مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از کنترل 280 میلیون مترمکعب از حجم سیلاب های شمال کشور در غرب مازندران و گیلان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 12 November 2018

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «ابوالقاسم حسین پور» در تشریح اثربخشی اقدام های انجام شده در سطح حوزه های آبخیز شمال کشور در کاهش خسارات سیل گفت: با وجود شدت بالای بارندگی اواسط مهرماه شمال کشور و وقوع بارش 346 میلی متری با شدت 105 میلی متر در مدت سه ساعت در برخی از مناطق سیل زده، خسارات وارده در حوزه های تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری نسبت به سایر حوزه ها کاهش چشمگیری داشت.
وی تصریح کرد: چنانچه این حجم سیلاب کنترل نمی شد، بدون تردید میزان و ابعاد خسارات بسیار گسترده تر می شد.
حسین پور با اشاره به اجرای بیش از 533 هزار هکتار فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در گستره سیل اخیر شمال کشور افزود: بررسی و مقایسه وضعیت خسارات ناشی از سیل اخیر با سیل های مشابه در گذشته و همچنین مقایسه حجم خسارات وارده قبل و بعد از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه های آبخیز کاظم رود عباس آباد، ماشلک نوشهر، صفارود رامسر، امامزاده ابراهیم گیلان و نظایر آن که تحت پوشش فعالیت های پیشگیرانه در سطح حوزه بالادست قرار گرفته اند با سایر حوزه ها که باید طرح آبخیزداری در آن اجرا شود، نظیر حوزه شیرود و چشمه کیله تنکابن، قلعه رودخان و گشت رودخان گیلان محسوس است.
مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها اضافه کرد: به عنوان نمونه مقایسه خسارات سیل در حوزه آبخیز کاظم رود عباس آباد مازندران در سیل 28 مهرماه 1382 با سیل 13 مهرماه 1397 نشان می دهد که با وجود افزایش بارندگی اخیر (259 میلی متر بارش سال جاری در مقایسه با 190 میلی متر بارندگی سال 1382)، حدود 24 درصد کاهش خسارت ثبت شده است.
حسین پور در بررسی علل ایجاد و تشدید سیل در مناطق جمعیتی در پایین دست، بر حفظ کاربری اراضی، رعایت حریم رودخانه ها و مسیل ها، جلوگیری از ساخت و ساز در مسیر سیلاب، توجه به هیدرولوژی شهری و روستایی و همچنین رعایت اصول فنی و تامین استحکام مورد نیاز با توجه به شدت سیل خیزی مناطق تاکید کرد.
وی عملکرد سازه های مشبک سرشاخه گیر احداث شده در خروجی حوزه های آبخیز جنگلی در سیل اخیر شمال کشور موفق توصیف کرد و گفت: در برخی از حوزه های آبخیز با اجرای تنها یک سازه سرشاخه گیر با فیلتر کردن سیلاب و تله اندازی مواد محموله سیل، مناطق پایین دست در برابر سیل های مشابه ایمن شده اند.
این مقام مسئول نقش پوشش گیاهی جنگل در برابر سیل را بی بدیل برشمرد و افزود: اهمیت حفاظت از این میراث ارزشمند، طرح تنفس و توقف بهره برداری از جنگل های شمال گامی مهم و مثبت در کاهش سیلاب در آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: در پهنه سیل خیز و سیل گیر اخیر شمال کشور بیش از 560 هزار هکتار حوزه آبخیز مطالعه شده و آماده اجرا وجود دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز با برآورد 600 میلیارد تومان عملیاتی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در هفته های آغازین سال آبی جدید، استان های گیلان و مازندران شاهد بارندگی های شدید و بروز سیل و آبگرفتگی معابر بود به شکلی که در برخی مناطق سبب بروز سیلاب و تخریب برخی پل ها و معابر شد.
فراز رابعی غلامی مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران امروز گفت: میانگین بارش های پاییزی کشور تاکنون 24میلی متر بوده که در همسنجی با رقم 9 میلی متر سال گذشته 167 درصد افزایش نشان می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار