رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی در راهپیمایی اربعین گفت: زائرین می توانند با رعایت سه اصل مهم شامل استفاده از آب سالم بسته بندی شده، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به این بیماریها پیشگیری کنند.
کد خبر: ۶۶۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 18 October 2018

دکتر سید مهدی حسینی زاده اظهار کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افتخار دارد در ایام اربعین سال جاری همچون سال های گذشته با استقرار شبانه روزی تیم های بهداشتی در مرز چذابه و انجام اقدامات کنترل عوامل محیطی و مراقبت سندرمیک بیماریهای واگیر در حفظ سلامت زائرین و بهره مندی آنها از برکات این سفر معنوی نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: در تجمعات انبوه بیماریهای مهمی مانند بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی و بیماریهای تنفسی ویروسی سلامت افراد را تهدید می کنند که افراد شرکت کننده در این تجمعات می توانند با رعایت توصیه های بهداشتی از ابتلای خود و دیگران به این بیماریها جلوگیری کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: یکی از مهمترین بیماریهای مهم در راهپیمایی های بزرگ، بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی است که از راه خوردن غذا، آشامیدن آب یا نوشیدنی های آلوده منتقل می شوند و می توانند با از دست دادن آب و املاح بدن بیمار، سبب عارضه کم آبی و یا مرگ شوند.

حسینی زاده گفت: علائم بیماری های منتقله از آب و غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی است که به طور متوسط در مدت 24 تا 48 ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: زائرین می توانند با رعایت سه اصل مهم شامل استفاده از آب سالم بسته بندی شده، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به این بیماریها پیشگیری کنند.

وی گفت: به زائرین توصیه می شود غذا را به صورت گرم و تازه و به همراه لیمو ترش و یا آبلیمو مصرف کنند و از مصرف هرگونه شربت، سالاد و سبزی های خام و مواد غذایی شدیدا فسادپذیر مانند سالاد الویه خودداری کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: زائرین قبل از مصرف هرگونه غذای کنسرو شده حتما قبل از باز کردن، کنسرو را به مدت 20 دقیقه بجوشانند. از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، شیرخام، خامه و پنیرهای محلی خودداری کنند. همچنین میوه ها باید پس از شست و شوی صحیح و پوست کندن مصرف شوند.

حسینی زاده تصریح کرد: بهداشت فردی باید در هر شرایطی رعایت شود. شستن دستها به روش صحیح و بهداشتی به مدت 40 تا 60 ثانیه با آب و صابون مایع خصوصا بین انگشتان، زیر ناخن ها، مچ ها، پشت دست و گودی کف دست در طول روز، بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: دسته دیگری از بیماریها، بیماریهای حاد تنفسی هستند. به افرادی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند به خصوص زائرینی که جزو گروه های در معرض ابتلا به فرم شدید بیماری هستند توصیه می کنیم قبل از خروج از مرز واکسن آنفلوانزای فصلی را از داروخانه های مجاز و با رعایت زنجیره سرما تهیه و تزریق کنند.

وی گفت: زائرین برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای حاد تنفسی مثل آنفلوانزا باید هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانند و دست ها را به طور مرتب با آب و صابون مایع بشویند و هنگام احوال پرسی از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن خودداری کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم ها، بینی و دهان خودداری شود و در صورت مشاهده علائم شبه آنفلوانزا باید بلافاصله به پزشک مراجعه و دستور درمانی مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات رعایت کرده و تا زمان بهبودی و رفع علایم از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کنند.

حسینی زاده بیان کرد: به زائرینی که به بیماریهای مزمنی مانند دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی مبتلا هستند، توصیه می شود قبل از عزیمت، به پزشک خود مراجعه کنند و ضمن معاینه با اجازه پزشک خود در این سفر حاضر شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت: در زمان بازگشت زائرین از کشور عراق تیم های مراقبت بهداشتی مستقر در پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی چذابه به صورت شبانه روزی همه زائرین را بررسی می کنند. به افرادی که در طی این سفر دچار علائمی همچون اسهال، مسمومیت غذایی، تب و دانه های پوستی قرمز رنگ، تب، سرفه و گلو درد شده اند، توصیه می شود به پایگاه های مراقبت بهداشتی یا درمانگاه های اورژانس مستقر در مرز مراجعه کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: اربعین ، بهداشت ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار