مخترعان خوزستانی صنعت آب و برق خوزستان با طرح "تصفیه‌های قابل حمل خورشیدی" موفق به کسب مدال نقره جشنواره بیکسپو از کشور کره جنوبی شدند.
کد خبر: ۷۰۰۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 09 January 2019

صادق حقیقی‌پور، یکی از اعضای تیم طراح "تصفیه‌خانه سیار" اظهارکرد: از دو سال قبل مطالعات خود را در این زمینه آغاز کردیم و این تصفیه‌خانه به جدیدترین روش گندزدایی در دنیا که ترکیبی از روش‌های ازن زنی، uv و رادیکال‌های آزاد و الکترولیز که هر کدام به عنوان روش جداگانه‌ای برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی و ساخته شده که انرژی مورد نیاز آن با استفاده از پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

حقیقی‌پور افزود: برای اولین بار در این دستگاه قابلیت استفاده همزمان از این روش‌ها در یک سیستم به صورت سیار فراهم شده است.

وی با اشاره به تامین آب مورد نیاز مناطق دوردست تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم آب آشامیدنی با کیفیت در روستاهای دوردست تامین کنیم، به دلیل اینکه تامین تجهیزات سخت و دشوار است، با احداث این تصفیه‌خانه پیشرفته خورشیدی می‌توانیم آب شرب بهداشتی و با کیفیت را تامین کنیم.

عضو گروه منتخب جشنواره بیکسپو با اشاره به این فناوری نوین تصفیه آب در دنیا، خاطر نشان کرد: در برخی از کشورهای توسعه یافته از روش ازن برای گند زدایی استفاده می‌شود که ما با طراحی و ساخت این تصفیه‌خانه با متدهای پیشرفته تصفیه گندزدایی، توانستیم با طراحی فناوری نوین و بی‌نظیر تصفیه آب بار دیگر اقتدار علمی كشورمان و استان خوزستان را با افتخار به اثبات برسانیم.

وی افزود: در کشور ایران برای تصفیه آب از روش کلرزنی استفاده می‌شود که این روش نیاز به تاسیسات وسیعی دارد و برای اجرای آن نیاز به افراد متخصص در این زمینه است.

مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان خاطر نشان کرد: از این رو در این طرح به دنبال ساخت دستگاهی بودیم که بتوان ضمن ارتقاء شاخص‌های حفاظت از محیط زیست، از آن در مناطق صعب‌العبور، شرایط بحرانی و بلاهای طبیعی استفاده و آب تصفیه شده را تولید کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان يك سيستم آب شيرين كن رفع معایب و نواقص تاسیسات موجود با كاربرد و مزايايي مانند RO استفاده كرد.

حقیقی پور با اشاره به تولید آب این تصفیه خانه تصریح کرد: توان تولید این دستگاه در صورت استفاده از آب چاه یا رودخانه به میزان 10 لیتر در دقیقه با TDS بین 10 تا 20 ppm آب آشامیدنی با کیفیت است.

جشنواره بیکسپو، به بزرگ‌ترین گردهمایی نوآوری صنعت انرژی در دنیا معروف است که به وسیله شرکت کپکو و وزارت صنعت و تجارت کشور کره جنوبی با همکاری فدراسیون بین‌المللی مخترعین برگزار شده که بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت آب و برق، جدیدترین نوآوری‌ها و فناوری‌های خود را ارائه می‌دهند.

افراد شرکت‌کننده صنعت آب و برق خوزستان در این طرح شامل دکتر صادق حقیقی پور، مهندس شریفی‌فرد و مهندس آرش طاهری بودند.

در این جشنواره 680 شرکت از 60 کشور حضور داشتند که طرح تصفیه‌خانه سیار با قابلیت ضد عفونی و میکروب‌زدایی از کشور ایران توانست در بخش اختراعات بین‌المللی با پذیرش در مرحله فینال از بین 54 طرح برتر از 40 کشور مقام دوم را کسب کند و به مدال نقره دست یابد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار