کد خبر: ۶۸۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 17 November 2018

مدیرکل کار کردستان اخیراً از یک واحد تولیدی بازدید کرده‌، ظاهراً «بی‌دعوت»! او پس از بازدید، وعده «همکاری و یاری» داده؛ گویا تنها یک روز پس از این بازدید، سرپرست بانک توسعه تعاون کردستان هم وعده داده 20 میلیارد تومان تسهیلات با بهره مناسب به واحد تولیدی مذکور پرداخت شود؛ حالا سؤال این است آیا این عنایتِ مسئولان شامل همه تولیدکنندگان کردستانی می‌شود؟

به گزارش تابناک کردستان، وضعیت بغرنج واحدهای تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی در سال‌های اخیر، مختص کردستان نبوده و کم و بیش غالب تولیدکنندگان کشور با مشکل کمبود سرمایه در گردش و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها مواجه بوده‌اند.

استاندار کردستان، بارها از عدم حمایت بانک‌ها از تولید انتقاد کرده و با برگزاری جلسات متعدد با مدیران بانک‌های استان تلاش کرده آنها را ترغیب به حمایت از اشتغال کند اما با وجود همه تلاش‌های «مرادنیا»، متأسفانه اخبار رضایت‌بخشی از حوزه تولید و اشتغال استان به گوش نمی‌رسد.

در این شرایط، حالا خبر آمده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان دوربین صدا و سیما را با خود همراه کرده و مثلاً «بی‌دعوت» از یک واحد تولیدی بازدید کرده است! اینکه جناب مدیرکل انتظار داشته باشد مردم باور کنند این بازدید «بی‌دعوت» انجام شده، با عرض پوزش، قصور در ارزیابی از فهم مخاطب است.

اما دلیل واقعی انجام بازدید مذکور چه بوده و چطور به یک نتیجه بی‌بدیل منجر شده بماند برای یک فرصت مناسب! موضوع این مقال وقایع بعد از انجام بازدید است.

گویا مدیرکل کار کردستان پس از بازدید، وعده «همکاری و یاری» داده و ظاهراً وعده داده شده به فوریت هم عملیاتی شده است! یک روز پس از بازدید، سرپرست بانک توسعه تعاون کردستان از پرداخت تسهیلات با «بهره مناسب» به واحد تولیدی مورد عنایت مدیرکل کار خبر داده است؛ عین اظهارات قابل تأمل این مدیر بانکی را بخوانید.

«ما از صندوق توسعه ملی مبلغ 20 میلیارد تومان برای‌شان درخواست کردیم؛ قبل از اینکه مدیران ستادی به ما جواب «اوکی» را بدهند، من به شعبه معرفی‌شان کردم؛ ان شاء الله در هفته آینده که تشکیل پرونده‌شان نهایی شد، این مبلغ به مجموعه «این شرکت محترم» تزریق بشود».

علاوه بر این، صدا و سیما هم وعده داده در هفته‌های آینده باز هم پیگیر مطالبات این واحد خواهد شد؛ اما می‌ماند ذکر چند نکته درباره آنچه در این مقال آمد!

نخست) در کردستان کسی هست که از زبان مدیران استان نشنیده باشد که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی همکاری مؤثر نمی‌کنند؟ اگر آن اظهارات مبتنی بر واقعیت بوده ـ که بوده ـ مسئولان، پرداخت تسهیلات 20 میلیارد تومانی برای یک واحد تولیدی استان را با شیوه‌‌ای که اشاره شد چطور توجیه می‌کنند؟ بالاخره بانک‌ها همکاری می‌کنند یا نمی‌کنند؟

دوم) سرپرست بانک توسعه تعاون کردستان اعلام کرده «قبل از اینکه مدیران ستادی به ما جواب «اوکی» را بدهند، من به شعبه معرفی‌شان کردم»؛ چشم همه کسانی که وظیفه آنها نظارت است و به وظیفه خود عمل نمی‌کنند روشن! اگر به قول این مدیر بانکی انجام کار به «اوکی» مدیران ستادی نیاز دارد چطور او بدون دریافت این «اوکی» شرکت متقاضی تسهیلات را به شعبه معرفی کرده است؟!

سوم) مدیران ارشد کردستان بد نیست بدانند وقتی جلو چشم ملت، شرکتی، تنها یک روز پس از عنایت مدیرکل کار استان، برای دریافت 20 میلیارد تومان تسهیلات با بهره مناسب، حتی بدون اذن مدیران بالا دستی به شعبه معرفی می‌شود، دیگر نسبت دادن مشکلات تولید و اشتغال به عدم همکاری بانک‌ها برای هیچ مخاطب ذی‌شعوری، مسموع نیست، دولتمردان برای توجیه ضعف عملکردشان و وضعیت نامطلوب تولید و اشتغال در استان دنبال ارائه توجیهات دیگری باشند؛ لطفاً!

دیروز در خبری آمده بود «از ابتدای سال تا پایان مهرماه، 27 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به 190 نفر از سرمایه‌گذاران گردشگری بخش خصوصی استان پرداخت شد»؛ حالا اگر این 190 نفر سرمایه‌گذار، در بدبینانه‌ترین حالت، فقط برای خودشان و یک نفر دیگر اشتغال ایجاد کرده باشند، 380 نفر مشغول بکار شده‌اند؛ جالب است 190 نفر سرمایه‌گذار 27 میلیارد تسهیلات بگیرند و یک شرکت که 80 نفر را مشغول بکار کرده 20 میلیارد! برای مردم هم نباید هیچ شائبه‌ای با مقایسه این دو مورد ایجاد شود!

درباره عملکرد اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون کردستان، گفتنی‌ها و سؤالات دیگری هم هست که به بعد موکول می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
من پیشنهاد میکنم لیست تمام تولیدی های استان که مشکل نقدینگی دارند رو دولت بدهد به مدیرکل کار کردستان تا ایشان هم بی دعوت برود سری بزند و فردای بازدید هم سرپرست بانک توسعه تعاون همه اون افراد رو برای دریافت تسهیلات بدون اوکی مدیران ستادی معرفی بکنه به شعبه
به همین راحتی همه مشکلات واحدهای تولیدی استان هم حل می شود
نمیدونم چرا این فکر تا حالا به ذهن آقای مرادنیا نرسیده بخدا
من خودم هم مشکل دارم میخوام 2 میلیون تومن وام بگیرم
بی زحمت آقای مدیرکل یک بازدیدی هم از بنده داشته باشد فردا، تا ما رو هم پس فردا معرفی کنن به شعبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
وعده پرداخت وام 2 میلیارد تومانی تنها با یک بازدید همراه با مهر و عطوفت مدیر کل کار و پس از آن اشتیاق آنچنانی مدیر بانک توسعه در انجام سریع امر به قیمت دور زدن ناظرین بالا دستی و به قول آن مدیر رد شدن از درد سر - اوکی- در قالب فیلم تهیه شده توسط صدا و سیمای استان فقط قالب بندی موضوع برای جا انداختن موضوع و نمایش به ظاهر عادلانه پروسه انجام کار است.
مثل اینکه قرار بود در کالبد واحدهای تولیدی زمینگیر و نیازمند به نقدینگی تزریق کمک های دولتی در اولویت قرار گیرد تا کمکی به حیات اشتغال صورت گیرد.
این سهل و آسان نمایی در پرداخت اعتبارات به واحدهای تولیدی اگر از بعد تبلیغی سودی برای اولیای امور در کوتاه مدت داشته باشد ضرر دراز مدت و پایداری هم دارد و آن بالا رفتن توقعات در گرفتن اعتبارات بدون طی تشریفات قانونی یا بدان قول -اوکی- گرفتن است.
در هر حال اگر چه کمک به واحدهای تولیدی فعال در ذات خود می تواند یاری رسانی به مقوله اشتغال باشد اما غفلت از نحوه پرداخت ها و عوامل کارچاق کن احتمالی پی آمدش جبران ناپذیری خسارات خواهد بود
بر متولیان و ناظرین حقوق عامه است که دریابند. باقی خود دانند.
محمدی
|
United States
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
جناب مدیرکل کار
به به
چه مدیری
واقعا که مشکلات را حل کرد
این هم دسته گلی جدید از این مجموعه ...استان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار