در سرشماری پاییزه پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان که با همکاری محیط بانان چندین شهرستان و زیر نظر اداره کل فارس انجام شد، آمارها حکایت از رشد ٥٠ در صدی ٤ گونه مهم این پارک ملی داشت و توانست رکورد چندین ساله‌ای را در این پارک ملی و پناهگاه حیات وحش مهم کشوری ثبت کند.
کد خبر: ۶۸۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 09 December 2018

تابناک فارس به نقل از هورگان: رئیس پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان، این سرشماری و آمارگیری طبق روال هر ساله انجام گرفت و از چهارشنبه ٧ آذر توسط کارشناسان استانی اداره‌کل محیط زیست فارس و چند شهرستان اطراف این دریاچه داخلی کشور مانند: خرامه، بوانات، نی‌ریز ، پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام‌گور و تیم‌هایی از تشکل‌های زیست‌محیطی دوستدار محیط‌زیست انجام شد.

 

مهندس مهدی محمدجانی گفت: در این سرشماری یک روزه که ٧٠ درصد از مساحت١٦٠ هزار هکتاری این پارک ملی تحت آمار و پایش قرار گرفت، محل‌های تجمع وحوش در اطراف چشمه‌ها و دیگر نقاط این پناهگاه حیات‌وحش بررسی شد. در این سرشماری تیم‌های ٣ نفره‌ای تشکیل شد و از تلسکوپ و روش مشاهده مستقیم استفاده کردند. در این آماربرداری جمعیت کل و بز و قوچ و میش در حدود ١٨٠٠ تا ٢ هزار رأس شمارش شد که نسبت به سال گذشته حدود ٥٠ درصد افزایش رشد را نشان می‌دهد.

 

رئیس باسابقه این پناهگاه حیات‌وحش گفت: در ١٥ سال گذشته و حتی با وجود خشکسالی‌های گسترده در دهه اخیر همچنان روند صعودی در رشد جمعیت گونه را داشته‌ایم. در سالهای قبل افزایش رشدی بین ١٠ تا ٢٠ درصد را شاهد بودیم. اما رشد ٥٠ درصدی این گونه‌های شاخص حیات‌وحش در سال ٩٦-٩٧ بیشترین رشد ١٥ سال اخیر را به خود اختصاص داده و رکورد جدیدی در این پارک ملی را ثبت کرد.

 

محمدجانی درباره دلایل افزایش بی‌سابقه رشد ٥٠ درصدی حیات‌وحش در سال جاری گفت: دکتر سعید محمودی رئیس سازمان محیط‌زیست فارس اهمیت ویژه‌ای را برای حمایت از حیات‌وحش فارس و مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی استان قائل شده است. همچنین تلاشهای محیط‌بانان این پارک ملی در حفاظت، گشت و کنترل‌های مداوم و مستمر در این پارک و فرهنگ‌سازی که توسط اداره پارک ملی بختگان در شهر‌ها و روستاهای اطراف این پارک از طریق حضور کارشناسان و محیط‌بانان این اداره در مدارس، مساجد و تجمع‌های مردمی انجام می‌شود، ‌باعث همکاری مردم با محیط‌بانان شده است.

 

در ادامه با کنترل و جلوگیری از سرایت بیماریهای مشترک دام‌های اهلی با حیات‌وحش این منطقه و سختگیری بر شکارچیان متخلف، شاهد رشد بی‌سابقه در چند سال اخیر بوده‌ایم.
لازم به ذکر است که شهرستان نی‌ریز، از معدود شهرستانهای کشور است که ٢ منطقه حفاظت شده دارد و دارای ٣ اداره حفاظت از محیط‌زیست شهر نی‌ریز، منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه، و پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان می‌باشد.

 

پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان در شمال غرب شهر نی‌ریز و ٧٠ کیلومتری آن قرار داشته و در سال ١٣٥٤خورشیدی به عنوان پناهگاه حیات‌وحش مصوب شد و بخشی از شمال دریاچه بختگان را در بر می‌گیرد.

 

حدود ٣ ماه قبل نیز ٤ قلاده پلنگ در این پارک ملی شناسایی شد.

برچسب ها: حیات وحش ، بختگان ، رشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار