سیف الله حقیقی گفت: سازمان آب و برق خوزستان باید دیدگاه خود در خصوص اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در این استان را تغییر دهد.
کد خبر: ۷۰۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 10 January 2019

ستاد توسعه شیلات خوزستان شب گذشته با حضور قائم‌مقام شیلات کشور، استاندار خوزستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خوزستان در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ سیف‌اله حقیقی قائم‌مقام سازمان شیلات ایران در حاشیه ستاد شیلات خوزستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تاکنون صادرات  کل کشور از محل فعالیت‌های شیلاتی 350 میلیون دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 500 میلیون دلار برسد که بیش از 2 برابر سال گذشته است. پیش‌بینی می‌شود بیش از 10 درصد این میزان صادرات به استان خوزستان اختصاص پیدا کند.

وی افزود: میزان تولید هم در صید صیادی و هم در آبزی‌پروری در مجموع حدود یک میلیون و 200 هزار تن است که از این بخش 60 درصد آن به صید صیادی اختصاص دارد.

قائم‌مقام سازمان شیلات ایران با اشاره به محدودیت صید در برنامه توسعه، عنوان کرد: امسال میزان آبزی‌پروری در کشور 480 هزار تن بود که برنامه داریم به 800 هزار تن برسانیم. و سهم زیادی در افزایش تولید را پرورش ماهی در دریا دارد که از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و به شکل گسترده در کشور شروع شده است.

وی گفت: اگر صنعت پرورش ماهی به خوزستان وارد شود، کمک زیادی به جامعه صیادی می‌شود. با توجه به اعتباراتی که در سال گذشته به شیلات خوزستان اختصاص یافته است و قول ادامه اعتبارات یک جهش در محصولات شیلاتی خواهیم داشت.

حقیقی با اشاره به رتبه اول خوزستان در ماهی‌های گرمابی، اظهار کرد: خوزستان می‌تواند همین پتانسیل را در زمینه ماهی‌های خاویاری داشته باشد. در سال‌های گذشته این میزان رشد را در خصوص ماهی‌های خاویاری در خوزستان تصور نمی‌کردیم ولی امروز مطمئن هستیم خوزستان از محورهای اصلی تولید خاویار و ماهی‌های خاویاری در کشور است. و زمینه اشتغال بسیاری در این حوزه برای استان خوزستان وجود دارد.

وی افزود: خوزستان با توجه به ساحلی بودن و امکانات صادرات محصولاتش می‌تواند نقش بیشتری را در تولید ماهی‌های خاویاری داشته باشد. همچنین در تلاش هستیم تا پایان سال مراحل تصویب سند شیلات خوزستان طی شود.

 

همچنین امید حاجتی اظهار کرد: در سند توسعه شیلات خوزستان که در حال تدوین است به دنبال شاخص های کمی صرف نیستیم ولی شاخص های کیفی بسیار مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: اجرای پر قوت این سند مستلزم این است که در تمامی مراحل تدوین و تصویب نهایی باید نظرهای تمامی دستگاه های ذیربط اخذ و تعامل خوبی در این زمینه صورت پذیرد تا برای اجرا با مشکلی مواجه نشویم.

حاجتی با تأکید بر لزوم تقویت زیرساخت های لازم برای اجرای این سند گفت: باید فرصت های سرمایه گذاری در این سند معرفی شوند تا مراحل بعدی به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان اظهار کرد: در خصوص ملاحظات اجرایی شدن این سند به ویژه اینکه در مراحل مختلف با کمترین مخاطرات در پرورش ماهی و سند توسعه شیلات خوزستان مواجه شویم، باید اقدامات لازم از قبل انجام شود.

حاجتی گفت: برای اختلاف نظرهای پیرامون پرورش گونه تیلاپیا باید با همکاری کمیته های منتخب تحقیقات و پژوهش را انجام و بعد از اجرایی شدن طرح به صورت پایلوت نتایج را اعلام کنند.

وی تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای تأمین اعتبار سند توسعه شیلات خوزستان نداریم و برخی یافته ها نیز همزمان ارائه و کارهای لازم را نیز پیش برده ایم.

حاجتی بیان کرد: بدون تردید وظایف بخشی معینی برای سازمان های مختلفی که در این جلسه حضور دارند درنظر گرفته شده است و باید بخشی نگری ها را کنار بگذارند چون کارگروه تشیکل شده تا نگاهی جامع برقرار و اقدامات با روحیه تعاملی انجام شود.

همچنین در این جلسه مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بیماری ویروسی در ماهی های رودخانه دجله و فرات به تایید سازمان جهانی فائو رسیده است، گفت: خوشبختانه در سطح خوزستان تلفاتی مشاهده نشده و با همکاری شیلات استان کلاس های آموزشی برای پرورش دهندگان مهای برگزار شد.

مصطفی کنارکوهی افزود: در حال حاضر جای نگرانی برای این موضوع نیست و نمونه های اخذ شده از مزارع و سایت های پرورش ماهی نشان دهنده عاری بودن ماهی ها از این بیماری است.

غلامرضا شریعتی نیز در جلسه ستاد شیلات در خصوص عدم اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در استان اظهار کرد: چنین طرحی در استان های مجاور اجرا می شود اما در خوزستان شاهد لجبازی برای اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه این طرح در استان های لرستان، بوشهر و سد کارون چهار در حال اجرا است، افزود: در آخرین جلسه قرار بود که طرح پرورش ماهی در قفس به صورت پایلوت در استان انجام شود اما باز هم این طرح به مرحله اجرا نرسید، این کوتاهی قابل قبول نیست و نباید اینگونه برخورد کرد.

استاندار خوزستان گفت: متأسفانه با وجود اینکه هواشناسی بیش از ۲۰ بار اعلام کرد که پاییز امسال در خوزستان شاهد بارندگی های خوبی خواهیم بود ولی سازمان آب و برق با اصرار و تأکید بارها گفته که پاییز خشک و بی آبی خواهیم داشت.

شریعتی ادامه داد: در چنین شرایطی باید همه خوزستان را تعطیل کرد و فقط سازمان آب و برق فعال باشد؛ چرا با تأکید اعلام می کنند که طرح پرورش ماهی در قفس برای استان خوب نیست ولی در سایر استان ها کار در حال انجام است.

هوشنگ حسونی زاده، معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این جلسه گفت: به صورت کتبی اعلام کردیم که طرح پرورش ماهی در قفس از نظر قانون مشکل ساز است و شهرهای آغاجری، امیدیه، میان کوه و روستاهای اعلامی آبفار تحت پوشش سد مارون هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار