سکوت توجیه ناپذیر نخبگان در خصوص وضعیت آموزش و پرورش استان؛
آنگونه که آمار منتشره سالهای اخیر و مواضع انتقادی نمایندگان مردم در مجلس نشان می دهد خوزستان در جایگاه مناسبی از نظر رتبه های اعلام شده(کنکور) ندارد و در این موارد در انتهای جدول قرار داشته و حتی نسبت به سال۹۱ یعنی قبل از آغاز بکار مدیریت کنونی در مواردی چون قبولی رتبه های تک رقمی و دورقمی و...نیز بسیار ضعیف تر بوده است.
کد خبر: ۶۷۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 23 October 2018

 آمارهایی که طی یکی دوسال اخیر از رتبه های آموزشی کنکور و... استان خوزستان منتشر شده آنگونه که برخی نمایندگان می گویند نگران کننده است و بنظر می رسد این آمار ترسیم گر دورنمای روشنی از آینده دانش آموزان نباشد.

با وجود اهمیت حوزه آموزه و پرورش بعنوان زیرساخت مهم توسعه که امروزه مورد تاکید اندیشمندان حوزه توسعه است و توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کاملا با توسعه انسانی (که رکن مهم آن آموزش و پرورش است) گره خورده است اما متاسفانه بدلیل برخی ضعف مدیریت ها و بی تدبیری ها شاهد انتشار آمار نگران کننده و انتقادات برخی نمایندگان پیگیر و همچنین نقدهای رسانه ای بوده ایم که از وضع موجود انتقاد و پرسش می کنند.

این در حالی است که بدلیل اهمیت حوزه آموزش و پرورش، نخبگان فکری فرهنگی و اجتماعی می بایست توجه و اهتمام جدی به این موضوع نشان بدهند و ورای مباحث سیاسی و موضوعات روزمره، وضعیت کنونی حوزه آموزش و پرورش خوزستان را مورد واکاوی و نقد و بررسی قرار داده و چرایی و علل وضعیت پیش آمده را موضوع گفتگوها و تحلیل ها قرار بدهند.
متاسفانه تاکنون این انتظار از نخبگان دانشگاهی و صاحب نظران امر براورده نشده است.

آنگونه که آمار منتشره سالهای اخیر و مواضع انتقادی نمایندگان مردم در مجلس نشان می دهد خوزستان در جایگاه مناسبی از نظر رتبه های اعلام شده(کنکور) ندارد و در این موارد در انتهای جدول قرار داشته و حتی نسبت به سال۹۱ یعنی قبل از آغاز بکار مدیریت کنونی در مواردی چون قبولی رتبه های تک رقمی و دورقمی و...نیز بسیار ضعیف تر بوده است. در واقع نه تنها شاهد بهبودی در این زمینه ها نبوده ایم بلکه حتی نسبت سال ۹۱ وضعیت ضعیف تری شاهد بوده ایم. عدم رشد قابل توجه در رتبه های زیر هزار نیز از جمله مواردی است که حتی مورد اذعان معاون مدیرکل نیز قرار گرفته است.

 همه اینها و وضع پیش آمده در حالی است که مدیریت عالی استان جلسات مستمر و منظمی را برای بهبود این وضعیت برگزار و پیگیری جدی برای پرداخت عوارض قانونی مربوط آموزش و پرورش انجام داده است.

از سویی در سال های اخیر برخی استان های ضعیف وضعیت شان رو به بهبودی نهاده است که این موضوع در جابجایی این استانها در رتبه بندی استانها در زمینه یادشده مشهود بوده ولی خوزستان حتی نسبت به سال ۹۱ تنزل نمود.

می توان اینگونه نتیجه گرفت که بدلیل ضعف های مدیریتی و عوانل دیگر خوزستان نتوانسته آنگونه که شایسته نام و آوازه اش است در جدول رتبه بندی هایی چون ازمون سراسری دانشگاهها بدرخشد و این مسئولیت نخبگان جامعه را بیشتر می کند.

براستی آیا خوزستان نخبگان فکری و دانشگاهی دلسوز و دغدغه مندی ندارد که وضع کنونی آموزش و پرورش استان را نقد و تحلیل و واکاوی کنند و چرایی آن را دنبال نمایند؟

آیا مسئولیت اجتماعی نخبگان و روشنفکران و صاحب نظران جامعه تعطیل بردار است یا دعواهای سیاسی و مسائل روزمره بر حوزه مهمی چون آموزش و پرورش ارجحیت دارد؟

آیا موضوع مهمتر و زیرساختی تر از آموزش و پرورش وجود دارد که نخبگان و صاحبان اندیشه اینک اینگونه سکوت کنند و تحلیل ها و واکاوی ها برای بهبود وضعیت انجام نشود؟

آیا ادامه این وضع به صلاح آینده توسعه استان است؟ آیا می توان با ادامه این وضع و آمارها اینده روشنی را برای فرزندان استان ترسیم نمود؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار