استاد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد چالوس تاکید بر بودجه ریزی عملیاتی و واقع بینی بیشتر را از ویژگی های مهم لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی بر شمرد.
کد خبر: ۷۰۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴ 14 January 2019

بهزاد فرخ سرشت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لایحه بودجه 98 تاکید زیادی بر بودجه ریزی عملیاتی دارد و در این ارتباط بودجه­ ریزی مبتنی بر عملکردها و اختیارات بیشتر مدیران خواهد بود.
وی تصریح کرد: در این روش مدیریتی علاوه بر ارتقای کارایی و اثربخشی بودجه، مصرف منابع براساس عملکردها به صورت مدرن و دقیق بررسی شده و ارزیابی بودجه آسان­تر و هزینه ­یابی آن به صورت افزایش شفاف و واقع بینانه تری بدست می آید.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته در کشور بودجه ­ریزی هزینه ­ای انجام می شد و در این بودجه تمام کنترل بر روی ورودی ها بوده که با توجه به برآوردی و غیر دقیق بودن، ایجاد زمینه فساد مالی را نیز به همراه داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد چالوس گفت: رشد 80 درصدی بودجه محیط زیست بیانگر توجه ویژه دولت تدبیر و امید به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلاینده ها و سلامتی جامعه است که برغم تاثیر بلند مدت و کوتاه مدتی که بر زندگی مردم دارد در سالهای گذشته به آن بی اعتنایی می شد.
وی با اشاره به شرایط فعلی اقتصادی کشور و تحریم ها، توجه ویژه به آموزش و آموزش عالی و فرهنگی در بودجه سال 98 را اهمیت دولت به توسعه پایدار کشور دانست و اظهار داشت: افزایش 118 درصدی بودجه نوسازی مدارس علاوه بر فراهم کردن زیر ساخت های آموزشی در کشورزلزله خیز ایران نیز ضرورتی انکارناپذیر است.
فرخ سرشت به وضعیت اشتغال در لایحه بودجه 98 اشاره کرد و افزود: شواهد بیانگر ادامه داشتن شرایط تحریم در سال آینده است و حفظ شرایط موجود مهم‌ترین اقدام دولت با توجه به محدودیت‌های وارداتی و تاثیر آن بر برخی از مشاغل اقتصادی است.
وی تصریح کرد: افزایش اشتغال و تولید نیازمند اجرای برنامه های بلند مدت و میان مدت چند ساله است و در بودجه یکساله دولت تنها با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و کارگاه‌های کوچک می تواند در شرایط تحریم شاهد افزایش اشتغالزایی و تولید در جامعه باشد.
وی حفظ یکپارچگی برای رفع مشکل اقتصادی کشور در شرایط تحریم را ضروری دانست و گفت: باید دراستای ایجاد فضای باز اقتصادی در کشور و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی گام برداریم و در این مسیر به ظرفیت ها کشور همچون گردشگری نگاه ویژه ای داشته باشیم.
استاد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد چالوس با اشاره به افزایش قیمت کالا و خدمات افزود: افزایش حقوقی که در بودجه سال آینده دیده شده است قادر به جبران تبعات افزایش قیمتها نیست ولی می توان با اختصاص دلار چهار هزار تومانی برای تامین کالاهای اساسی جلوی افزایش قیمتها را گرفت.
وی با اشاره به ناامنی موجود در منطقه و نقش نیروهای نظامی در حفظ امنیت کشور، خاطرنشان کرد: امنیت مهمترین مولفه پیشرفت و آرامش در یک کشور محسوب شده و دولت نیز همچون تمامی کشورهای دنیا امسال با 18 درصد رشد بودجه در این زمینه در نگاه ویژه ای به ارتقای نیروهای نظامی و به تبع آن حفظ امنیت کشور دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد چالوس به کاهش درآمد نفتی دولت در سال آینده با توجه به تحریم های نفتی اشاره کرد و افزود: نباید انتظار داشت در سال آینده همچون امسال 101 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت خام و میعانات گازی دولت درآمد داشته باشد.
وی ادامه داد: در بودجه سال 98 دولت به دنبال افزایش هشت درصدی مالیات نسبت به امسال می باشد تا بتواند با درآمد مالیاتی 142 هزار میلیارد تومان تا حدودی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند و این درآمد با شناسایی فرارهای مالیاتی قابل تحقق است.
فرخ سرشت به عدم شفافیت ها در برخی از 22 بند تلکیفی بودجه سال 98 اشاره کرد و گفت: تقبل مطالبات بانک مرکزی از بخش خصوصی و دولتی، نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی و پرداخت 50 درصد از اوراق قرضه از سوی دولت مشخص نبوده و موجب برهم خوردن انضباط بودجه ای و در نهایت کسری تراز بودجه را در پی خواهد داشت.
کاهش تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، افزایش تاب آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مورد نظر در برنامه ششم توسعه از ویژگی های لایحه بودجه 98 بیان شده است.
کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف هستند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
لایحه بودجه 98 سه شنبه چهارم دی ماه توسط رییس جمهوری به صحن مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
لایحه بودجه سال 98 با رقم یکهزار و 703 هزار میلیارد تومان در دستور بررسی مجلس قرار گرفت.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار