رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرماهشهر گفت: ضایعات نفتی تخلیه شده در حاشیه جاده های بندرامام خمینی (ره) و بندر ماهشهر از سوی تانکرهای عراقی به تهدیدی جدی برای محیط زیست این شهرستان تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۷۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹ 05 November 2018

ایرج سلیمانی اظهار داشت: تانکرهای عراقی که به منظور حمل نفت خام و صادرات آنها به کشورهای منطقه در بندرامام خمینی (ره) تردد می کنند، پس از تخلیه مواد نفتی برای حمل دوباره بنزین و انتقال آن به کشور عراق، در کارواش های منطقه اقدام به شست و شوی مخازن کرده و آب آلوده به مواد نفتی را در محیط تخلیه می کنند.

وی افزود:کارواش های موجود در منطقه فاقد مجوز لازم بوده و تنها با تامین یک دستگاه پمپ و یک مخزن به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند و به گونه ای غیراستاندارد با استفاده از مواد شوینده مخازن نفتی تانکرها را شست و شو داده و سپس ضایعات نفتی را در جاده های اطراف شهر تخلیه می کنند که این اقدام برای محیط زیست بسیار زیانبار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرماهشهر در ادامه خواستار برخورد جدی با کارواش های غیرمجاز در منطقه شد و خاطرنشان کرد: تاکنون تعدادی از این کارواش های متخلف پلمپ شده اما سامان دهی آنها مستلزم نظارت دقیق تر و برخورد جدی تری است که همکاری سایر دستگاه های اجرایی شهرستان را می طلبد.

سلیمانی با بیان اینکه تانکرهای حمل کننده مواد نفتی متولی مشخصی ندارد اظهار داشت: با وجود برگزاری جلسات متعدد بین مدیریت شهری و مدیریت بنادر و دریانوردی در این رابطه تاکنون تصمیم جدی برای جلوگیری از این معضل زیست محیطی اتخاذ نشده است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بندرماهشهر نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: تمام کارواش های خدمات دهنده به تانکرهای عراقی باید در نهایت از اداره اصناف و صنعت، معدن و تجارت مجوز اخذ کنند که این مهم مستلزم اخذ تاییدیه از سازمان های مختلف از جمله محیط زیست است.

عبدالکریم آلبوغبیش افزود:از آنجا که کارواش های مذکور مجوزی از این اداره دریافت نکرده اند نمی توان به طور مستقیم با آن ها برخورد کرد.

وی گفت: در صورت رعایت نکردن الزامات زیست محیطی از سوی کارواش های منطقه این واحدهای غیر مجاز باید از سوی اداره حفاظت محیط زیست پلمپ شوند.

آلبوغبیش ادامه داد: بعد از بررسی موضوع و شناسایی تخلف های موجود به منظور سامان دهی این کارواش ها قطعه زمینی در شهرک صنعتی بندرامام خمینی (ره) برای استقرار این کارواش ها در یک مکان متمرکز اختصاص یافت تا بتوان به نحو مطلوبی آنها را سامان دهی کرده و نظارت دقیقی بر فعالیت آن ها انجام شود.

وی در پایان عنوان کرد: اجرای این طرح با مشکل راه اندازی سیستم فاضلاب مناسب در این مکان مواجه است، در حال حاضر در تلاش برای توافق با شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی (ره) برای رفع این مشکل هستیم تا بتوان در اسرع وقت طرح سامان دهی کارواش های شهرستان را اجرایی کرد.

شهر بندری امام خمینی (ره) یکی از بنادر استان خوزستان است که با 38 اسکله فعال به طول هفت کیلومتر مربع بزرگترین بندرفعال ایران است.

بندرامام خمینی با جمعیتی بیش از 80 هزار نفر از بخش های تابعه شهرستان ماهشهر محسوب می شود.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار