تبلیغات فضای مجازی برای سفر ارزان با انواع خدمات گاه یک ترفند برای کلاهبرداری است که مسئولان نظارتی میراث فرهنگی استان فارس نسبت به این مسئله هشدار دادند.
کد خبر: ۶۸۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 27 November 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:در میان تجربه‌ها و تفریحات لذت‌بخش زندگی سفر جایگاه ویژه‌ای دارد. شما هم حتما با کانال‌ها یا صفحاتی در فضای مجازی روبه‌رو شده‌اید که سفری ارزان قیمت با انواع امکانات را معرفی می‌کنند یا در سطح خیابان‌ها با افرادی روبه‌رو شدید که تراکت‌های سفر را پخش می‌کنند.

شاید چنین تصور شود که در شرایط کنونی اقتصادی سفر ارزان قیمت غنیمتی است که نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت اما این امر نیاز به تعمقی بیشتر دارد. در میان اخبار حوزه گردشگری گاه گاه خبر از تعطیلی مرکزی غیرمجاز یا مجاز خدمات مسافرتی دیده می‌شود یا اخبار ی درباره سفرهایی که تحت مرکز خدماتی مسافرتی نیست و مشکلاتی را از جمله کلاهبرداری برای مسافران ایجاد کرده است.

برخورد جدی با تبلیغات غیرمجاز سفر

محمود فخری، رئیس انجمن صنفی مراکز خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس معتقد است که فضای مجازی در همه صنوف هم می‌تواند ابزاری برای تبلیغ باشد و هم زمینه‌ای برای افراد سودجو برای کلاهبرداری فراهم کند.

وی  از تورهایی سخن می‌گوید که در فضای مجازی با قیمتی ارزان تبلیغ شده اما نه تنها استاندارد نیست بلکه گاه امور غیرشرعی نیز در آنها رخ می‌دهد و برای مسافر دردسرهایی ایجاد می‌کند.

فخری به دیدار با دادستان شیراز اشاره می‌کند که درباره این نوع تبلیغات و تورهای مسافرتی غیرمجاز در آن دیدار صحبت شده و دادستان وعده داده که به صورت جدی با این موارد برخورد کند.

محمدکاظم بهادری‌پور، مسئول نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از فعالیت 223 مرکز مجاز در استان فارس سخن می‌گوید که اسامی آنها در سایت میراث فرهنگی استان فارس درج شده و کسانی که قصد سفر دارند باید از طریق این دفاتر مراجعه کنند.

به گفته وی حسن اقدام از سوی دفاتر مسافرتی این است که امکان نظارت را برای نهادهای نظارتی بیشتر می‌کند. همچنین بهادری‌پور می‌گوید: در صورتی که اقدام برای سفر در مراکز درون استانی باشد امکان پیگیری شکایت از سوی مسافران بیشتر و بهتر است تا اینکه در استانی دیگر باشد.

براساس صحبت‌های مسئول نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس نظارت‌هایی که امسال بر دفاتر خدمات مسافرتی انجام شده منجر به تعطیلی 5 دفتر، لغو مجوز 3 دفتر و تعلیق 4 دفتر شده است که تعدادی به دلیل ساختاری و برخی به دلیل شکایت مردمی بوده است.

آژانس‌های مسافرتی نرخ مصوب ندارند

یکی از مواردی که از دید مسافران در دفاتر خدمات مسافرتی مطرح می‌شود، گران بودن خدمات سفر است. یکی از افرادی که با تبلیغات خیابانی عازم سفر مشهد شده و از خدمات سفر بسیار ناراضی بود، در این باره به تسنیم می‌گوید: من به چندین دفتر مراجعه کردم اما نرخ اعلام شده گران بود و توانایی پرداخت نداشتم به همین دلیل با کاروانی که تبلیغ آن را در سطح شهر دیدم عازم شدم.

به گفته وی کاروان اعلام شده برخلاف اینکه اعلام کرده بودند که محل اقامت هتل است، اما نه تنها هتل نیز نبود بلکه یک مسافرخانه درجه چندم بود. این شهروند معتقد است که اگر خدمات سفر ارزان‌تر باشد افرادی که قصد سفر دارند نیز می‌توانند به خیال آسوده به مراکز مجاز مراجعه کنند.

بهادری‌پور درباره این مسئله می‌گوید: از آنجا که حوزه آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی متفاوت از واحدهای اقامتی است امکان نرخ‌گذاری ثابت وجود ندارد. به گفته وی این دفاتر پکیج‌های مختلف برای سفر دارند که افراد می‌توانند از هر پکیجی که مناسب باشد، استفاده کند.

بااین حال مسئول نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس اعلام می‌کند که درصد سود برای آژانس‌ها مشخص است و اگر گران‌فروشی از سوی دفتری صورت بگیرد و مردم اعلام کنند در کمیسیون مربوطه بررسی می‌شود. در صورت محرز شدن تخلف دفتر خدمات مسافرتی ابتدا تذکر و پس از آن اقدام جدی برای لغو مجوز یا تعطیلی صورت می‌گیرد.

صدور 13 مجوز دفتر خدمات مسافرتی در استان فارس

وی همچنین ضمن اینکه از مردم دعوت می‌کند تا برای سفر حتما به دفاتر مجاز مراجعه کنند به مسئله‌‌ای درباره شرکت‌های بیمه نیز اشاره می‌کند. بهادری‌پور می‌گوید: برخی از تورهای غیرمجاز اقدام به بیمه کردن مسافر خود می‌کنند که به دلیل غیرقانونی بودن فعالیت آنها، مشکلاتی نیز برای شرکت بیمه به وجود می‌آید.

مسئول نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس با بیان اینکه اعطای مجوز برای دفاتر مسافرتی انجام می‌شود، از صدور 13 مجوز در سال جاری خبر می‌دهد که 9 دفتر در شیراز و 4 دفتر در شهرستان‌ها بوده است. توصیه و دعوت مردم به استفاده از دفاتر مجاز مجدد از سوی بهادری‌پور تاکید می‌شود.

سفر یکی از بهترین اوقات برای هر انسانی است که فارغ از روزمرگی‌ها و خستگی‌ها به استراحت بپردازد و لحظات خوشی را در کنار خانواده یا دوستان سپری کند. اگر این سفر با ارائه خدماتی مناسب و مطمئن باشد لذت سفر را دوچندان می‌کند اما تبلیغات افسارگسیخته در فضای مجازی تهدیدی است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

برچسب ها: تور ، غیرمجاز ، مسافرتی ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار