فرمانده قرارگاه اربعین شلمچه از باز بودن بی وقفه مرز شلمچه برای تردد زائران خبر داد و گفت: مرز شلمچه برای تردد زائران باز می ماند و زائران در هر زمان قادر هستند از مرز شلمچه خارج و یا وارد کشور شوند.
کد خبر: ۶۷۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 30 October 2018

قدرت الله دهقان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود اینکه موج بازگشت زائران آغاز شده است، اما هنوز در مرز شلمچه خروج اتباع ادامه دارد و حدود ۱۰۰ هزار زائر از میان اتباع غیر ایرانی از مرز شلمچه گذر کرده اند.

به گزارش"تابناک" وی از باز بودن بی وقفه مرز شلمچه برای تردد زائران خبر داد و گفت: مرز شلمچه برای تردد زائران باز می ماند و زائران در هر زمان قادر هستند از مرز شلمچه خارج و یا وارد کشور شوند.

فرمانده قرارگاه اربعین شلمچه با اشاره به آغاز بازگشت حجمی زائران، از فراهم سازی امکانات برای جابه جایی زائران به عمق کشور خبر داد و بیان کرد: در مرزشلمچه به اندازه کافی خط ریلی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران فراهم شده است و مواکب هم تا چند روز پس از اربعین به خدمات رسانی خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: بخشی از تمهیدات برای برگشت در خاک عراق دیده شده است که ازاین میان می توان به فراهم سازی وسایل جابجایی و حمل و نقل زائران در عراق و ارائه دیگر خدمات مورد نیاز در خاک عراق اشاره کرد.

دهقان در ادامه به مشکلاتی زائران اربعین در تامین ارز در عراق نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با در اختیار قرار دادن ارز با کمال تاسف هماهنگی با ستاد اربعین انجام نشده بود و زیرساخت های لازم در عراق فراهم نبود و با توجه به اینکه پرداخت دینار به زائران در عراق نیازمند آماده سازی زیرساخت است، در تامین و در اختیار قرار دادن ارز اشکالاتی ایجاد شد.

وی افزود: این در حالی است که از ابتدا به زائران گفته شده بود که به اندازه کافی پول ایرانی و سایر ارزها را به همراه داشته باشند تا بتوانند در عراق نیازهای خود را رفع کنند.

فرمانده قرارگاه اربعین شلمچه با تاکید بر اینکه وجه پرداختی به زائران ثبت نام کرده در سامانه سماح بازگردانده می شود، گفت: زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند اما موفق به دریافت پول خود نشده اند همان مبلغ در ایران به آنها بازگردانده می شود.

دهقان همچنین بر امنیت پارکینگ ها در مرز شلمچه تاکید کرد و گفت: در پارکینگ شلمچه کمترین وجه موصوب ستاد اربعین کشور دریافت می شود و برای تامین امنیت پارکینگ شلمچه، حدود ۶۰ نیروی خدماتی به کارکیری شده است.

سرهنگ رضا دولتشاهی نیز اظهار کرد: به دلیل کاهش تردد و ورود و خروج زائران جریان ترافیک در سطح چذابه روان است اما امشب موج ورود و بازگشت به کشور شروع می شود.

وی افزود: تردد در سطح مرز چذابه آرام، روان و عادی است و در مشکل خاصی در طول محور چذابه نداریم.

رئیس پلیس راه خوزستان تصریح کرد: پس از شروع موج بازگشت به کشور، تیم هایی از پلیس راه را در جاهایی که تردد زائران وجود دارد به ویژه محورهای خروجی استان مستقر کردیم و محورهای خروجی استان سازماندهی و آماده باش کامل به پرسنل اعلام و نیروهای کمکی در نقاط حادثه خیز مستقر شده است.

سرهنگ دولتشاهی گفت: گشت هوایی پلیس راه استان نیز از ابتدای اربعین فعال و هماهنگی های لازم با سازمان های امدادی و خدماتی در طول مسیر انجام شده و در بحث خروج از پارکینگ ها نیروهایی مستقر شده تا خروج خودروها را از پارکینگ سازماندهی کنند.

وی به رانندگان خودروها در سطح مرز توصیه کرد که به دلیل متغیر بودن آب و هوای استان با آرامش حرکت وسرعت مطمئنه را رعایت کنند.

رئیس پلیس راه خوزستان یادآور شد: به کسانی که خودروی شخصی در پارکینگ چذابه دارند، توصیه می شود به محض ورود به کشور در نقاط مشخص استراحت کنند تا بتوانند با آمادگی به سفر خود ادامه دهند.

سرهنگ دولتشاهی اضافه کرد: حدود ۱۰ هزار خودرو در پارکینگ چذابه وجود دارد که با بازگشت زائران از زیارت به مرور تخلیه می شوند.

وی گفت: خودروهایی که در نقاطی غیر از پارکینگ و غیرمجاز مستقر شوند توسط پلیس راه به پارکینگ هدایت و در مکان خاصی که مشخص است پارک می شوند.

وی افزود: علاوه بر خروج زائران اربعین حسینی، شاهد ورود آنها به داخل کشور هستیم که نشان دهنده برابر بودن آمار ورود و خروج زائران است.

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه در این دو مقوله یک نکته مشترک داریم و آن هم عجله زائران است، ادامه داد: زائرانی که می آیند می خواهند زودتر به کربلا برسند و زائرانی که از زیارت کربلا برگشته اند قصد دارند هرچه زودتر به خانه برسند.

سرهنگ دولتشاهی تصریح کرد: بیشترین مشکل ما در مرزها سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی است که واژگونی خودروها را در پی داشته و آمار واژگونی ها هم متأسفانه روز به روز بیشتر می شود.

وی ادامه داد: زائرانی که از شلمچه می آیند قصد تردد سریع و رسیدن به خانه را دارند و به همین دلیل واژگون می شوند به همین دلیل روزانه حدود چهار فقره واژگونی خودرو به ویژه در محور شلمچه به بندرامام خمینی(ره) ثبت می شود

رئیس پلیس خوزستان گفت: در محور چذابه به سمت شهرستان حمیدیه نیز زائرانی که با خودروی شخصی باز می گردند خسته و خواب آلود هستند که این امر هم منجر به واژگونی می شود و متأسفانه این وضعیت هم در اهواز اتفاق می افتد.

سرهنگ دولتشاهی بیان کرد: چند روز قبل وضعیت آب و هوایی و بارندگی، گرد و خاک و مه آلود را با هم داشتیم و به همین دلیل شعاع دید کاهش و به شب که می رسیم وضعیت بدتر می شود.

وی به رانندگان توصیه کرد که با توجه به شرایط آب و هوایی سرعت خودرو را تنظیم کنند.

رئیس پلیس خوزستان در پایان گفت: ۱۲ تا ۱۳ هزار خودرو در پارکینگ چذابه وجود دارند و قسمت پارکینگ جنوبی هم به دلیل عدم زیرسازی مناسب، خروج خودروها را با مشکل مواجه کرده است ولی با خودروهای یدک کش آنها را خارج کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار