فرماندار تنکابن گفت که ساماندهی رودخانه های این شهرستان به منظور کاهش میزان خسارت به هنگام وقوع سیل توسط بخش خصوصی انجام می شود.
کد خبر: ۶۹۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷ 20 December 2018

ایرنا ، سید امیر حسینی جو عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان افزود: این تصمیم امروز در جلسه بررسی ساماندهی وضعیت رودخانه های این شهرستان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در روز جاری اتخاذ شده است.
بارش شدید باران به همراه سیل اواسط مهر ماه بیش از 705 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی، مسکونی و کشاورزی در مازندران بویژه در شهرستان های تنکابن خسارت وارد کرد.
بخشی از حدود 2 هزار و 600 واحد مسکونی خسارت دیده در سیل مهر ماه مازندران همانند سایر موارد، خانه هایی بودند که در حاشیه رودخانه بدون در نظر گرفتن حریم قانونی ساخته شدند.
به اعتقاد کارشناسان تجاوز به حریم رودخانه ها ، عدم لایروبی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه های این شهرستان باعث بروز خسارات به بخش های مختلف کشاورزی ، تاسیسات ، واحدها مسکونی و ... شده است.
ساماندهی رودخانه های مناطق سیل زده غرب مازندران از جمله تنکابن از مشکلاتی است که از زمان وقوع سیل تاکنون به سرانجام نرسید و به همین خاطر رییس کل دادگستری به همراه مدیران استانی مربوطه روز پنجشنبه در سفری به منطقه این مشکلات را بررسی و تصمیم گیری کردند.
فرماندار تنکابن با اشاره به توافق اولیه این جلسه در زمینه ساماندهی رودخانه ها، افزود: با تعامل و هماهنگی خوبی که بین دستگاه ها ایجاد شد مقرر گردید تا از ظرفیت بخش خصوصی برای ساماندهی رودخانه ها همراه با نظارت های دقیق و مستمر استفاده شود.
حسینی جو گفت : متولیان اصلی رودخانه ها باید اعتماد مردم را که سرمایه های انقلاب هستند جلب نمایند تا در پیش برد برنامه های خود موفق شوند.
وی مدیران دستگاه های شهرستان را به برخورد خوب با مردم تشویق کرد و اظهار داشت: مدیران دستگاه ها باید نیروهای تحت امر خود را در این زمینه آگاه سازند و از انها بخواهند تا با مردم رفتار و کردار خوبی داشته باشند.
** تجاوز به رودخانه ها عامل اصلی بروز خسارت سیل
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران هم در این جلسه تجاوز به حریم رودخانه ها را از عوامل افزایش خسارت ها در سیل اخیر دانست و گفت : بخشداری ها و شوراها در روستاها و شهرداری ها در حوزه شهری دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
علی اصغر احمدی با بیان اینکه نباید دیگر در حریم راه ها ، رودخانه ها و برق این مناطق ساخت و ساز صورت بگیرد، افزود: بخش قابل توجهی از خانه های روستای پلطان که در سیل اخیر متحمل خسارت های زیادی شد در حریم رودخانه بود و نباید دیگر اجازه داد تا این حادثه یک بار دیگر اتفاق بیافتد.
وی گفت: اگر بخواهیم حاشیه های رودخانه های این منطقه را ایمن سازی کنیم حداقل باید یکهزار کیلومتر دیواره سازی صورت بگیرد که در توان هیچ دولتی نیست بنابراین تنها راه ممکن این است که از حریم رودخانه ها فاصله بگیریم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور هم روز گذشته در جریان بازدید از مناطق سیلزده تنکابن اعلام کرد که به سیلزدگان حاشیه رودخانه های مازندران که در سیل مهر ماه امسال خانه هایشان تخریب شد، تسهیلات اضافی برای جا به جایی داده می شود.
علیرضا تابش گفت که بنیاد مسکن برای جا به جایی خانه های تخریب شده سیل اخیر که در حاشیه رودخانه ها واقع بودند، مبلغ 10 میلیون تومان تسهیلات اضافی پرداخت می کند.
وی توضیح داد: بر اساس تصمیمی که در سطح ملی و استانی برای سیلزدگان گرفته و اجرا شده، پرداخت تسهیلات 11 میلیون تومانی برای خانه های آسیب دیده شهری و 10 میلیون تومانی به خانه های مسکن روستایی بوده است ولی اکنون صاحبان خانه هایی که در مسیر رودخانه ها بودند و تخریب شدند اگر زمین خود را جا به جا کنند 10 میلیون تومان تسهیلات اضافه تر دریافت می کنند.
** ابلاغ اعتبار 50 میلیارد تومانی برای بازسازی زیرساخت ها
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران هم چنین از ابلاغ 50 میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت های مناطق سیلزده شهرستان تنکابن خبر داد.
احمدی گفت: همچنین 86 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در حوزه مسکن و 26 میلیارد تومان هم تسهیلات بلاعوض به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار