معتادان متجاهر بعد از جمع‌آوری چه می‌شوند؟ این سوالی است که پاسخ آن بین دستگاه‌های مربوط بلاتکلیف است.
کد خبر: ۶۷۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 03 November 2018

هفته گذشته در پی یک مورد بلاتکلیفی پذیرش یک معتاد بیمار عفونی، مسئول امور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اهواز با بیان این‌که در درمان و نگهداری برخی از متکدیان مشکل وجود دارد، به ایسنا گفت: اداره‌کل بهزیستی خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در درمان و نگهداری متکدیان همکاری خوبی با شهرداری ندارند.

وی با اشاره به جمع‌آوری یک معتاد مبتلا به بیماری ایدز از خیابان و مشکلاتی که پس از آن برای پذیرش در بیمارستان و ارجاع به بهزیستی ایجاد شد، عنوان کرد: سرگردان هستیم که چنین بیمارانی را که تعداد زیادی نیز هستند، چگونه نگهداری یا درمان کنیم.

در پی این مورد، کارشناس مسئول دفتر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد بهزیستی خوزستان در خصوص نگهداری معتادان متجاهری که دچار بیماری مسری هستند، گفت: نگهداری بعضی از معتادین متجاهر جمع‌آوری شده مانند فردی که دچار ایدز و بیماری عفونی است، به دلیل ابتلا به بیماری مسری، روانی و یا سایر بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج در مراکز نگهداری تحت نظارت بهزیستی مجاز یا میسر نیست.

یونس احمدی در خصوص موردی مبنی بر مشکل شهرداری اهواز در نگهداری برخی متکدیان و عدم همکاری بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز با این ارگان، اظهار کرد: اداره‌کل بهزیستی خوزستان به عنوان پیشرو و پرچم‌دار عرصه پیشگیری و درمان اعتیاد با طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع، جامع همه جانبه‌نگر و مبتنی بر شواهد، نقش منحصر به فردی در بین نهادهای مرتبط با مواد مخدر استان ایفا کرده است.

وی افزود: بر اساس شواهد و مستندات به راحتی می‌توان گفت بهزیستی تنها دستگاه دولتی عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در تمامی طیف پیشگیری اولیه، درمان، بازتوانی، کاهش آسیب اعتیاد و همچنین حمایت‌های اجتماعی برنامه دارد به طوری که هم اکنون بالغ بر 90 درصد از خدمات تخصصی خود در حوزه کاهش تقاضای مواد را از طریق تشکل‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌های مردمی ارائه می‌کند.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد بهزیستی خوزستان گفت: بهزیستی خوزستان توانسته است بالغ بر 205 تیم اجتماع‌محور فعال در عرصه پیشگیری از اعتیاد را در سراسر استان مستقر و در محیط‌های کار و مهدهای کودک‌ برنامه پیشگیری اجتماع‌محور را اجرا کند.

احمدی ادامه داد: همچنین اداره‌کل بهزیستی خوزستان بالغ بر 151 واحد ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب در الگوهای متنوع درمان سرپایی، اقامتی، TC، تیم‌های سیار، مراکز گذری و سرپناه شبانه تجهیز وراه‌اندازی کرده است و در سال گذشته به 34 هزار و 97 نفر افراد با اختلال سوءمصرف مواد خدمات درمانی و حمایتی ارائه داده است.

وی بیان کرد: سازمانی با این گستره فعالیت، همواره با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است از یک سو باید برای برون رفت از آنها تدبیر کند از سوی دیگر ناگزیر است برای حفظ و ارتقا جایگاه منحصر به فرد علمی و اجرایی خود نیز برنامه‌ریزی کند.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد بهزیستی خوزستان با اشاره به خبر منتشر شده در خصوص عدم همکاری بهزیستی در نگهداری برخی متکدیان، گفت: در گزارش منتشر شده به نحوه همکاری نکردن بهزیستی اشاره نشده است. استان خوزستان فاقد مراکز ماده 16 (درمان اجباری معتادن) است بنابراین از ابتدای سال 95 طرح ساماندهی معتادان متجاهر با همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرا شد که با توجه به نتایج مثبت طرح، این کار نه تنها در ایام نوروز بلکه در طول سال و تاکنون تدوام یافته است.

احمدی ادامه داد: بهزیستی از سال‌های گذشته تاکنون در مجموع توانسته بیش از 1500 نفر معتاد متجاهر را در سطح استان خوزستان ساماندهی و هر بیمار را به طور میانگین 90 روز نگهداری کند. نگهداری بعضی از معتادین متجاهر جمع‌آوری شده مانند فردی که دچار ایدز و بیماری عفونی است به دلیل ابتلا به بیماری مسری، روانی و یا سایر بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج در مراکز نگهداری تحت نظارت بهزیستی مجاز یا میسر نیست. بنابراین شهرداری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مکلف‌اند نسبت به صدور و تسهیل خدمات درمانی مورد نیاز این‌گونه بیماران اقدام کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار