وزیر نیرو با بیان این‌که آب مورد نیاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را تامین می‌کنیم، گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه توجه کافی به موضوع تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح داشته باشد.
کد خبر: ۶۷۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ 13 November 2018

رضا اردکانیان امروز 22 آبان ماه در مراسم افتتاح فاز اول طرح 550 هزار هکتار مقام معظم رهبری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری کار مشترکی با وزارت نیرو انجام داد که خوشبختانه اکنون شاهد اجرای آن در استان خوزستان و ایلام هستیم.

وی با اشاره به بحث اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری افزود: برای اجرای فاز دوم این طرح اقدامات و هماهنگی‌های لازم در زمینه تأمین آب مورد نیاز انجام شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به وجود پنج رودخانه مهم در خوزستان و پتانسیل وسیع آب و خاک در این استان فعالیت‌های خوبی در بحث آب و خاک این استان انجام شده است.

اردکانیان عنوان کرد: در استان خوزستان 9 سد مخزنی بزرگ و نیروگاه برق آبی به حجم 22.1 میلیارد مترمکعب در حوضه‌های کارون، دز، مارون و جراحی اجرا شده است و اکنون در دست بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: 80 درصد از کل عملیات تأمین آب شبکه‌های اصلی طرح 550 هزار هکتاری از رودخانه‌های استان خوزستان تامین شده است. طول کانال‌های اصلی و انتقال آب اجرا شده در طرح 550 هزار هکتاری 695 کیلومتر است.همچنین 271 واحد ایستگاه پمپاژ نیز در فاز اول این طرح داریم.

اردکانیان ادامه داد: در مجموع طول کانال‌های یک و دو در خوزستان حدود 3970 کیلومتر، طول شبکه‌های زهکشی اصلی 1600کیلومتر و طول زهکش‌های یک و دو حدود 2 هزار و 40 کیلومتر است که شاهد اجرای همه آن‌ها هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که حدود 170هزار هکتار شبکه اصلی پیش از انقلاب در خوزستان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب تا کنون حدود 270 هزار هکتار به این میزان اضافه شده و اکنون مجموع شبکه‌های اصلی در خوزستان 440 هزار هکتار است که در دست بهره‌برداری است.

اردکانیان با اشاره به این‌که تأمین آب مورد نیاز برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری جزو دغدغه‌های مدیران ملی و استانی است، عنوان کرد: از آبان ماه سال گذشته برای رفع این دغدغه کارگروهی را آغاز کرده‌ایم و در نهایت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در این زمینه تشکیل شد.

وی ادامه داد: جمع بندی همه این کارهای گروهی این بود که اعلام کردیم تأمین آب مورد نیاز برای فاز دوم انجام می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه توجه کافی به موضوع تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح داشته باشد تا مردم از مواهب عملیاتی شدن این فاز بهره‌مند شوند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار