مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 خبر داد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 گفت: انتظار تولید یک میلیون و 800 هزار تن گندم در خوزستان برای سال زراعی 97-98 داریم و برآورد خرید یک میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان شده است.
کد خبر: ۷۰۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 14 January 2019

خدارحم امیری زاده مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4، با اشاره به نیاز سالیانه خوزستان به 650 تن گندم، اظهار کرد: خوزستان وظیفه مهم و استراتژیکی در تأمین و صادرات و واردات گندم برای کشور بر عهده دارد. و این وظیفه در خصوص کالاهای استراتژیک دیگر مانند شکر، برنج و روغن نیز به همین شکل است.

انتظار تولید یک میلیون و 800 هزار تن گندم در خوزستان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4، با اشاره به رتبه اول خوزستان در خرید گندم در چندسال متوالی، عنوان کرد: سطح زیر کشت گندم در خوزستان بالغ‌بر 540 هزار هکتار است که گندم دیم 162 هزار هکتار و گندم آبی 380 هزار هکتار است. انتظار تولید یک میلیون و 800 هزار تن گندم در خوزستان برای سال زراعی 97-98 داریم و برآورد خرید یک میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان شده است. با اتمام طرح 550 هزار هکتاری پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم در استان بالغ‌بر 2 میلیون تن شود. همچنین در استان خوزستان بیش از 30 هزار هکتار کلزا کشت شده است و پیش‌بینی خرید 50 هزار تن کلزا از کشاورزان شده است.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال 98 معادل هر کیلوگرم یک هزار و 600 تومان است و قیمت خرید کلزا در حدود 3 هزار و 200 تومان است. همانند سال‌های گذشته بانک کشاورزی عاملیت پرداخت وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان است و پرداخت نیز به صورت کاملاً الکترونیکی است.

امیری زاده با اشاره به تمهیدات شرکت غله و بازرگانی برای کاهش ضایعات، اظهار کرد: امسال برای اولین بار طرحی اجرا می‌شود که اگر کشاورز گندم را به نزدیک‌ترین مرکز ذخیره‌سازی استاندارد تحویل دهد، کرایه حمل بار بیشتری به کشاورز پرداخت می‌شود. همچنین تعاون روستایی ملزم به تجهیز مراکز خرید روباز به چادر، کاور، دیوارچینی و ایجاد حوضچه است. به دلیل این‌که ممکن است مراحل تحویل گندم زمان‌بر باشد، باید مراکز خرید مجهز به امکانات رفاهی و بهداشتی برای کشاورزان باشند.

 وجود 37 مرکز ذخیره‌سازی استاندارد گندم در خوزستان

وی گفت: در حال حاضر 37 مرکز ذخیره‌سازی استاندارد گندم با ظرفیت کلی یک میلیون و 500 هزار تن در استان وجود دارد. 8 مرکز آن‌ها دولتی با ظرفیت 442 هزار تن، 14 کارخانه آردسازی با ظرفیت 392 هزار تن و 15 سیلو خصوصی با ظرفیت 671 هزار تن هستند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4، با اشاره به تفاهم‌نامه با بانک سپه برای اعطای وام بهسازی به نانوایان، اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه مقرر شد به 714 نفر از متصدیان نانوایی استان وام بهسازی به مبلغ 15 میلیون تومان و با سود 15 درصد اعطا شود، که تاکنون 160 نفر موفق به دریافت این وام شدند.

وی افزود: درحال حاضر ماهیانه مقدار 34 هزار و 500 تن آرد حاصل از گندم 6 هزار و 650 ریالی با سرانه هر نفر 7.5 کیلوگرم و عشایر 12 کیلوگرم در استان توزیع می‌شود. همچنین 7 هزار تن آرد خبازی در میان واحدهای صنعتی نیازمند توزیع می‌شود. کارخانه‌های آرد خوزستان درحال حاضر با کم‌تر از 50 درصد ظرفیت واقعی خود درحال کار هستند که درحال برنامه‌ریزی برای صادرات آرد به جای گندم به استان‌های دیگر هستیم.

 

منبع: فارس

برچسب ها: گندم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار