کلنگ پروژه قطار شهری اهواز که 13 سال پیش با هدف تسهیل رفت و آمد شهری به زمین زده شد این روزها نه تنها خود به یک معضل ترافیکی تبدیل شده بلکه کارگران این پروژه را هم با چالش مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۷۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 07 November 2018

پروژه متروی اهواز پس از بدعهدی شرکت پیمانکار و مشکلات مالی که تبدیل به جزء جدایی ناپذیر این پروژه شده، مدتیست با مساله معوقات کارگری روبرو شده است.

پروژه متروی اهواز درگیر مشکلات ریز و درشت بسیاری است که پیش از این به بخشی از آنها از جمله ایجاد گره های ترافیکی در شهر توسط سازه های نیمه کاره، استهلاک تاسیسات و تجهیزات بکار رفته شده و بد عهدی های شرکت پیمانکار پرداخته شده است اما درحال حاضر مساله مهم زیر پا گذاشتن حقوق کارگرانی است که بیش از یکسال و 6 ماه از آخرین حقوق پرداختی به آنها می گذرد. بی شک تسریع در تکمیل فازهای این پروژه در کنار تزریق منابع مالی، بکارگیری نقشه راه مشخص و تعهد پیمانکار، نیازمند وجود کارگرانی است که انگیزه لازم برای ادامه کار را داشته باشند.

13 سال پیش که کلنگ پروژه قطار شهری اهواز بر زمین زده شد، مجریان نوید روزهایی در آینده نزدیک برای کاهش بار ترافیکی در شهر اهواز را دادند اما تنها ثمره آن تاکنون حفاری هایی در نقاط مختلف شهر، هدر رفت مبالغ هنگفت و البته بدهی 18 ماهه کارگران فعال در این پروژه بوده است.

18 ماه بدون حقوق

یکی از کارگران متروی اهواز گفت: 18 ماه است که کارگران شرکت کیسون (مجری قطارشهری اهواز) حقوق نگرفته اند و هیچ کس پاسخگو نیست.

این کارگر مترو ادامه داد: درحال حاضر حدود 100 نیروی حراست و 50 نیروی اداری منتظر پرداخت مطالبات خود هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این کارگران دارای فرزند و همسر بیمار هستند خاطر نشان کرد: شرایط خانوادگی و سلامت بسیاری از کارگران به مخاطره افتاده است.

عدم پذیرش اسناد خزانه توسط شرکت کیسون

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با مقصر دانستن شرکت کیسون به عنوان پیمانکار این پروژه اظهار داشت: سازمان قطار شهری هیچ بدهی به شرکت کیسون ندارد که مبلغی به آن پرداخت کند.

شهرام شاهین زاده ادامه داد: با این وجود به دلیل کاهش بخشی از مشکلات کارگران اعلام امادگی کردیم که اسناد خزانه در اختیار این شرکت قرار دهیم تا بدهی خود را به کارگران پرداخت کند.

وی تصریح کرد: شرکت کیسون حاضر به پذیرش این اسناد نیست و خواستار پرداخت وجه نقد از سوی سازمان قطار شهری است درحالی که در تمام کشور به دستگاه های اجرایی اسناد خزانه پرداخت می شود.

شاهین زاده در پاسخ به این مطلب که آیا برداشتن بخشی از تجهیزات پروژه توسط یکی از کارگران قطار شهری صحت دارد یا خیر گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم و نمی توانم اظهارنظر کنم اما اگر کارگران از راه قانونی وارد عمل شده و شکایت کنند ممکن است بتوانند از طریق اجراییات بخشی از طلب خود را به وسیله ضبط تجهیزات شرکت کیسون دریافت کنند.

تعیین تکلیف کارگران موکول به تشکیل کمیته فنی

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز از ارجاع پرونده اختلاف قطار شهری اهواز و شرکت کیسون به کمیته فنی خبر داد و گفت: این پرونده در مرکز با حضور شورایی متشکل از وزیر کشور، کارشناسان و مسئولان استانی بررسی می شود و هرتصمیمی که گرفته شود طرفین مکلف به پذیرش آن هستند.

رحیم کعب عمیر حل مشکل کارگران قطار شهری اهواز را منوط به اعلام نظر نهایی کمیته فنی دانست و خاطر نشان کرد: شهرداری اعلام آمادگی کرد که سه هزار میلیارد اوراق خزانه و چهار هزار میلیارد ریال ملک برای تکمیل فاز اول این پروژه اختصاص دهد اما شرکت کیسون تا این لحظه پاسخی نداده است.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال جاری کمیته فنی کارگران قطار شهری اهواز را تعیین تکلیف می کند یا خیر گفت: وظیفه ما ارسال اسناد و همچنین پیگیری این مساله است اما نمی توانیم زمان مشخصی برای تشکیل کمیته ارائه دهیم از همین رو نمی توان با قطعیت درباره زمان حل مشکل کارگران این پروژه نظر داد.

وی با بیان اینکه تنها پروژه های مترو اهواز و کرج به صورت فاینانس اجرا شده اند ادامه داد: سایر پروژه های قطار شهری با کمک دولت ساخته شده اند، همین فاینانسور بودن پروژه قطار شهری اهواز سبب عدم تامین منابع مالی شده است.

کعب عمیر با بیان اینکه پروژه قطار شهری اهواز نخستین تجربه شرکت کیسون در امر ساخت قطار شهری بوده است گفت: از همان ابتدا نباید اجازه زخمی کردن صفر تا صد پروژه را به شرکت کیسون می دادند بلکه پروژه باید براساس فازبندی پیش می رفت.

پولی برای پرداخت نداریم

محمدرضا انصاری مدیرعامل شرکت کیسون از پاسخگویی شفاف درخصوص عملکرد شرکت در این پروژه سرباز می زند و تلاش های خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با وی درخصوص سرانجام کارگران اخراج شده و بدهکار، بی نتیجه ماند.

وی چندی پیش باحضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص حقوق معوق کارگران این شرکت بدون ارایه پاسخ دقیقی دراین زمینه گفت: این کارگران اگرچه برای ما عزیز هستند اما ما پولی برای پرداخت به آنها نداریم و درحال حاضر 780 میلیارد ریال چک برگشتی در بین طلبکاران از شرکت کیسون وجود دارد.

 طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) اول آبانماه سال جاری در تهران و هشت کلانشهر ازجمله اهواز با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون ‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌.جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی امضا شد.

این طرح درحالی امضا شد که پروژه قطار شهری اهواز در همان ایستگاه اول از فاز نخست طرح درجا می زند و کارگران آن برای دریافت حقوق یکسال و نیم خود باید به دستگاه های مختلف متوسل شوند.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به دو فاز دسته بندی و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلی همراه با 6 ایستگاه تعیین شده است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار