خط دوم طرح آبرسانی غدیر در آبادان با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو ظهر امروز به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۶۷۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 12 November 2018

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز 21 آبان ماه در روز اول سفر به خوزستان، خط دوم طرح آبرسانی غدیر را افتتاح کرد.از طریق این طرح مشکل آب شرب 92 روستای آبادان و خرمشهر برطرف می‌شود.

به گزارش"تابناک"؛ با توجه به اثرات خشکسالی و مشکلاتی مانند کاهش حجم مخازن سدها، کاهش کیفیت آب در پایین دست رودخانه کارون، عدم تامین حق آبه لازم برای جلوگیری از پیشروی آب دریا به رودخانه بهمنشیر و عدم امکان مدیریت تامین آب شرب از سایر منابع (رودخانه کارون و بهمنشیر) EC آب افزایش پیدا کرد و در این زمینه عملیات اجرایی پروژه خط 2000 میلی‌متری انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر از بالادست رودخانه کرخه از تاریخ یکم خرداد ماه 96 با اتصال لوله موجود در سوسنگرد به لوله موجود در سه راه حسینیه آغاز شد.

عملیات اجرایی این خط انتقال که 86 هزار متر طول دارد، با عبور از بیش از 90 مانع طبیعی و غیر طبیعی انجام شد و در تاریخ 15 تیرماه 97 پس از حدود 12ماه از شروع عملیات به بهره‌برداری اولیه رسید.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه که شامل تهیه لوله، مواد مورد و اجرای عملیات است، حدود 555 میلیارد تومان بوده که از محل اعتبارات عمرانی طرح آب‌رسانی غدیر هزینه شده است.

افزایش ظرفیت تامین آب شرب شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان از 2.2 متر مکعب بر ثانیه به حدود 4 متر مکعب بر ثانیه و کاهش وابستگی به تامین آب از رودخانه‌های کارون و بهمنشیر یکی از مزیت‌های اجرای خط دوم طرح غدیر است.

ایجاد زیرساخت مناسب جهت تامین آب از دو منبع تامین آب شامل کانال MC1 و کانال پای پل که در صورت بروز مشکل برای هر کدام از منابع از دیگری استفاده شود و همچنین استفاده از خطوط انتقال آن‌ها از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

در مراسم افتتاح این طرح در شهرستان آبادان رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز حضور داشتند.

در ادامه اسحاق جهانگیری در حاشیه این افتتاح در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مردم خرمشهر و آبادان در سال‌های گذشته فقدان آب شرب مناسب بود، اظهار کرد: این مسئله در اواخر سال ۹۵ و اوائل سال ۹۶ تشدید شد که لازم است از صبر و بردباری مردم آبادان و خرمشهر قدردانی کنیم.

جهانگیری افزود: طرح آبرسانی غدیر یکی از طرح های مهم است که از سالها قبل آغاز شده بود و در طول ۱۰ سال که از عمر این طرح می گذشت در مجموع ۹۵۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری شده بود که دولت در سال ۹۶ به رغم همه محدودیت ها تا تیر ماه ۹۷ ظرف ۱۱ ماه کار بسیار بزرگی به‌صورت‌ شبانه روزی در این زمینه انجام داد و در این یک سال به اندازه کل ۱۰ سال قبل برای این طرح سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: خوشبختانه امروز این طرح تکمیل شده و در آبادان و خرمشهر و شادگان و روستاهای منطقه، مردم در سه چهار ماه گذشته از آب شرب با کیفیت مناسب برخوردار هستند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که انتقال آب تصفیه شده از این مسیر طولانی، دشوار است و باید از این آب صرفاً برای مصرف شرب استفاده کنند و نیازهای دیگر خود را از سایر منابع آبی تامین کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه مردم شرایط دولت را درک می کنند. آمریکایی ها فشار اصلی خود را بر مهمترین منبع درآمدی کشور یعنی فروش نفت متمرکز کرده اند که این موضوع در اجرای برخی پروژه ها تاثیرگذار خواهد بود اما اولویت دولت تغییر نخواهد کرد و همواره بخش آب جزو مهمترین اولویت ها خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار