فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: متاسفانه عده‌ای سودجو اقدام به قطع درختان یا دستبرد به جنگل‌ها برای بریدن چوب آنها و تبدیل به ذغال می‌کنند که این کار از جوانب مختلف به مردم و استان زیان وارد می‌کند.
کد خبر: ۷۰۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 09 January 2019

به گزارش تسنیم، علی‌اصغر شبانی با اشاره به فعالیت‌های یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان، اظهار داشت: این یگان از سال 85 فعالیت خود را در زمینه حفاظت از محدوده‌های جنگلی و مراتع آغاز کرد.

وی افزود: در استان اصفهان 9.7 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی از جمله جنگل، مرتع و بیابان وجود دارد که باید در حفظ و حراست آن کوشید.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه جنگل‌های دست کاشت نیز بسیار با اهمیت است، گفت: حفاظت از جنگل‌های دست کاشت که برای جلوگیری از گرد و غبار و بحث ریزگردها و آلاینده‌ها احداث شده از جمله مناطق مورد حمایت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای سودجو اقدام به قطع درختان یا دستبرد به جنگل‌ها برای بریدن چوب آنها و تبدیل به ذغال می‌کنند که این کار از جوانب مختلف به مردم و استان زیان وارد می‌کند.

شبانی تصریح کرد: در صورت عدم همکاری مردم با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و دستبرد افراد سودجو از جنگل‌ها باعث افزایش آلودگی و گرد و غبار در سطح استان خواهیم بود و نقش مردم بسیار مهم است چون سود حفاظت از جنگل و مرتع به خودشان باز می‌گردد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌ها، اظهار داشت: عامل انسانی در بسیاری از آتش‌سوزی‌ها دخیل است و این شرایط با افزایش دما و خشک شدن زمین تشدید می‌شود، آتش‌سوزی بخشی از مراتع و یا جنگل‌ها هزینه سنگینی به مردم وارد می‌کند چرا که این مناطق ذخائری است که باید به نحو مطلوب از آن حراست شود و همکاری بین بخشی در این رابطه حائز اهمیت است.

وی افزود: گاهی رها کردن یک بطری نوشابه در فصل گرما در بیابان، می‌تواند عامل آتش‌سوزی شود به این صورت که در اثر برخورد نور شدید خورشید با بطری، مانند ذره‌بین عمل کرده و منجر به حریق می‌شود.

شبانی خاطرنشان کرد: رعایت تقویم کوچ عشایر و کنترل دام نیز در حفظ بیشتر مراتع موثر است و در صورت کوچ زود هنگام و استفاده دام از مراتع، گیاه نمی‌تواند به رشد لازم برسد و بسیار زود خشک می‌شود و برای بقیه دام‌ها چیزی نمی‌ماند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه خط ارتباطی 1504 به صورت شبانه‌روزی فعال است، گفت: شهروندان هر گونه آتش‌سوزی، تخریب و تصرف در محدوده‌های جنگلی و مرتعی را می‌توانند به سامانه 1504 (امداد جنگل و مرتع) به یگان حفاظت از جنگل و مرتع گزارش کنند.

وی ادامه داد: آمار حریق سال 97 نسبت به سال 96 حدود 38 درصد کاهش داشته، در سال 95 حدود 2 هزار و 133 هکتار، سال 96 به 403 هکتار  و در سال جاری به 173 هکتار کاهش حریق با اقدام به موقع مهار آتش و جلوگیری از وسعت حریق رسید.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار