معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان آورد آب در پشت سدهای خوزستان از ابتدای سال آبی(اول مهر) تا هشتم دی 1397 ، به 6 میلیارد متر مکعب رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه پارسال 1.8میلیارد متر مکعب بود.
کد خبر: ۶۹۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸ 01 January 2019

هوشنگ حسونی زاده افزود: با ذخیره سازی این حجم آب در سدهای خوزستان ، میزان ذخیره سازی سدها که ناشی از بارندگی مناسب سال آبی تاکنون بوده به رقم 13میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه از این حجم ذخیره سازی آب سدها تنها پنج میلیارد متر مکعب آن مفید و قابل برنامه ریزی است و بقیه ظرفیت 'مرده' سدها است ابراز امیدواری کرد با تداوم بارندگی ها در زمستان و بهار ، میزان ذخایر آب سدها به وضعیت مطلوب برسد.

به گفته حسونی زاده ، سد دز با آورد 1.8میلیارد مترمکعب ، بیشترین میزان ذخیره سازی را در بین سدهای بزرگ خوزستان داشته است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه افزود: هنوز سدهای خوزستان ظرفیت 8.3 میلیارد متر مکعب آب را دارند که با تکمیل ذخیره سازی ، حجم مفید سدهای این استان و سرریز شدن، به 13.3میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بارندگی های سال آبی جاری برخی نگرانی ها را در بخش کشاورزی و آشامیدنی خوزستان برطرف کرد گفت: چنانچه بارش ها در فصول زمستان و بهار ادامه یابد در تابستان سال آینده مشکلی در تامین آب کشاورزی نخواهیم داشت.

بر اساس آمار هواشناسی خوزستان ، در سال آبی جاری ، میانگین بارش تاکنون در استان 241میلیمتر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه پارسال کمتر از 80میلیمتر بود.

بارندگی مناسب سال آبی تاکنون در خوزستان 2 تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم و 2 تالاب فصلی بامدژ و حمیدی ماهشهر را حیات تازه ای داده است.

سدهای دز، کرخه، کارون 3، گتوند علیا، عباسپور از جمله سدهای مهم استان خوزستان هستند.

پدیده خشکسالی در سال آبی 97-96 که در نیم قرن اخیر در خوزستان بی سابقه بوده است تامین آب بخش کشاورزی و آشامیدنی برخی شهرهای استان را با مشکلات جدی و زیانبار رو به رو کرد.

بیشترین خسارت وارده در بخش کشاورزی خوزستان مربوط به محصول راهبردی نیشکر بود که گفته می شود حدود 45درصد کل مزارع نیشکر بر اثر کمبود آب آسیب دیدند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار