اکنون که قرار است این منصب مهم به فردی رانده شده از دولت تحویل داده شود ، باید از سیاسیون هم استانی تاثیرگذار در سیاست های کلان پرسید " سود و زیان در ماجرای استعفای آخوندی! " برای استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد چه خواهد بود؟
کد خبر: ۶۷۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ 21 October 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / سیاسی ، ماجراهای چندین ساله وزیر راه و شهرسازی با اتفاقات و حوادث ناگواری که در حوزه ی این وزارت رخ می داد ، به این انجامید که همه طیف ها از وی روی گردان شدند و آخوندی را به واگن آخر قطار دولت و در نهایت پیاده شدن از آن رساند.
حوادث چند ساله اخیر به بالا گرفتن اختلاف میان وزیر راه با رئیس جمهور منتهی شد . عباس اخوندی که در طول مدت فعالیت دو دولت یازدهم و دوازدهم 3 بار برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد، اما توانست دوباره رای اعتماد مجلس را نسبت به خود و برنامه هایی که در حوزه راه و مسکن دارد؛ به دست آورد. به نظر می رسد که اختلاف بین آخوندی و روحانی آنقدر بالاگرفته است که دیگر وی حاضر نیست به دلیل سیاست های اشتباه دولت در این دو حوزه به عنوان سیبل انتقادهای کارشناسان و مردم قرار گیرد به همین دلیل قبل از آنکه برای بار چهارم توسط نمایندگان مجلس استضیاح شود؛ استعفا دهد!
حوادث و اتفاقات زیادی رخ داد تا همه به نوعی خواستار کناره گیری وی شوند و در این اواخر هم پس از حادثه سقوط هواپیما در دنا برخی نمایندگان اصلاح طلب کهگیلویه و بویراحمدی در متن فشار بر وزیر راه قرار گرفتند.
این بار عباس اخوندی از سوی اصلاح طلبان قرار بود استیضاح شود آن هم در شرایطی که هر چند در سال گذشته اعضای فراکسیون امید به طور رسمی با استیضاح او مخالفت کرده و نقش اساسی در ماندگاری وی داشتند اما در سال 96 اما این بار اعضای برجسته فراکسیون امید، پیشگام برکناری آخوندی شده‌اند.
کهگیلویه و بویراحمدی ها در متن آخرین استیضاح
اعضای کهگیلویه و بویراحمدی فراکسیون امید مانند تاجگردون، وکیلی دست به قلم شده و در نامه به حسن روحانی خواستار آن شده‌اند که آخوندی قبل از برکناری توسط مجلس، خودش استعفا دهد.
آنها حتی در نامه ای به حسن روحانی اعلام کرده بودند: بحران های اخیر در امور اجرایی و مدیریتی همچون بحران های حمل و نقل، عدم موفقیت در کاهش حداقلی مشکلات جوی، سیاسی کاری بیش از حد در اداره سازمان هایی که متولی بخش از امور بنگاه های اقتصادی کشور هستند، عدم پایبندی به شعارها و برنامه های انتخاباتی، عدم پاسخگویی مناسب و از همه مهمتر به فراموشی سپردن حوادث به وقع پیوسته ایجاد می کند که دو وزیر محترم جانبعالی دکتر آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و دکتر ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اتفاقا از دوستان خوب و ارزشمند ما هستند از کابینه خارج و مدیران با انگیزه وارد آن شوند تا روح جدیدی در کابینه دمیده شود.»
در واقع می توان گفت که ماجراي سقوط هواپيماي تهران – ياسوج و بحث ها درباره نحوه مديريت ناوگان هوايي مهمترین دلیل بود که این بار اصلاح طلبان را بر آن داشت تا پای میز استیضاح آخوندی به عنوان مخالف وی حرف بزنند و سوالات خود را مطرح کنند.
البته تاریخ این استعفای آخوندی به دهم شهریورماه سال جاری برمی گردد. دقیقا زمانی که به رغم مشکلات اقتصادی جدیدی که بعد از خروج امریکا از برجام وی مدعی شده بودکه هیچ کدام از صنایع حوزه راه از هوایایی و دریایی گرفته تا جاده ای و همچنین بخش مسکن دچار مشکل نخواهد شد اما در طول این ماه ها سیاست های دولت باعث شد تا بسیاری از صنایع زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی با مشکلات بزرگی روبه رو شود.
 
سود و زیان و نقش کهگیلویه و بویراحمدی ها در استعفای یک وزیر!

سود و زیان و نقش کهگیلویه و بویراحمدی ها در استعفای یک وزیر!
هر چند در یک ماه اخیر بعد از شروع دور استیضاح وزرای کابینه دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس، خبرهایی مبنی بر استیضاح وزیر راه برای بار چهارم از سوی مجلسیان شنیده می شد؛ اما به موازات این خبر نیز برخی خبر از استعفای قریب الوقوع وی از وزارت راه و شهرسازی شنیده می شد.
حتی این اواخر نیز نام هایی چون محمد علی افشانی شهردار وقت تهران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و قاسم نقی زاده خامسی شهردار وقت مشهد نشیده می شد؛ اما این افراد گزینه هایی بودند که تنها در فضای مجازی در قامت وزیر راه و شهرسازی معرفی شده بودند.
این در حالی بود که برخی از شبکه های مجازی و خبرهای درگوشی نیز از آمدن وی به شهرداری تهران به عنوان هجدهمین شهردار پایتخت حکایت داشت تا پازل مدیران اخراجی دولت به بدنه شهرداری را بعد از پیروز حناچی، محسن پور سیدآقایی و محمد علی افشانی کامل کند.
اما با تمام گمانه زنی هایی که در رسانه ها بر سر ماندن و یا رفتن آخوندی مطرح شده بود وی سعی کرد تا انتشار استعفای خود که به دست حسن روحانی رسیده است، تکلیف خود و البته وزارتخانه راه و شهرسازی را روشن کند.
آنچه در این تحلیل آمد بخش هایی از یک گزارش مفصل در تیتر شهر بود که البته در بخش دیگری از این گزارش با طرح این سوال که "آیا آخوندی به شهرداری تهران می آید؟" آمده است : بعد از استعفای محمد علی نجفی شهردار شانزدهم شهر تهران بود که برخی از رسانه ها گمانه زنی کرده بودند که احتمال آمدن عباس آخوندی از وزارت راه به شهرداری تهران قوت گرفته است.
هر چند این گمانه زنی ها از سوی مسئولان دولتی رد شد، اما اکنون با انتشار خبر استعفای آخوندی از وزارت راه از یک سو و از سوی دیگر اجباری که محمد علی افشانی به پذیرش قانون منع به کار گیری بازنشستگان داشته و به زودی برای احترام گذاشتن به قانون نیز باید به دلیل بازنشسته بودن پست خود در شهرداری تهران را کنار بگذارد، برخی بر این باورند که احتمال اینکه آخوندی با حمایت حزب اتحاد ملت به عنوان سومین شهردار دوره اصلاحات وارد بهشت شود؛ وجود دارد.
البته برخی تحلیل ها نیز بر این مبناست که با توجه به اختلافی که در اواخر دولت یازدهم بین عباس آخوندی و پیروز حناچی به وجود آمد و در نهایت باعث استعفای وی از معاونت شهرسازی وزارت راه شد؛ احتمال ورود آخوندی به عنوان شهردار هجدهم پایتخت وجود نخواهد داشت.
این در حالی است که اکبر منتجبی از مهرهای تاثیرگذار حزب سازندگی در توئیت خود به این مساله اشاره کرده است که: انتشار استعفای آخوندی، توسط خود او گمانه زنی ها را درباره اینکه شهردار سوم تهران وی باشد؛ افزایش داد. شکی نیست که افشانی باید برود. خصوصا آنکه جواب علی لاریجانی به شورا درباره مانده افشانی منفی بود. بعید نیست این هفته شورا وارد انتخاب شهردار شود و آخوندی یکی از گزینه ها باشد!
اما در این ماجرا در مبدا و همچنین مقصد احتمالی وزیر که احتمالا شهرداری تهران خواهد بود ، سیاسیون مرکز نشین کهگیلویه و بویراحمدی در متن قرار دارند . آخوندی که پس از حادثه سقوط هواپیما در دنا به شدت از طرف نمایندگان کهگیلویه و بویراحمدی در مجلس مورد نقد قرار گرفت ، گویا قرار است جای محمد علی افشانی شهردار تهران که وی هم اصالتا اهل محرومترین استان کشور است را بگیرد.
از طرف دیگر اگر قرار است مناسبات سیاسی اینگونه که دولت پیش می رود بر اساس معاملات سیاسی باشد ، حال که بعد از سال ها یکی از مهمترین مناصب جمهوری اسلامی به فردی از کهگیلویه و بویراحمد رسیده بود ، اکنون قرار است به فردی رانده شده از دولت تحویل داده شود ، باید از سیاسیون هم استانی تاثیرگذار در سیاست های کلان پرسید " سود و زیان در ماجرای استعفای آخوندی! " برای استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد چه خواهد بود؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار