ر جلسه کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب خوزستان مطرح شد:
حاجی‌زاده با تاکید بر لزوم حفظ آمادگی جهت مقابله با حوادث طبیعی، گفت: بسیاری عنوان می‌کنند که در خشکسالی سیل رخ نمی‌دهد که این اظهارنظر غیرکارشناسی است. در اکثر دنیا و در کشور ما نیز سیل در زمان خشکسالی مستمر رخ داده است. شاید خوزستان تا یک دهه دیگر در نیز دچار خشکسالی باشد بنابراین باید در سال‌های خشکسالی آمادگی مقابله را داشته باشیم زیرا خوزستان سابقه وقوع سیل را دارد.
کد خبر: ۶۹۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 27 December 2018

 

باید در سال‌های خشکسالی آمادگی مقابله را داشته باشیم

جلسه کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب با حضور مدیرکل مدیریت بحران خوزستان و جمعی از فرمانداران برخی شهرستان‌ها در اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به سالروز زلزله بم و روز ایمنی و مقابله با حوادث طبیعی، اظهار کرد: پیشگیری اولین مؤلفه مدیریت بحران است. در بخش پیشگیری هنوز به جایگاهی نرسیدیم که در فکر و ذهن ما نهادینه شده باشد. اگرچه با سیلاب و بارندگی رخ داده در سال 95 توانستیم ذخیره‌سازی خوبی در پشت سد کرخه و سد دز برای گذراندن دو سال خشک‌سالی داشته باشیم ولی در بحث پیشگیری تمهیدات لازم اندیشیده نشد و علت خسارات واردشده نیز همین بود.

وی افزود: بیان این‌که در خشک‌سالی هستیم و سیلاب نداریم یک حرف غیرکارشناسی است. اکثر سیلاب‌ها در دنیا و در ایران در خشک‌سالی‌های مستمر رخ داده است. در سال‌های خشک‌سالی باید آماده سیل باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان این‌که خوزستان جزو چند استان اول کشور در خصوص خشک‌سالی و سیلاب است، عنوان کرد: امسال هنوز به سمت ترسالی نرفتیم و همچنان در خشک‌سالی قرار داریم، ولی در میان سال‌های خشک‌سالی یک پاییز ترسالی رخ داده است. میزان بارندگی پاییز امسال در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده و برای زمستان نیز بارندگی‌های نرمالی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: خوزستان از استان‌هایی است که سابقه سیل دارد. در بالادست خوزستان کوه‌های زاگرس و در پایین‌دست جلگه خوزستان قرار دارد و استانی است که رودخانه‌های بزرگ و بیش از 33 درصد آب‌های جاری کشور در خوزستان جاری است.

 حاجی‌زاده با اشاره به این‌که سیلاب یکی از 5 بحران بزرگ خوزستان، اظهار کرد: زمانی‌که درجه نفوذپذیری خاک به مرحله‌ای می‌رسد، اشباع می‌شود. با توجه به نوع و جنس خاک در جلگه خوزستان به راحتی سیلابی می‌شود و باید همیشه دستگاه‌های عضو کارگروه مقابله با سیلاب آمادگی لازم را داشته باشند.

وی افزود: خوزستان در بخش زیرساختی و بخش جاده‌ای فقیر است. جاده‌های موجود نیز از ایمنی خاصی برخوردار نیستند و با یک سیلاب پل‌ها از بین می‌رود. در سیلاب دزفول در منطقه سیاه منصور بسیاری از پل‌های ارتباطی روستاها دچار مشکل شد. که اکنون تأمین اعتبار شد و اداره حمل‌ونقل جاده‌ای و راه وشهرسازی برای ترمیم پل‌ها اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در بخش سیل‌بندها هم خوزستان وضعیت خوبی ندارد. اگر سیل‌بندی ساخته شد به حال خود رها شده است. برخی از آن‌ها خاک‌ریز زمان جنگ بودند که بعد به عنوان سیل‌بند استفاده شدند.

محمد سبزه‌زاری نیز اظهار کرد: مجموع بارش پاییز خوزستان تاکنون 261 میلیمتر بوده که در مقایسه با بلندمدت در همین بازه زمانی 148 میلیمتر و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 213 میلی‌متر افزایش داشته است.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی در خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور، افزود: خوزستان از نظر بارندگی در پاییز امسال جایگاه سوم کشوری را دارد. بیشتر استان‌های کشور نیز به جز سیستان و بلوچستان، اردبیل، یزد و خراسان جنوبی بارندگی خوبی داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه بیشترین بارش‌های امسال در حسینیه، هندیجان و بهبهان بوده است، گفت: بیشترین میزان بارندگی تاکنون در حسینیه اندیمشک با 425 میلمیتر و کمترین میزان بارش در آبادان با 105 میلی‌متر گزارش شده است. همچنین میزان بارندگی در اهواز تاکنون 228 میلیمتر گزارش شده که در همین بازه زمانی در سال گذشته 18.8 میلی‌متر بوده و تفاوت بارش 209 میلیمتر است.

سبزه‌زاری با اشاره به میانگین دما در خوزستان نیز گفت: دمای میانگین هوای خوزستان در پاییز امسال بیشتر از نرمال بلندمدت بوده به گونه‌ای که به جز در ایستگاه دهدز که 0.4 کمتر از میانگین بوده، در اکثر ایستگاه‌های استان خوزستان دمای میانگین بین 0.5 تا 1 درجه بیشتر از نرمال پاییزه بوده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی فصلی بارش در خوزستان، گفت: وضعیت بارش در سه ماهه زمستان سال جاری شاید نرمال یا کمتر از نرمال باشد اما به طور نرمال بارش از دی‌ماه تا اسفندماه کاهش می یابد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: میانگین بارش در خوزستان در بهمن‌ماه 43 میلی‌متر است، ولی پیش‌بینی می‌شود میانگین بارندگی در بهمن‌ماه سال جاری 20 تا 30 میلی‌متر باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بارندگی دی‌ماه نیز بیان کرد: میانگین بارندگی در دی‌ماه دو سال گذشته 5 تا 10 میلی‌متر بود که احتمالا امسال 30 تا 50 میلی‌متر باشد. همچنین دما در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال جاری دو تا سه درجه افزایش می‌یابد.

در ادامه هوشنگ حسونی‌زاده اظهار کرد: این جلسه جهت جلوگیری از وقوع سیلابهای احتمالی در حوزه‌های منتهی به خوزستان مخصوصا حوزه‌های دز و کرخه است.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش پاییز امسال، میزان آورد حوزه‌های خوزستان بهبود یافت اما با توجه به پتانسیل‌های حوزه کرخه و دز و از طرف دیگر به علت وجود نقاط بحرانی در پایین دست، باید آمادگی لازم را برای مقابله با سیلاب داشته باشیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکنون ارتفاع آب سد دز حدود 335.69 متر است در حالی که ارتفاع آن در سال گذشته در این مدت 306.65 متر بوده است. ورودی این سد نیز در سال جاری تاکنون یک میلیارد و 460 مترمکعب بوده است بنابراین نسبت به دراز مدت نیز، نُرم بیشتری داریم.

حسونی‌زاده بیان کرد: نقاط آسیب‌پذیری در حوزه دز وجود دارد که باید با احداث سیل بندها، آب از سمت روستاها یا کشت‌زارهایی که در حریم رودخانه هستند، هدایت شود.

وی درخصوص وضعیت حوزه کرخه، گفت: اکنون ارتفاع سد کرخه 205.56 متر است در حالی که ارتفاع آن در سال گذشته در این مدت 198.88 متر بوده است. همچنین ورودی سال جاری یک میلیارد و 327 میلیون مترمکعب است که در سال گذشته 288 مترمکعب بوده است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: حوزه کرخه نیز آسیب‌پذیر است زیرا احتمال دارد حجم مخزن سید سیمره که در ایلام قرار دارد به حدی برسد که هر آن میزان بارندگی رخ دهد، آب آن رهاسازی شود.

حسونی‌زاده ادامه داد: در حوزه کرخه از حمیدیه تا انتها به علت محدودیت گذر آبی بیشتر از 400 مترمکعب ظرفیت خروجی رودخانه وجود ندارد بنابراین احتمال آسیب‌پذیری در "رفیع" وجود دارد و باید دایک ها حفاظت شوند.

وی با بیان اینکه تلاش ما جهت جلوگیری از هدررفت آب است، تصریح کرد: امسال بارشهای 70 تا 80 میلیمتریی داشته ایم و باید آمادگی جهت حل مشکلات وجود داشته باشد.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: طبق برنامه‌ریزی ناچاریم نیازهای تالابها را زمانی که میزان مصرف آب کشاورزی در پایینترین حد است، تامین کنیم. باید آب بیشتری به مخازن تالاب هورالعظیم وارد شود که وارد کردن این حجم آب موجب شکسته شدن دایک مرزی هویزه خواهد شد. در هفته‌های گذشته با این مشکل مواجه شدیم اما این خطر همچنان به قوت خود باقی مانده است و شرکت نفت که در آن منطقه فعالیت دارد، باید تمهیداتی بیاندیشد تا آب را به پنج مخزن تالاب هورالعظیم هدایت کنیم. اگر آب در مخزن یک و دو محبوس شود مجددا این مشکل ایجاد خواهد شد و خطر شکسته شدن دایک مرزی وجود دارد.

وی بیان کرد: اکنون پایه رودخانه کارون بالا است و فرصت مناسبی برای رهاسازی آب از این رودخانه به تالاب شادگان فراهم است تا کمبودهای این تالاب جبران شود.

حسونی‌زاده با اشاره به شرایط حوزه رودخانه کارون تصریح کرد: حوزه رودخانه کارون کمبود دارد و با توجه به تعداد زیاد مخازن آن، آب در این حوزه کنترل می‌شود. همچنین حوزه رودخانه مارون هنوز کسری دارد گرچه وضعیت مناسبتری دارد و می‌تواند سیلاب‌ها را کنترل کند.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق وظیفه حفاظت از منابع آبی را دارد، گفت: 90 کیلومتر سیل‌بند در تالاب هورالعظیم دچار مشکل است زیرا این سیل‌بند نیست و تنها یک خط مرزی بین ما و عراق محسوب ‌می‌شود و با کمترین فشار تخریب می‌شود.

حسونی‌زاده ادامه داد: اگر این وضعیت ادامه یابد احتمال دارد مجددا دایک مرزی هویزه در اسفندماه یا فروردین ماه شکسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار