فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: يگان حفاظت محيط زيست با تمام توان از محيط زيست و پرندگان محافظت مي‌كند و نسبت به شكار پرندگان در تالاب‌ها كاملا مطلع هستيم ولي عرصه شكار بسيار وسيع است و با توان اكنون ما امكان جلوگيري از تك تك شكارچي‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۶۷۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 15 November 2018

حسن آقا شیر محمدی درباره بری مبنی بر کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر به خوزستان در شبکه های اجتماعی منتشر شد گفت:در استان خوزستان به دلیل وجود تالاب‌هایی که در این فصل با بارش باران آب‌گیری می‌شوند، شاهد کوچ پرندگان از دیگر نقاط دنیا به خوزستان هستیم. عده‌ای سودجو نیز فرصت را برای شکار پرندگان در تالاب‌ها مغتنم می‌شمارند.

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان با تمام توان از محیط زیست و پرندگان محافظت می‌کند و ما نسبت به شکار پرندگان در تالاب‌ها کاملا مطلع هستیم ولی عرصه شکار بسیار وسیع است و با توان اکنون ما امکان جلوگیری از تک تک شکارچی‌ها وجود ندارد. در هفته گذشته 12 نفر در این خصوص دستگیر شدند که برای آنها تشکیل پرونده شد و تحویل محاکم قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه نقاط مختلف استان شاهد حضور شکارچیان است، گفت: اکثر تالاب‌های استان و هر برکه‌ای که آب‌گیری شده باشد محل حضور پرندگان و درنتیجه شکارچیان است. هورالعظیم به دلیل اینکه از نظر موادغذایی و آب‌گیری وضعیت مطلوب‌تری نسبت به بقیه تالاب‌ها دارد بیشترین آمار پرندگان را به خود اختصاص داده است و بیشتر در خطر حضور شکارچیان است.

وی گفت: پرندگانی که درحال حاضر به تالاب کوچ می‌کنند بسیار متنوع هستند و گرانی گوشت این پرندگان نیز از عوامل مهمی در تحریک شکارچیان غیرمجاز برای شکار است.

شیرمحمدی با اشاره به پهنه تالابی و عرصه خشکی گسترده در خوزستان، تصریح کرد: تعداد نیروهای محیط‌بانی در هر اداره شهرستان‌ها حداکثر چهار نفر است و در برخی ادارات یک یا دو نفر است. امکانات و تجهیزات محیط‌بانان بسیار محدود است و درحال حاضر خودروهای چینی با کیفیت پایین در اختیار یگان حفاظت قرار گرفته است که در مقابل خودروها و امکانات بسیار بالای شکارچیان جوابگو نیست.

وی گفت: وضعیت یگان حفاظت محیط زیست خوزستان از نظر امکانات و خودرو نسبت به سال گذشته و نسبت به چند سال گذشته بسیار ضعیف‌تر شده است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند وضعیت امروز ما بهتر شده است. در حال حاضر ما حتی توانایی تأمین مالی برای تهیه لاستیک خودرو هم نداریم که در حفظ جان محیط‌بانان اهمیت بسیاری دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان فرهنگ‌سازی را یکی از عوامل مهم در بحث جلوگیری از شکار غیرمجاز دانست و عنوان کرد: هرجا که شکار هست شکارچی هم وجود دارد، حتی کشورهای پیشرفته دنیا هم توان مقابله کامل با شکارچیان را ندارند. در خصوص برخورد با شکارچیان فقط از طریق برخورد فیزیکی و دستگیری آن‌ها نمی‌توان راه به جایی برد و نقش فرهنگ‌سازی در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: در برخی فصول سال و در بعضی مناطق مشخص که سرریز پرندگان وجود دارد می‌توان مدتی را برای شکار قانونی تحت نظر سازمان محیط زیست درنظر گرفت که نقش مهمی در جلوگیری از شکارهای غیرقانونی دارد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار