به سبب پتانسیل های بالا در بخش کشاورزی، صادرات محصولات و مواد غذایی می تواند جایگاه بالایی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشد، اما از آن جا که مشکلات و چالش های متعددی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفته است، انتظار می رود که راهکارهای مناسبی برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی به کار گرفته شود چرا که رابطه معناداری بین افزایش صادرات غیر نفتی و رشد تولید وجود دارد.
کد خبر: ۷۰۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 10 January 2019

كشاورزی به عنوان نیروی محركه رشد اقتصادی از نقش مهم در تأمین درآمد، ایجاد اشتغال، ارزآوری، توسعه و رونق بازار و ایجاد امنیت غذایی فراوانی برخوردار است.

مازندران با بیش از 220 هزار هكتار شالیزار و 120 هزار هكتار باغ و تولید حدود 8 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی، قطب مهم كشاورزی كشور محسوب می شود.

این استان حدود 7 درصد از كل سطح زیركشت محصولات سالانه و دائمی كشور را به خود اختصاص داده و در صورت بهره برداری درست از منابع و فعالیت های كشاورزی در مازندران می توان سهم و جایگاه بیشتر و بهتری را در اقتصاد كشور به دست آورد.

یكی از مهم ترین شاخص های تحقق توسعه،‌ توجه خاص به توسعه بخش كشاورزی است. اولین گام در این زمینه شناخت عوامل آسیب رسان و بازدارنده توسعه كشاورزی و تدوین و اجرای راهكارهای مناسب برای برون رفت از چالش ها است.

با وجود آنکه توسعه صادرات غیر نفتی در تحقق اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخل اهمیت فراوانی دارد، اما متاسفانه اقتصاد داخل همیشه وابسته به درآمدهای حاصل از منابع نفتی بوده و هیچ گاه نتوانسته به صورت جدی از پس رقبای خارجی بزرگ نمای اقتصادی در دنیا برآید.

ترانزیت و ترابری از مشکلات جدی در صادرات محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه روزانه۵۰۰تن پرتقال به کشورهای همسایه صادر می‌شود، گفت: در بحث ترانزیت و ترابری مشکلات جدی داریم و کانتینر مناسب برای بارگیری محصولات نداریم و امیدواریم باغداران بتوانند حاصل دست‌رنج محصولات خود را بدست آورند.

عزیزالله شهیدی‌فر با اینکه کشاورزی استان مازندران در عرصه کشور و بین الملل روبه جلو حرکت می‌کند و به همت کشاورزان مازندران از گمنامی خارج می‌شود، بیان کرد: با وجود ارقام و تنوع زیاد محصولات زراعی و باغبانی در استان، گام‌های خوبی در زمینه صنایع فناوری و باغداری برداشته شده است.

وی افزود: تبادلات ارزی قیمت دلار سبب شد که صادرات مازندران در سطح کشور جایگاه واقعی خود برسد.

این مسوول خاطر نشان کرد: امروزه مازندران در سطح بین الملل جز صادر کنندگان برنج ، گوشت سفید ، آبزیان و محصولات اتصادی و استراتژیک حائز اهمیت می باشد.

رئیس سازمان کشاورزی استان تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار تن از محصولات باغی ما صادر شده است و پرتقال و نارنگی ۱۰۰ درصد و کیوی ۷۰ درصد صادرات مازندران را تشکیل می‌دهد.

شکوفایی اقتصادی در گرو توسعه صادرات
استاندار مازندران نیز با بیان این که شکوفایی اقتصادی در گرو توسعه صادرات است، یادآور شد: همه باید کمک کنیم تا مراکز لجستیک برای تقویت بخش کشاورزی راه اندازی شود. ‎

احمد حسین زادگان گفت: برای تامین اعتبارات لازم و اعتلای اقتصادی باید همه توجهات خود را به سمت توسعه صادرات متمرکز کنیم، چرا که شکوفایی اقتصادی در گرو توسعه صادرات است.

وی تقویت تولید و اشتغال و اعتلای اقتصادی را از جمله برنامه های محوری استان عنوان کرد و یادآور شد: مازندران با توجه به حجم بالای تولید انواع محصولات کشاورزی، نیازمند آن است که محصولات خود را به بازارهای هدف برساند و در این راستا با آغاز به کار پایانه ها و مراکز لجستیک؛ خلاء موجود رفع خواهد شد.

حسین زادگان با اشاره به این که مازندران یک استان مرزی و دارای ظرفیت برای صادرات است، گفت: رییس جمهور در جلسه هیات دولت بر توسعه صادرات بویژه از سوی استان های مرزی تاکید نمودند.

وی با بیان این که در مازندران به لحاظ تولید محصولات کشاورزی مشکلی وجود ندارد و ایجاد و توسعه زیرساخت هاست که باید مورد اهتمام قرار گیرد، افزود: دو پایانه بسیار خوب در مازندران برای صادرات محصولات کشاورزی در حال ایجاد و راه اندازی است که باید موانع پیش روی برداشته شود تا این پایانه ها بتوانند نقش موثر خود را ایفا نمایند.

چند نرخی بودن ارز یکی از چالش های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه تصمیمات یک شبه مسئولان دولتی مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی چالشی اساسی پیشروی صادرکنندگان به شمار می رود، اظهار کرد: از سال ۹۱ همزمان با اوج تحریم ها، کشتیرانی‌های خارجی از حمل و نقل کالای ایرانی اجتناب کردند، ضمن آنکه در همان سال شرکت‌ کشتیرانی والفجر که داخلی بود، تعطیل شد و این امر موجب شد تا مسیر ۸ الی ۱۶ ساعته صادرات کالا به کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ۸ تا ۱۶ روز افزایش یابد.

وی با انتقاد از این مسئله که نظارتی در حمل و نقل جاده ای نیست، افزود: نوسان کاذب نرخ ارز در ماه های اخیر موجب شد تا همه چیز حول محور این امر افزایش یابد.

نورانی با اشاره به اینکه چند نرخی بودن ارز مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، بیان کرد: با توجه به نرخ ارز ثانویه، آزاد و یارانه‌ای نیما، هیچ صادرکننده و واردکننده نمی داند که کالا بر مبنای چه نرخی محاسبه می شود، این در حالی است که در گذشته تنها دو نرخ ارز یارانه ای و آزاد وجود داشت.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: امروز نیاز صادر کننده آن است که کالای بسته بندی را با نرخ های مناسب خریداری کند، چراکه تهیه محصول با قیمت های بالا منجر به کاهش قدرت چانه زنی در بازارهای خارجی می شود.

ناگفته نماند که تصمیمات خلق الساعه صادرات در اتاق های دربسته منجر به از دست دادن بازارهای هدف و ورود سایر رقبا خواهد شد، در حالیکه با توسعه صادرات محصولات کشاورزی دیگر نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت.

این درحالی است که به سبب پتانسیل های بالا در بخش کشاورزی، صادرات محصولات و مواد غذایی می تواند جایگاه بالایی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشد، اما از آن جا که مشکلات و چالش های متعددی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفته است، انتظار می رود که راهکارهای مناسبی برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی به کار گرفته شود چرا که رابطه معناداری بین افزایش صادرات غیر نفتی و رشد تولید وجود دارد.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار