در نهمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان عنوان شد:
در 9 ماهه سال جاری میزان مطلوبیت میکروبی آب در بهبهان 69 درصد و در آغاجاری 64 درصد گزارش شده است و وضعیت نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد. همچنین وضعیت مطلوبیت کلرسنجی مناطق روستایی در آغاجاری 10 درصد و در بهبهان 16 درصد است.
کد خبر: ۷۰۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ 14 January 2019

منصور کتانباف در نهمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان که در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم همکاری بین شهرداری و دانشگاه شهید چمران اهواز مستمر باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

به گزارش"تابناک" وی گفت: شهرداری‌های کشور نهاد عمومی غیردولتی هستند که منابع هزینه‌ای خود را از محل پرداخت انواع عوارض توسط مردم تأمین می‌کنند. دولت در تأمین هزینه‌های شهرداری مگر برای پروژه‌های خاص نقشی ندارد.

کتانباف تصریح کرد: اگر قرار است اقدام توسعه‌ای و عملیاتی در شهر انجام شود، باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های مراکز دیگر، شهرداری نیز دیده شود.

وی تصریح کرد: برای چند سانتی‌متر زمین که می‌خواهیم تملک کنیم، بحث معارض محلی از اساسی‌ترین موضوعات است. 110 هکتار زمینی که برای محل دفن زباله در نظر گرفته شده است، با مشقت تملک کرده‌ایم اما هنوز با معارض محلی مواجه هستیم.

شهردار اهواز عنوان کرد: در خصوص جمع‌آوری پسماند خانگی توانستیم صددرصد جمع‌آوری را با ماشین‌های حمل زباله مجهز به سیستم جی پی آر اس انجام دهیم و این روند مرتب کنترل می‌شود.

کتانباف با اشاره به موضوع تفکیک زباله از مبدأ، گفت: این کار آغاز شده است و جامعه هدف مهدکودک قرار گرفته شده و آموزش‌های چهره به چهره در حال انجام است. امیدواریم در یک زمان‌بندی مشخص این کار انجام شود هر چند باید این کار اکنون به پایان می‌رسید.

وی بیان کرد: تولید کمپوست نیز در برخی از شهرهای کشور در حال انجام است. تولید کمپوست هیچ وقت نتوانسته است به تولید انبوه و اقتصادی شدن برسد اما علی‌رغم این موضوع همانند دیگر شهرها در حال طی کردن مسیر هستیم.

شهردار اهواز گفت: شهرداری در همه زمینه‌ها نیازمند کمک است که باید نخست این کمک از طریق دستگاه‌های حاکمیتی انجام شود.

دکتر مهدی حسینی‌زاده  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه موضوع سلامت آب مورد تاکید بهداشت است، اظهار کرد: با توجه به کاستی اعتباری و اقتصادی محدودیتی وجود دارد ولی هرگونه تنش در حوزه سلامت، ما را به چالش می‌کشاند و قطار سلامت را از ریل خود خارج می‌کند.

وی در خصوص موضوع کیفیت آب در مناطق تابعه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: اخیرا بحران‌هایی در شهرستان‌های هندیجان و حمیدیه داشتیم. در این شرایط باید در میزان کلر باقیمانده و عدم وجود میکروب در آب حساسیت بیشتری داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت آب شهرستان‌های تابعه علوم پزشکی اهواز، گفت: عدم مطلوبیت میکروبی آب در شهرهای اندیکا، رامهرمز، کارون، دهدز و ماهشهر گزارش شده است.

حسینی‌زاده با اشاره به میزان مطلوبیت کلرسنجی آب روستایی در شهرستان‌های تابعه علوم پزشکی اهواز، گفت: وضعیت کلرسنجی آب روستایی در ماهشهر، اندیکا، باوی، دشت آزادگان، کارون، غرب اهواز، لالی، هویزه، شرق اهواز، دهدز و رامهرمز، در شرایط مطلوب نیست.

وی با اشاره به میزان مطلوبیت میکروبی آب روستاهای تابعه دانشکده علوم پزشکی آبادان، گفت: وضعیت مطلوبیت میکروبی در شادگان مطلوب نیست. همچنین میزان کلرسنجی آب توزیعی در روستاهای تابعه این دانشکده در 9 ماهه سال جاری مطلوب نیست.

حسینی‌زاده با اشاره به شاخص میزان مطلوبیت میکروبی شبکه توزیع آب روستایی در شهرستان‌های تابعه دانشکده علوم پزشکی بهبهان، عنوان کرد: در 9 ماهه سال جاری میزان مطلوبیت میکروبی آب در بهبهان 69 درصد و در آغاجاری 64 درصد گزارش شده است و وضعیت نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد. همچنین وضعیت مطلوبیت کلرسنجی مناطق روستایی در آغاجاری 10 درصد و در بهبهان 16 درصد است.

در ادامه مسعودی‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار کرد: سال گذشته حداقل سه بار در چنین جلساتی موضوع آب روستایی شوش مطرح شد. طبق گزارشهایی که ارائه شد، در سال 96 بیش از 65 درصد مصوبات این جلسات محقق شد اما متاسفانه مصوباتی که درخصوص آب شرب شهرستان شوش داشتیم هیچ‌کدام محقق نشده است.

وی گفت: 354 روستا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول وجود دارد که از 293 سامانه آبرسانی آب خود را دریافت می‌کنند که 59 سامانه از این تعداد ریسک بالایی دارند؛ یعنی وضعیت زیرساخت‌های این سامانه‌ها ممکن است این احتمال را ایجاد کند که فاجعه انسانی رخ دهد و متاسفانه هر 59 سامانه با ریسک بالا در شوش قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه دو تأسیسات عمده بزرگ در روستاهای خلیفه حیدر و زبیدودبات شوش وجود دارند، اظهار کرد: زمانی که کمبود منابع وجود دارد و می‌خواهیم کارهای اصلاحی انجام دهیم، به سمت جمعیت‌های بزرگ رو می‌آوریم اما واقعیت این است که دو تأسیسات خلیفه و زبیدودبات جمعیت 40 هزار نفر را پوشش می‌دهند. پراکندگی روستاها بالا است و اگر اتفاقی بیافتد، جمع کردن آن فوق العاده بغرنج است.

مسعودی‌فر تصریح کرد: گزارشهایی از اقدامات انجام شده در روستای خلیفه حیدر گزارش شد اما چیزی که در فیزیک محل مشاهده می‌کنیم، تنها خطوط انتقال هستند.

وی بیان کرد: مقرر شده بود که اردیبهشت ماه امسال همه کارها در دو سامانه آبرسانی این دو روستا انجام شده باشد و جشن بهبود وضعیت گرفته شود که این کار انجام نشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: در حال حاضر وضعیت کلرباقیمانده در شوش 55 درصد است که این وضعیت در کنار وضعیت زیرساخت‌های موجود ممکن است هر لحظه تهدید بزرگی ایجاد کند و نتوانیم کاری انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار