بیست و دومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با حضور دو هیئت ایرانی و پاکستانی به ریاست محمد هادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار اختر نذیر دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان در سالن اجتماعات استانداری آغاز شد.
کد خبر: ۶۸۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 11 December 2018

 به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان معاون امنیتی انتظامی استاندار در این جلسه ضمن خیر مقدم به هیات پاکستانی و گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدا و استقلال طلبان کشور دو کشور از جمله محمدعلی جناح و بزرگانی همچون اقبال لاهوری ؛ خاطرنشان کرد: این افراد همواره تلاش کردند همبستگی بین دو ملت را حفظ کنند.

معاون استاندار در این اجلاس گفت: دو کشور همسایه ایران و پاکستان و به ویژه استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان دارای قرابت های مذهبی، فرهنگی و قومیتی فراوانی هستند و به راستی نمی توان این دو استان را از هم جدا دانست، زیرا در گذشته این بخش ها یکی بوده و بسیاری از روابط و مناسبت های خانوادگی آنها همچنان پابرجاست.

مرعشی افزود: از آنجایی که مردم این دو منطقه به دلیل این قرابت ها همواره با هم تعامل و نزدیکی داشتند؛ بنابراین ضروری است امنیت در منطقه فراهم شود تا روابط فرهنگی و تجاری دو کشور نیز به سهولت انجام پذیرد.

مرعشی ابراز امیدواری کرد: این دیدارها و نشستها منجر به تصمیمات اثربخش در زمینه توسعه روابط صمیمی و پایدار دو کشور شود.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران توانسته است تحت لوای رهبری قدرتمندانه حضرت آیت الله خامنه ای همچنان با همه مشکلاتی که با آن مواجه است؛ به خوبی ایستادگی کند.
وی ضمن تقدیر از برگزاری این اجلاس گفت: مردم ایران و پاکستان تعلق و ارتباطات فرهنگی، تجاری و مذهبی بسیار گسترده‌ای با همدیگر داشته اند و پیشینه این روابط هم به قرن های گذشته برمی‌گردد.
اختر نذیر ضمن محکومیت و تسلیت حادثه تروریستی اخیر در چابهار خاطرنشان کرد: دنیا و منطقه ما در حال حاضر در چارچوب رشد اقتصادی حرکت می کند و هیچ کشوری در دنیا نیست که به طور کل وابستگی به دنیا نداشته باشد .
وی افزود :در هر دو زمینه اقتصادی و امنیتی دو کشور ما باید تلاش کنند به اهدافشان دست پیدا کنند و رابطه تاریخی آنها به بهترین شکل تداوم یابد .
وی تصریح کرد: در هر دو طرف مرز نیاز به گسترش امنیت و روابط تجاری مرزی است.
دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان گفت:باهمکاری و روابط مشترک می‌توانیم با چالش های بزرگ مبارزه کنیم . وی هدف اصلی کمیسیون مشترک مرز را پیدا کردن اشکالات و رفع موانع عنوان کرد.
وی ادامه داد: تصمیم گیری برای افزایش ارتباطات و ارتقاء سطح معیشت مردم از جمله اهداف ماست .
اختر نذیر گفت :پاکستان هزینه زیادی برای مبارزه با تروریسم پرداخته است .در سال‌های گذشته حدود ۷۰ هزار نفر تلفات داشته ایم .
وی ادامه داد: ارتش و سایر مراجع امنیتی برای رفع مشکلات به ویژه در منطقه بلوچستان اقدامات مفیدی انجام دادند که ماحصل و نتیجه این تلاش‌ها در مبارزه با تروریست ها و شرارت ها توانستند بخش‌های زیادی از تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی را منهدم کنند .
این مقام پاکستانی افزود: تعداد زیاد زائرینی که از پاکستان به اماکن زیارتی ایران مشرف می شوند گواهی بر اقدامات امنیتی دولت پاکستان، علی الخصوص در منطقه بلوچستان است و مراجع امنیتی و ذیربط ما به طور مستمر در تلاش برای تقویت امنیت هستند و تلاش می‌کنند این وضعیت را برای شهروندان ما که قصد مسافرت به ایران را دارند، بهتر کنند .
وی گفت: دولت فدرال پاکستان دنبال ارتقاء زیرساخت های مرزی برای فعالیت‌های مرزی و تسهیل ترددها به ایران است .
وی در خصوص ظرفیت های ارتباطی منطقه گفت :تعداد ۶ تا ۸ قطار ماهیانه در مسیر کویته به زاهدان فعالیت می کند و علاوه بر این ظرفیت ریلی و جاده ای، ظرفیت دریایی بین بندر گوادر و بندر چابهار نیز وجود دارد که می تواند به صورت هدف نهایی برای استفاده زوار در نظر گرفته شود.
دبیرکل ایالت بلوچستان گفت: چنین اقداماتی در راستای ایجاد اتحاد و ارتقاء روابط دوگانه بین دو کشور در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: هدف ما ارتقای امنیت و روابط تجاری و مبادلات بین ساکنین دو طرف مرز است که باید تلاش کنیم به این هدف برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار