چرای گاوها، گاومیش‌ها و گوسفندان در فضای سبز شهری اهواز از مواردی است که به کرات در مرکز شهر اهواز مشاهده می‌شود. معضلی که نه تنها در سواحل مرکز شهر بلکه در پارک‌های محلی مناطق مختلف اهواز وجود دارد.
کد خبر: ۶۸۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱ 14 November 2018

وجود احشام در پارک‌ها و مناطق شهری نه تنها موجب بروز مشکلات بهداشتی و زشت شدن چهره شهر می‌شود، بلکه امنیت جانی شهروندان را به خطر می‌اندازد.

تا پیش از این شهرداری اهواز با استناد به ارسال اخطاریه‌هایی برای صاحبان گاومیش‌ها که عموما ساکن منطقه گاومیش‌آباد هستند، اذعان می‌کرد که جهت مقابله با چرای گاوها و گاومیش‌ها در فضای سبز شهری مرکز شهر اهواز اقدام می‌کند. این در حالی است که اکنون معاون خدمات شهری شهرداری اهواز به کلی توپ را به زمین سازمان جهاد کشاورزی انداخته و شهرداری را از موضوع گاومیش‌ها کنار می کشد.

 همه اینها در حالی است که اگر تا یکی دو سال پیش اهوازی‌ها تنها شاهد چرای گاومیش‌ها در ساحل گاومیش‌آباد بودند، اکنون گاومیش‌ها و چوپانانشان تا زیر پل نادری و فضای سبز ساحل دو طرف پل سفید رسیده‌اند. نه تنها در مرکز شهر، بلکه در نقاطی مثل خیابان فرشید 2 ملی‌راه می‌توانید هر روز شاهد چرای بزها و گوسفندان روستاهای زویه در فضای سبز اطراف بلوار باشید.

آیا شهرداری تکلیفی در ساماندهی وضعیت گاومیش‌ها ندارد؟

علیرضا عالی‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این زمینه اظهار کرد: در گذشته ساکنین قدیمی محله گاومیش‌آباد در محدوده شهر اهواز قرار نداشتند اما به دلیل توسعه محدوده قانونی شهر اهواز، گاومیش‌آباد به محدوده اهواز افزوده شد و دامداران و کشاورزان که زندگی روستایی داشتند در محدوده شهری قرار گرفتند.

وی افزود: گاومیش جزو دام‌هایی است که مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است. افرادی که دامداری می‌کنند نسل به نسل به این شغل علاقه داشته‌اند و بنابراین جهت حفظ این زیست جانوری، از گاومیش‌ها حمایت می‌شود.

 معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: در سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی یک قطعه زمین در جاده اهواز – آبادان برای سامان‌دهی این دامداران اختصاص داد ولی یا این مکان برای جابجایی دامداران گاومیش‌آباد آماده نیست و یا جابجایی مورد توافق دامداران نبوده است و تاکنون جابجا نشده‌اند.

عالی‌پور بیان کرد: باید ساماندهی وضعیت گاومیش‌‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود و شهرداری تکلیفی در خصوص ساماندهی وضعیت گاومیش‌ها ندارد.

وی افزود: شهرداری اقداماتی در این زمینه انجام داده است. به گونه‌ای که چندین بار به صاحبان گاومیش‌ها اخطار داده شده است و از آن‌ها و تعهداتی گرفته شده است اما اثرگذار نبوده است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار