معاون گمرک چذابه گفت: بازارچه مرزی چذابه پس از 15روز تعطیلی ، روز یکشنبه بر روی کامیون های حامل کالاهای صادراتی بازگشایی شد.
کد خبر: ۶۷۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 05 November 2018

سید سعید فاضلی افزود: این بازارچه مرزی در 110کیلومتری شمال غرب اهواز با صلاحدید مسئولان اجرایی استان و با هدف تردد آسان و بی خطر زائران اربعین حسینی برای تشرف به کربلای معلی به صورت موقت تعطیل شده بود.

وی گفت:روزشنبه مقدمات ازسرگیری فعالیت بازارچه مرزی چذابه فراهم شده بود و روز یکشنبه برای فعالیت تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی به طول کامل آماده شد.

معاون گمرک چذابه افزود: در نخستین روز فعالیت بازارچه مرزی چذابه که نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرهای غرب خوزستان دارد بیش از 400 دستگاه کامیون و تریلر حامل کالاهای صادراتی ایران آماده تخلیه در بارانداز بازارچه هستند.

فاضلی با اشاره به اینکه در روزهای آینده بر حجم فعالیت این بازارچه افزوده خواهد شد افزود: با توجه به تعطیلی 2هفته ای این بازارچه، تقاضای بازرگانان و تجار عراقی برای خرید کالاهای ایرانی رو به افزایش است.

به گفته وی امسال قرار بود تردد زائران و صادرات کالا از این نقطه مرزی به صورت همزمان و بدون تداخل صورت گیرد ولی طرف عراقی به علت نبود زیرساخت های لازم ، آمادگی این کار را نداشت.

فاضلی افزود: امسال تعداد روزهای تعطیل بازارچه مرزی چذابه در ایام اربعین حسینی در مقایسه با سال های گذشته کمتر شده و در سال های آینده نیز برای کاهش بیشتر تعطیلات این بازارچه مرزی که نقش مهمی در رونق اقتصادی استان خوزستان دارد برنامه ریزی خواهد شد.

در استان خوزستان 2 بازارچه مرزی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا به عراق فعال هستند.

مرزهای زمینی و دریایی خوزستان با کشور عراق ، از تیرماه سال 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام معدوم برای صادرات کالا و در مهرماه همان سال برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق بازگشایی شدند.

پارسال حدود 350میلیون دلار انواع کالا شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، آهن آلات، تره بار، لبنیات و ماهی تازه از بازارچه مرزی چذابه به عراق صادر شد.

خوزستان در یک دهه اخیر با استان های عراقی میسان و بصره که حدود 300کیلومتر مرز زمینی و دریایی مشترک دارد تفاهم نامه همکاری های تجاری ، آموزشی و فرهنگی منعقد کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار