رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه مرحله قطبی دومین کارسوق ملی مهندسی ژنتیک از سی‌ام آبان تا دوم آذرماه برگزار می‌شود، از حضور شش تیم چهارنفره از خوزستان در این مرحله خبر داد.
کد خبر: ۶۸۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 19 November 2018

جمال حیدری اظهار کرد: دومین کارسوق ملی مهندسی ژنتیک از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با همکاری و هماهنگی ستاد توسعه زیست فناوری علمی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود. بازه زمانی مرحله قطبی کارسوق‌ها از مهرماه تا آذرماه 1397 اعلام شده است که در شش قطب کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این کارسوق ویژه دانش‌آموزان پایه هشتم و نهم دبیرستان‌های سمپاد است، افزود: مرحله قطبی در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، کرمانشاه، فارس، سمنان و یزد برگزار می‌شود و دانش‌آموزان سایر استان‌ها باید برای شرکت در مرحله قطبی به این استان‌ها مراجعه کنند. خوزستان با حضور شش تیم چهارنفره از مدارس دوره اول متوسطه استعدادهای درخشان استان، از سی‌ام آبان‌ماه تا دوم آذرماه در استان فارس در مرحله قطبی این کارسوق شرکت می‌کند.

رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در این مرحله، کارگاه‌های آموزشی در زمینه آشنایی با مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک، کار با باکتری، کلونینگ و آشنایی با بیانِ ژن برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. در این مرحله اگر کسی ایده و طرحی داشته باشد می‌تواند این ایده و طرح را ارائه دهد تا پس از داوری به مرحله کشوری راه پیدا کند.

حیدری در خصوص هدف برگزاری این کارسوق تصریح کرد: آشنایی دانش‌آموزان با علوم جدید و به خصوص زیست فناوری یکی از اهداف برگزاری این کارسوق است. برگزاری این کارسوق همچنین باعث می‌شود ما از استعدادهای دانش‌آموزان استفاده کنیم. زیست فناوری در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، سلامت، محیط زیست، صنایع دفاعی و نظامی کاربرد دارد و این حوزه می‌تواند نقش مهمی نیز در اقتدار علمی کشور داشته باشد.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های ما در زمینه پژوهشی، تیم‌های برتر استان مشخص شدند در نهایت شش تیم از شهرستان‌های اهواز، بهبهان و دزفول به مرحله قطبی راه پیدا کردند. در این مرحله پس از کسب آموزش‌های لازم و ارائه طرح و ایده، این طرح‌ها داوری می‌شوند و درصورت راه پیدا کردن به مرحله کشوری با حضور طراحان یا تیم‌های منتخب، مرحله نهایی رقابت‌ها انجام می‌شود.

رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: از حدود 150 تیم شرکت‌کننده، حدود 30 تیم به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. مرحله کشوری در تابستان سال آینده برگزار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار