رئیس مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین طی بیانیه ای گفت: از ۱۴۰۰ گونه گیاهان دارویی بیش از ۲۵۰ گونه در استان قزوین شناسایی شده و اطلاعات آن در اختیار کشاورزان قرار می گیرد
کد خبر: ۷۰۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 07 January 2019

شناسایی ۲۵۰ گونه گیاه دارویی در استان قزوین

به گزارش تابناک قزوین، بابک قرآلی در مورد مهمترین فعالیتهای مرکز تحقیقات کشاورزی عنوان کرد: فعالیتهای کشاورزی در ۵ زمینه  صورت می گیرد که شامل علوم دامی، تحقیقات دامی، گیاه پزشکی، خاک و تحقیقات علوم دامی و زراعی و باغی است که روی محصولات مختلف کشاورزی در هنگام داشت، کاشت و برداشت انجام می گیرد.

قرآلی اظهار کرد: در این مرکز مشکلات بخش کشاورزی ازجمله آفات قرنطینه داخل کشور، شناسایی و کنترل آنها و سموم جدید وارداتی که خطر زیستی کمتری دارند بررسی می شود.

 

وی ابراز کرد: ایجاد ارقام مختلف بیماریها و تکثیر گونه های مقاوم به شرایط اقلیمی کشور و نیز رقم های دامی که مناسب کشور و استان است از دیگر فعالیتهای این مرکز تحقیقاتی است.

این مسئول اضافه کرد: آزمایش بر روی انواع مواد بیولوژیک وارداتی از دیگر کارهای متخصصان این مرکز است و انتقال دانش و یافته های تحقیقاتی به کشاورزان از طریق متخصصان پهنه و تعامل با کشاورزان و محققان هم از دیگر فعالیتهایی است که در دستور کار قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین خاطرنشان کرد: با تولید دانش های جدید در ایران، برای  ارتقاء کیفی در زمینه کشاورزی تلاش می کنیم آخرین دستاوردهای کشاورزی را به کشاورزان معرفی کنیم.


 
قرآلی در پاسخ به این سوال که تحقیقات این مرکز تا چه میزان کاربردی است گفت: اکثر این تحقیقات کاربردی است و مورد استفاده کشاورزان و محققان قرار می گیرد.

قرالی یادآور شد: ارقام جدید گندم که موجب افزایش تولید می شود را هم معرفی می کنیم که به زنگ گندم یا سایر بیماریها مقاومت داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین در مورد کارهای جدید این مرکز گفت: یکی از کارهای جدید در راستای سیاست های سازمانی، ایجاد سیستم داربست برای انگور و مبارزه با حشراتی است که باعث خسارت می شوند.

قرالی در مورد اقلام موجود در این مرکز بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۱۰۰  رقم ژنوتیپ انگور در مرکز تحقیقات و کلکسیون ملی تاکستان جمع آوری شده و تمام منابع ژنتیک ایران و سایر کشورها مانند روسیه و فرانسه که تولیدکننده و پرورش دهنده انواع انگور هستند نیز در آن نگهداری می شود که می توان تحقیقات گسترده ای روی آن انجام داد.

وی افزود: پس از اینکه تحقیقات روی این اقلام  صورت گرفت، برای شرایط مختلف به کشاورزان معرفی می شود که هر کدام با طعم و رنگ های مختلف با مقاومت نسبت به شوری، آفات، بیماریها و خشکی در یک کلکسیون جمع آوری شده که در حال حاضر تنها کلکسیون انگور کشور به حساب می آید.

شناسایی ۲۵۰ گونه گیاه دارویی در استان قزوین

 

بابک قرآلی درزمینه فعالیتهای پژوهشی در عرصه دام اظهار داشت:در بخش دام و طیور، فعالیت روی گوسفند «نژاد شال» انجام شده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین بیان کرد: موضوع نگهداری، تکثیر و تهیه نقشه ژنتیکی گوسفند شال در مرحله نهایی است و به عنوان یک نژاد خاص به ثبت جهانی خواهد رسید  که خاصیت دو قلوزایی دارد.

قرآلی خاطرنشان کرد: از این نژاد می توانیم در تکثیر دامها استفاده کنیم که تقریبا 80 درصد مطالعات لازم در خصوص معرفی این نژاد انجام شده و بزودی این نژاد در سطح جهان به عنوان یک نژاد برتر معرفی خواهد شد.

وی در خصوص طولانی شدن این موضوع هم اظهار داشت: مطالعات ژنتیکی زمان زیادی لازم دارد و باید دقیق انجام شود اما بزودی به تکمیل می شود.

قرآلی در خصوص ظرفیت گیاهان دارویی استان هم یادآور شد: برای اینکه مرکز تحقیقات بتواند این نوع از گیاهان را گسترش دهد چرخه تولید و مصرف را در یک چرخه و بسته ای از گیاهان دارویی در ایستگاه گیاهان دارویی فراهم کرده و از مراحل فرآوری تا کاشت و فروش در این زنجیره بسته به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: دستگاههای عرق گیری و سایر تجهیزات مورد نیاز برای تولید گیاهان دارویی و فرآیند تولید اسانس گیری به صورت بسته آماده شده و به کشاورزان ارائه خواهد شد که برای همه قابل استفاده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین عنوان کرد:گیاهان دارویی در مناطق الموت، آبیک، آوج، بوئین زهرا و مناطق مشابه که تغییر اقلیمی آن زیاد نباشد کشت می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵۰ گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شده و یک هرباریوم داریم که مجموعه ای از ۱۴۰۰ گونه گیاهی در آن جمع آوری شده که ۵ هزار نمونه در این هرباریوم گیاهی نگهداری می شود.

قرآلی افزود: از میان ۱۴۰۰ گونه حدود ۲۵۰ گونه با تمامی مشخصات در یک کتاب چاپ شده است که در اختیار متقاضیان تولید و کار تحقیقاتی قرار می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین یادآور شد: در سال آتی اولویت فعالیت های مطالعاتی ما بر روی شرکت های دانش بنیان و گسترش دانش کشاورزی از طریق این شرکتهاست.

 

قرآلی افزود: تلاش می کنیم این منابع اطلاعاتی را در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار دهیم و این اطلاعات را به سطوح مختلف جامعه منتقل کرده و ایده ها را تجاری سازی کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار