در شورای مواد مخدر مطرح شد
در نهمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم موضوع استعمال بی رویه سیگار و قلیان در قهوه خانه ها، خوابگاه های دانشجویی و سایر اماکن عمومی این استان مطرح و بیان شد اقدام های فرهنگی از جمله ایجاد بوستان های پاک و عاری از دخانیات در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر: ۶۸۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸ 28 November 2018

به گزارش تابناک قم، سرپرست استانداری قم دراین جلسه که روز چهارشنبه در تالار امام جواد استانداری برگزار شد، افزود: استعمال سیگار و قلیان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است.

سید محمد رضا هاشمی همچنین با اشاره به نقش تشکل های فرهنگی اجتماعی مردم نهاد برای نابودی این آسیب از جامعه تصریح کرد: نباید برای مواجه با این آسیب ها بیش از هر اقدامی به سراغ نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برویم، بلکه کارگروه اجتماعی و نهادهای فرهنگی و بهداشتی، این موضوع را پیگیری و برنامه های پیشگیرانه و موثر را ارائه کنند.

هاشمی با بیان اینکه میانگین سن مصرف سیگار و قلیان در بین تحصیلکردگان به 19سال رسیده است، افزود: به طور حتم استعمال مواد دخانی در بین نوجوانان و جوانان در راستای کنجکاوی و همچنین تنوع و تفریح صورت می گیرد.

وی تضعیف باورهای دینی را از دلایل مهم روی آوردن افراد به مواد مخدر دانست و افزود: در شرایطی که آموزه های دینی و قرآنی و از سویی دیگر ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان کاهش پیدا کرده، طبیعتا یک جوان برای جبران این کمبودها و کاستی ها در زندگی خود به اعتیاد سوق داده می شود.

سرپرست استانداری قم موضوع نشاط اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داد، و افزود: دستگاه های اجرایی استان برنامه های فرهنگی خود برای سه ماه پایانی سال را در قالب این طرح، آماده و ارائه کنند.

استعمال دخانیات در اماکن عمومی 100 درصد خلاف قانون است

فرماندار قم نیز در بخشی از این جلسه افزود: متاسفانه قبح و زشتی مصرف قلیان و سیگار در جامعه از بین رفته ولی به صراحت می گوییم که مصرف سیگار در اماکن عمومی ممنوع است.

رضا سیار با تاکید بر انجام فعالیت های تبلیغی و ترویجی و برخی اقدام های بازدارنده برای نشان دادن قبح مصرف دخانیات و قلیان گفت: این اقدام ها به آن شدتی که مورد نظر دادستانی و دستگاه قضایی استان بود، و منجر به توقف آن نیز شد، نباشد.

سیار افزود: اقدامات مقابله با استعمال سیگار و قلیان باید در قالب یک فرایند آرام، پیوسته و مستمر صورت گیرد، و بوستان هایی را نیز به عنوان پاک و به دور از هر گونه سیگار و قلیان به مردم معرفی کنیم.

فرماندار قم افزود: اکنون حتی در تمام قهوه خانه های مجاز قم نیز مصرف قلیان رواج دارد، که برای امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه مقداری شدت نیز به کار گرفته شود.

مصرف قلیان در خوابگاه های آزاد دانشجویی قم مشهود است

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه افزود: شب ها این مساله به خوبی قابل مشاهده است، و باید در این زمینه اقدام و نظارت دقیقی صورت گیرد.

عبدالله جلالی با اشاره به کثرت فروشگاه های عرضه مواد دخانی در قم افزود: عرضه این مواد در هر نقطه ای از شهر با یک ادبیات تحریک کننده ای که گویی بهترین و سالمترین غذا را برای جامعه ترویج می کنیم، قابل توجه است.

مراکز فروش دخانیات یک تابلوی تبلیغاتی است

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت:در حالی که در صدا و سیما هیچ گونه تبلیغاتی برای سیگار انجام نمی شود، ولی انواع و اقسام سیگارها در مقابل مغازه ها چیده شده که این یک تابلوی تبلیغاتی است، و هر لحظه جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

سید امیر سامع همچنین با بیان اینکه چند ماه پیش کار فرهنگی و زیرساختی مناسبی برای مقابله با دخانیات در دستور کار قرار گرفت، ولی رها شد، افزود: اکنون در هر رستوران و چایخانه ای که وارد می شویم، بدون داشتن مجوز و پروانه کسب و با بوهای فریب بنده ای که جوانان به راحتی جذب می شوند، اقدام به عرضه قلیان می کنند.

معاون شهردار قم گفت: قرار بود، دادستانی به شدت وارد این طرح شود، که ادامه پیدا نکرد، اما باید از سر گرفته شود، و شهرداری نیز برای تبلیغات شهری آن آمادگی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار