استاندار خوزستان عنوان کرد
استاندار خوزستان افزود: مطالعه، موتور محرکی برای پیشرفت جامعه است؛ بعضا کشورهای توسعه یافته با نگاه به بیرون موفق به توسعه شدند اما این توسعه وابسته بود و با کوچک ترین مشکل دچار تلاطم‌ها شدند.
کد خبر: ۶۷۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 05 November 2018

 

مطالعه، موتور محرک پیشرفت جامعه است/ رفتارهای اجتماعی تابعی از خانش و مطالعه مفید است

غلامرضا شریعتی در چهارمین جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان که در سالن جلسات استاندار خوزستان برگزار شد، با تشکر از مردم استان در میزبانی از زائران کنگره عظیم و راهپیمایی اربعین حسینی اظهار داشت: توجه و عنایت مردم در زمینه خدماتی، پشتیبانی و عمرانی بود و خدمات ارزشمندی انجام دادند.

به گزارش"تابناک" وی بیان کرد: 13 آبان مصادف با تبعید امام راحل است، امام خمینی[ره) به عنوان شخصیت دینی و فرهنگی در این شرایط جهاد کردند و به علت دفاع از عزت ایران تبعید شدند.در 13 آبان ماه 57 ، تعدادی از دانش آموزان به واسطح تظاهرات به شهادت رسیدند، گفت: توسعه یافتگی امر درون‌زاست و توسعه و تعالی جامعه از تفکر و اندیشه سرچشمه می‌گیرد که توسط مطالعه و خوانش ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه موتور محرکه پیشرفت جامعه و آن را به سمت تعالی سوق می‌دهد؛ برخی از کشورها در دورانی پیشرفت بودند اما با دلیل نگاه به بیرون و به عبارتی توسعه وابسته‌ دچار تلاطم‌های زیادی شدند.

شریعتی گفت: چهل سال است که هزینه استقلال طلبی را می‌دهیم لازمه ایمن شدن و مصون‌سازی در این خصوص و ایستادگی در برابر رژیم استکبار این است که از درون تعریف شود؛ ارتقا همه جانبه و توسعه متوازن در ابعاد مختلف تنها با نگاه به درون انجام می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: مهیا سازی شرایط برای خواندن و مطالعه نیازمند فراهم سازی ابعاد زیرساختی و فرهنگی هستیم؛ تلاش نهاد کتابخانه‌ها در نقاط مختلف استان کار ارزشمندی است و تاکید ما توجه به مناطق حاشیه‌ای و تکمیل پروژه‌های به دلیل برخورداری متعادل و اجرای عدالت است.

وی افزود: رفتارهای اجتماعی تابعی از خانش و مطالعه مفید است؛ اگر کتابخانه ایجاد شود رفتارهای اجتماعی از این مکان تاثیر می‌گیرید و جهت کنترل هنجارهای اجتماعی استفاده کرد.

شریعتی عنوان کرد: نیاز روز جامعه و جوانان و باتوجه به نیاز امروزی امکان این خوانش فراهم شود و جذبه داری ایجاد گردد؛ در کتابخانه‌ها باید مذاق دانشجو، جوان، دانشجو و مخاطب لحاظ شود.

استاندار خوزستان اظهار داشت: کتابخانه‌های الکترونیک برای اولین بار در استان خوزستان راه‌اندازی شود تا در این زمینه بتوان پیشگام بود؛ از شورای اجتماعی کشور اعتبارات 700 میلیون تومان مصوبه برای مناطق محروم جذب شده است.

وی با اشاره به این‌که در حوزه شهرداری باید فعالانه عمل کرد، ادامه داد: هزینه در زمینه مطالعه و کتابخوانی باعث کاهش هزینه‌های جانبی و دیگر موارد می‌شود.

همچنین در این جلسه، شهاب صدیقی با اشاره به این‌که طبق قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها بحث نیم درصد شهرداری‌ها است، عنوان کرد: بخشی از مبالغ محقق شده اما طی هفت ماه اول سال جاری به در شهر اهواز تنها 50 میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استاندار خوزستان اظهار داشت: کتابخانه‌های در حال ساخت به عنوان المان شهری است درباره طراحی آنها نیاز به باز تعریف هستیم.

وی بیان کرد: در برخی مکان‌ها کتابخانه احداث شده اما جامعه هدف کم است که می‌توان با برنامه‌های جانبی مختلف از این ظرفیت استفاده کرد.

در ادامه این جلسه، منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با ارائه گزارشی از روند احداث کتابخانه ها در مناطق حاشیه‌ای، اظهار کرد: کتابخانه‌ها هیچ منبعی جز نیم درصد عوارض کتابخانه ها ندارند که بزرگترین چالش ما با شهرداری اهواز بر سر تخصیص ندادن این بودجه به ما است.

وی افزود: هدف ما این است که کتابخانه را صرفاً یک کتابخانه در نظر نگیریم، مخصوصا کتابخانه هایی که در مناطق حاشیه ای تاسیس کرده ایم و میتواند نقش کانون پرورش فکری،فرهنگ و ارشاد و حتی نقش های آموزش عمومی محور را در بر بگیرد،آن هم در شرایطی که این مناطق به غیر از کتابخانه ها از هر مرکز فرهنگی و اجتماعی دیگری محروم اند.

محمدصادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به ظرفیت شورای اجتماعی، اظهار کرد: از ظرفیت شورای اجتماعی برای کمک به کتابخوانی استفاده کرده‌ایم که در این زمینه دو مسئله مطالعه و زیرساخت‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی افزود: در بحث تولید و توزیع محتوای فرهنگی، مطالعه به شکل سنتی آن رقیب فضای مجازی را پیدا کرده است که نباید منجر به خارج کردن خوانش از برنامه شود؛ مسئله بغرنج در مسئله مطالعه این است که ما در خود نیازی به مطالعه پیدا نمی‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار