مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تصویربرداری از سه قلاده پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع گزیر از توابع شهرستان ایذه خبر داد.
کد خبر: ۶۷۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 29 October 2018

 

مشاهده و تصویر‌برداری از سه پلنگ ایرانی در ایذه

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه تصاویر ضبط شده از سه قلاده پلنگ توسط دوربین تله‌ای در منطقه شکار ممنوع گزیر تهیه شده است، گفت: در چندین سال متوالی گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده پلنگ در این منطقه دریافت می‌شود.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: پویایی جمعیت حیوانات وحشی اعم از پلنگ و خرس در منطقه شکار ممنوع گزیر نشانه پتانسیل زیست محیطی بالا این منطقه به لحاظ جمعیت علف‌خواران به عنوان طعمه و همچنین سلامت زیستگاه و وجود امنیت مناسب در این منطقه است.

وی افزود: تصاویر فعلی توسط سید سیف‌الله هاشمی محیط‌بان منطقه شکارممنوع گزیر در حین عبور پلنگ به همراه توله‌هایش تهیه شده‌اند. هاشمی در سال 93 نیز موفق به تصویربرداری از چهار قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده شیمبار از توابع شهرستان اندیکا شده است که به گفته وی پنج قلاده بوده اند اما موفق به تصویربرداری از چهار قلاده شده است.

لاهیجان‌زاده مشاهده پلنگ را در این منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: مکان‌های مشاهده پلنگ به عنوان زیستگاه ثبت می‌شوند.

وی افزود: در این مناطق همیشه نگرانی‌هایی از بابت شکار حیات وحش به ویژه پلنگ، و یا مسموم کردن لاشه دام‌ها توسط اهالی وجود دارد زیرا برخی از روستاییان حیوانات وحشی را دشمن احشام خود می‌دانند. با این وجود، خسارت پلنگ بیمه شده و خسارت‌های وارده به مردم محلی (انسان و دام) از طریق بیمه پرداخت می‌شود.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان منطقه زاگرس میانی را یکی از قلمروهای با اهمیت پلنگ در کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس مشاهدات به نظر می‌رسد گونه پلنگ در این منطقه بیش از سایر مناطق کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: برآوردی از تعداد پلنگ‌های موجود در منطقه نداریم زیرا سرشماری این گونه به راحتی امکان ندارد، اما تاکنون بارها گزارش از خسارت به احشام روستاییان و چندین نوبت نیز گزارش از محیط‌بانان و مردم محلی دریافت کرده‌ایم که وجود تعداد قابل توجهی پلنگ را در منطقه تایید می‌کند.

 لاهیجان‌زاده اظهار کرد: زاگرس میانی شامل شهرستان‌های ایذه، باغملک، اندیکا، مسجدسلیمان، اندیمشک و دزفول در شمال و شرق خوزستان، محل زیست گونه پلنگ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص سابقه مشاهده و تصوربرداری از این گونه در استان گفت: مرداد 93 "سید سیف‌الله هاشمی" یکی از محیط‌بانان منطقه حفاظت شده شیمبار اندیکا برای نخستین بار موفق شد در اقدامی نادر، از چهار پلنگ ایرانی که همزمان در کنار هم روی صخره در حال استراحت بودند، تصویربرداری کند. مرداد 94 نیز دو بار حمله پلنگ به دام‌های لالی در شمال خوزستان گزارش شد. همچنین تیر 95 برای نخستین بار در منطقه شکار ممنوع بدیل، در بهبهان گونه پلنگ مشاهده و توسط یکی از محیط‌یاران این منطقه تصویربرداری شد. چهار قلاده پلنگ نیز توسط مردم محلی و یکی از تشکل‌های زیست محیطی قلعه‌تل در منطقه کوهستانی قلعه‌تل از توابع باغملک خوزستان مشاهده و تصویربرداری شد.

وی تصریح کرد: تعامل، آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع بومی و محلی، مشارکت دادن سایر اقشار مختلف جامعه و از جمله دامداران، کوهنوردان و دوستی مردم با طبیعت و محیط زیست و احیا منطقه در زیستگاه حیات وحش تأثیر بسزایی در حفظ این گونه‌های ارزشمند دارد چرا که طبیعت با وجود این گونه‌ها زیبا و زنده هست.

پلنگ در مناطق صخره‌ای و کوهستانی شمال خوزستان زندگی می‌کند. جمعیت این گونه که در فهرست سرخ IUCN در رده در خطر انقراض قرار دارد، در سال‌های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و کم شدن طعمه که بیشتر از کل و بز، گراز، خرگوش و سایر پستانداران کوچک تغذیه می کند، کاهش یافته است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار