منابع آبي فراواني برخودار هستند نيز به اهمیت اين موضوع پی برده‌اند و روی روش‌های مدرن آبیاری و کاهش مصرف آب در بخش كشاورزي سرمایه‌گذاری و تحقیق می‌کنند .

اين در حالي است كه در برخی کشورها همچون ایران، ورود تکنولوژی حفر چاه و پمپاژ آب از دهه 50 تاكنون، رفته‌رفته بستر نابودی قنوات و سفره‌های آب زیرزمینی را فراهم آورده به طوري كه اين برداشت‌های بی‌رویه علاوه بر افت شديد سطح سفره‌های زيرزميني و فرونشست بسياري از دشت‌هاي کشور، بحران شوري ذخایر آبي را نيز به بحران‌هاي قبلي نيز اضافه كرده‌اند.

امروزه دانشمندان و محققان بسیاری در جهان به فکر ارائه تکنولوژی‌هایی هستند که بتوان به کمک آن‌ها، کشاورزی بدون آب را انجام دهند، نوعي کشاورزی كه به ‌صورت دیم و تنها با استفاده از آب باران و در نوع دیگر آن به صورت واترباکس انجام مي‌شود.

«دانیال فلاح‌زاده» یکی از دانش‌آموزان نخبه ابرکوهی نیز در همني رابطه تحقیقاتی انجام داده كه در نهایت منجر به ارائه طرح چندمنظوره «کشت بدون آب» شده است.

او كه طرح مذكور زا طي مدت دو سال به‌ طرق مختلف نيز مورد آزمایش قرار داده است، اظهار مي‌كند: این طرح در حوزه کشاورزی و در قالب حل بحران‌هایی نظیر کشت درخت در شرایط سخت کم‌آبی و بی‌آبی، جلوگیری از ریزگردها، جلوگیری از سرمازدگی درختان و موارد مشابه، کارایی دارد و می‌تواند بخش زیادی از بحران‌های اساسی کشور نظیر موارد مذكور را برطرف كند.

فلاح‌زاده تصریح مي‌كند: حضور طرح مذکور در مرحله دوم جشنواره خوارزمی در قالب طرح برگزیده و همچنین راه‌یابی به جشنواره بین‌المللی ابن‌سینا، نشان از پتانسیل بالای اين طرح دارد.

این دانش‌آموز ابرکوهی با بيان اين كه اين طرح را می‌توان در سطح وسیع نیز مورد آزمایش قرار داد، ادامه مي‌دهد: هم‌اکنون کلیه مراحل آماری و آزمایشی سند طرح برای ارائه بهتر، در حال اجرا و گردآوری است تا اين طرح به عنوان روش جدیدی برای کشت درخت در مناطق کم آب، بی‌آب و حل بحران‌های نامبرده باشد .

به گفته‌ي فلاح‌زاده، این سیستم بیشتر در مناطق کویری که با کمبود آب و بارندگی مواجه هستند و تبخیر سطحی بالایی نیز دارند، برای گیاهانی که با شرایط محیطی منطقه سازگار باشند، کارآیی دارد .

وی عنوان مي‌كند: برخلاف کشت دیم که نیازمند آب باران در یک بازه زمانی به مقدار معین است، در طرح کشت بدون آب، رشد گیاه بستگی به میزان تبخیر سطحی دارد و هر چیزی که بتواند میزان تبخیر را افزایش دهد، در این نوع کشت مؤثر است.

وي مي‌گويد: علاوه بر اين با استفاده از اين طرح می‌توان بدون نیاز به کشت گیاه، از حرکت ریز‌گردها در منشأ آن‌ها کاست و از اوج گرفتن آن‌ها نيز جلوگیری کرد.

فلاح‌زاده تصریح کرد: منبع اصلی تغذیه گیاه همان مقدار اندک بارانی هست که در سال باریده می‌شود و در این سیستم از رطوبت و آب تبخیر شده برای رشد گیاه استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار