رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول خبر داد :
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول با اشاره به وجود ۴۸۹ موقوفه دراین شهرستان، گفت: درسال جاری ۱۴ وقف جدید شامل مسجد، منزل، حسینیه و مغازه در دزفول ثبت شده است.
کد خبر: ۶۷۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 18 November 2018

حجت الاسلام مجتبی خمیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه وقف در محل اداره اوقاف برگزار شد،اظهار کرد: عمل وقف یک صدقه جاریه است که موجب جاودانگی و ماندگاری فرد وقف کننده می شود.

وی با بیان اینکه پرونده اعمال شخص وقف کننده همیشه باز بوده و برای شخص واقف ثواب ثبت می شود، افزود: درشهرستان دزفول از دیرباز فرهنگ نیکوی وقف برقراربوده به گونه ای که موقوفه اسملش بیگ در این شهرستان مربوط به ۴۰۰ سال پیش است که درآمد آن همچنان در مسیرامورات خیر و نیات فرد وقف کنند هزینه می شود.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول با اشاره به وجود ۴۸۹ موقوفه دراین شهرستان ، عنوان کرد: درسال جاری تاکنون ۱۴ وقف جدید شامل مسجد، منزل، حسینیه و مغازه در دزفول ثبت شده است.

حجت الاسلام خمیدی احیای موقوفات و اجرای دقیق نیات وقف کنندگان را از اولویت های این اداره برشمرد و گفت: مبالغ واریزی در ضریح امامزاده های شهرستان وقف خاص محسوب می شوند و صرفا در ۳ حوزه عمرانی، فرهنگی و جاری همان امام زاده هزینه خواهند شد بنابراین هیچ پولی خارج از حیطه آن امام زاده صرف نمی شود.

وی در ادامه با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات تعدادی از ادارات دولتی و غیردولتی در دزفول که به صورت اجاره در برخی موقوفات این اداره مستقر هستند، توضیح داد: هر کدام از این موقوفه ها به نیت های مختلف وقف شده اند اما متاسفانه تعدادی از ادارات که یا ساختمان و یا زیرمجموعه آنها در این موقوفات مستقر است کم لطفی کرده و اجاره بهای ماهیانه خود را پرداخت نمی کنند و یا بسیار ناچیز و غیرواقعی پرداخت می کنند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول اضافه کرد: مبلغ اصلی این اجاره ها به صورت کارشناسی مشخص و به ادارات مذکور ابلاغ شده اما با وجود اینکه هزینه این موقوفات باید در راستای تحقق نیت شخص وقف کننده هزینه شود ادارات از پرداخت آن سرباز می زنند که شایسته نیست. ما از باب تعامل وارد شده ایم اما اگر این افراد و سازمان ها در هر لباس و جایگاهی بخواهند به روند بی توجهی خود به بیت المال ادامه دهند اسامی آنها و تمامی املاک وقفی نزد آنان به همراه نیت موقوفه اطلاع رسانی خواهد شد.

سرمایه گذاری ازطریق موقوفات

حجت الاسلام خمیدی درخصوص برنامه این اداره مبنی برسرمایه گذاری و اشتغال ازطریق موقوفات، اظهارکرد: یکی از اهداف و چشم اندازهای سازمان اوقاف ورود موقوفات به حوزه سرمایه گذاری در راستای ایجاد اشتغال و احیای آنها است که در حال حاضر تحقیقات اولیه بر روی ۲۵ موقوفه دردزفول انجام شده و در صورتی این موقوفه ها قابلیت داشته باشند سرمایه گذاری از طریق آنها آغاز خواهد شد.

وی در ادامه به اقدامات اجرا شده در حرم مطهر سبزقبا (ع) اشاره کرد و گفت: کاشی کاری گنبداین حرم در روز نخست محرم رونمایی شد. درحال حاضر نیز عملیات کاشی کاری رواق برادران به پایان رسیده و کاشی کاری رواق خواهران در حال اجرا است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول از انعقاد قرارداد پروژه نمای آستان سبزقبا در راستای اجرای طرح جامع خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال نمای این حرم به پیشرفت قابل توجهی برسد.

حجت الاسلام خمیدی با بیان اینکه قرارداد گلدسته های حرم سبزقبا در سال آینده منعقد و تاپایان سال ۹۸ از آنها رونمایی خواهد شد، گفت: خیرین شهرستان همواره در زمینه های مختلف یاری گر این اداره برای توسعه بقاع بوده اند اما تقاضا می شود در راستای تسریع در عملیات توسعه حرم سبزقبا و سایر بقاع مذهبی شهرستان این افراد بیش ازپیش یاریگر ما باشند.

وی در ادامه اعزام مبلغ از قم و اجرای طرح خیمه های معرفت در ایام فاطمیه، نوروز، ماه رمضان، تابستان، ماه محرم و صفر دربقاع شاخص و غیرشاخص دزفول و کمک به هیئت های مذهبی شهرستان از طریق درآمدهای موقوفات با نیت عزاداری امام حسین (ع) را از جمله اقدامات فرهنگی این اداره برشمرد و گفت: ساماندهی خادمان تمامی بقاع شهرستان درراستای افزایش کیفیت و عملکردنیز دردستورکار این اداره است.

تشریح برنامه های دهه وقف

حجت الاسلام خمیدی در ادامه با بیان اینکه این اداره به مناسبت دهه وقف اقدامات متعددی در دستورکارقرارداده، عنوان کرد: برگزاری همایش وقف و قرآن درحرم سبزقبا درشب گذشته، تهیه نوشت افزار و وسایل ضروری برای ۵۰۰ دانش آموز نیازمند، ویزیت رایگان پزشکان عمومی و متخصص در بقعه سبزقبا(ع) و بن جعفر(ع) درروزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، برگزاری جشنواره پیامکی با موضوع وقف، برگزاری همایش تجلیل از واقفان و برگزیدگان قرانی در ۲۳ آبان ماه و طرح عضویت رایگان افراد در کتابخانه های شهرستان د رتاریخ ۲۴ آبان ماه ازجمله اقداماتی است که توسط این اداره به مناسبت دهه وقف اجرا و یادرروزهای آینده اجرا خواهدشد.

وی در ادامه تعداد بقعه های شهرستان دزفول را ۵۴ بقعه برشمرد و گفت: حدود ۲۰ امامزاده نیز در دزفول وجود دارد که به صورت هیئت امنایی مدیریت می شوند که مطابق با ابلاغیه سازمان اوقاف در سال ۹۸ تمامی این امامزاده ها تحت پوشش مدیریتی و نظارتی اداره اوقاف قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام خمیدی درپایان از حمایت و پشتیبانی های مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های اوقاف دزفول قدردانی کرد و افزود: تمام تلاش اداره اوقاف دزفول احیای موقوفات از طریق به روز کردن نیات واقفین و تبدیل بقاع این شهرستان به قطب های فرهنگی است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار