براى پيشگيرى از ژنژيويت و پريودنتيت مهمترين اقدام ، رعايت بهداشت دهان و دندان فردى با مسواك زدن و نخ دندان كشيدن است تا از تجمع مقادير زياد پلاك ممانعت به عمل آيد. مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشك و جرمگيرى با فواصل منظم از اقدامات بعدى براى جلوگيرى و يا كنترل اين بيماريها می باشد.
کد خبر: ۷۰۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 07 January 2019

 به گزارش تابناک مازندران، دکتر نیلوفر جنابیان و عضو هیئت علمی دانشگاه از پيشگيرى از التهاب نسوج اطراف دندان و لثه با استفاده از مسواك و نخ دندان خبر داد.
 بر اساس این گزارش، دکتر نیلوفر جنابیان جراح و متخصص بیماری های لثه گفت: دهان محل ورود مواد غذايى و دندانها از اولين اعضا در گوارش مواد غذايى مي باشند، لذا سلامت دهان و دندان از اهميت به سزايى برخوردار است.
وی افزود: پوسيدگى از مشكلاتى است که بر روى نسج دندان اثر مي گذارد و بيماريهاى لثه، الياف، استخوان و بافتهاى اطراف دندان را تهديد می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شايعترين بيمارى كه نسوج اطراف دندان را درگير مي كند بيماريهاى التهابى ناشى از تجمع پلاك ميكروبى مي باشند، گفت: اگر درگيرى التهابى بافتهاى اطراف دندان فقط محدود به لثه باشد به آن التهاب لثه (ژنژيويت ) مي گويند ولى اگر التهاب به ساير نسوج اطراف دندان يعنى استخوان و ليگامان ها گسترش يابد به آن التهاب حاد لثه ( پريودنتيت ) مي گويند.
وی در همین راستا بیان داشت: پلاك ميكروبى مجموعه اى از باكترى هاى حفره دهان است كه درمدت چند ساعت پس از مسواك زدن برروى دندان تشكيل مي شود و اگر با مسواك و نخ دندان برداشته نشود ظرف ٤٨ ساعت مي تواند تبديل به جرم شود كه هر دوى اين عوامل مي توانند شروع كننده بيمارى پريودنتال باشند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: براى پيشگيرى از ژنژيويت و پريودنتيت مهمترين اقدام ، رعايت بهداشت دهان و دندان فردى با مسواك زدن و نخ دندان كشيدن است تا از تجمع مقادير زياد پلاك ممانعت به عمل آيد.
دکتر جنابیان ادامه داد: مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشك و جرمگيرى با فواصل منظم از اقدامات بعدى براى جلوگيرى و يا كنترل اين بيماريها می باشد.
وی عنوان کرد: از علائم شايع بيماريهاى لثه و پريودنتال، خونريزى حين مسواك زدن و يا خوردن غذاهاى سخت و در موارد پيشرفته تر خونريزى صبحگاهى و بدون دلیل است و همچنین از علايم ديگر ميتوان بوى بد دهان، تورم و سرخى لثه را برشمرد.
متخصص دندانپزشکی بیان داشت: در صورتی که التهاب لثه (ژنژيويت ) مشاهده شد به دندانپزشك مراجعه شود، درمان آن عمدتا شامل جرمگيرى بوده وكنترل بيمارى آسان تر است، اما زمانيكه شرايط پيشرفته تر مثل التهاب نسوج اطراف دندان (پريودنتيت) اتفاق بيفتد درمان پيچيده تر خواهد شد و نياز به جراحى می باشد.
وی گفت: بيمارى پريودنتال درشرايطى كه تحت درمان قرار نگيرد ميتواند منجر به لقى و ازدست رفتن دندانها شود.
دکتر نیلوفر جنابیان اظهار داشت: توصيه مي شود كه در قدم اول با رعايت بهداشت دهان فردى و مراجعات منظم دندانپزشكى درصدد پيشگيرى از بيمارى بوده و درقدم هاى بعدى در صورتيكه اولين علايم بيمارى ظاهر شد مراجعه براى درمان زود هنگام صورت پذيرد، تا بتوان شرايط را كنترل كرده و از پيشرفت بيمارى جلوگيرى كرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار