طی حکمی از سوی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور سرپرست پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی ارجان و چگاسفلی منصوب شد .
کد خبر: ۶۶۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 18 October 2018

براین اساس احسان شیخ‎بارانی به سمت سرپرست جدید پایگاه میراث فرهنگی محوطه ارجان و چگاسفلی معرفی شد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، در این حکم آورده است: «با عنایت به تعهد و تجربه جنابعالی، بدین وسیله به عنوان سرپرست پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی ارجان و چغاسفلی منصوب می‎شوید.

باتوجه به حساسیت این جایگاه و ظرفیت‎های موجود، لازم است با برنامه‎ریزی منسجم ضمن هماهنگی با دفتر امور پایگاه‎ها و تعامل با مدیریت استانی و ستادی نسبت به انجام امور محوله اقدام کنید.»

پیش از این عباس مقدم مسئولیت این پایگاه را برعهده داشت و شیخ‎بارانی نیز رئیس اداره میراث فرهنگی هفتکل بوده که اکنون با حفظ سمت به عنوان سرپرست پایگاه ملی ارجان و چگاسفلی منصوب شد.

محوطه پیش از تاریخی تل چگاسفلی با نام‎هایی چون تل چیگاپایینی، تل چگادومه‎ای و تل چغاسفلی نیز شناخته می‎شود. در سال‎های دهه 1350 خورشیدی طی یک بررسی باستان‎شناسی توسط هانس نیسن و همکارانش از مؤسسه شرق‎شناسی دانشگاه شیکاگو دانشگاه آزاد برلین شناسایی و با علامت اختصاری BZ.71 به عنوان وسیع‎ترین محوطه پیش از تاریخی دشت زهره معرفی شد. در سا ل 1388 خورشیدی، به همت گروه بررسی‎های شهرستان بهبهان به سرپرستی کامیار عبدی، تل چگاسفلی با نام تل چگاپایین (سفلی)، در فهرست آثار ملی با شماره 28822 به ثبت رسید. در سال 1394، عرصه و حریم چگاسفلی توسط هیئتی به سرپرستی عباس مقدم، تعیین و پس از تصویب در دو شورای فنی استانی و کشوری در تاریخ پانزدهم اسفندماه همان سال، عرصه و حریم حفاظتی آن به شماره 42628/9421100 توسط رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به استاندار وقت خوزستان ابلاغ شد.

همچنین محوطه باستانی ارجان در کنار رودخانه «مارون» در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع است. وسعت این محوطه باستانی که با شماره ثبت 44 جزو نخستین محوطه‎های ثبت‎شده در استان محسوب می‎شود، حدود 500 هکتار است. در اولین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده ولی در سال 1316 خورشیدی در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و به دوره ایلامی کشف شد که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود. آخرین کاوش انجام‎شده در محوطه ارجان نیز به سه ماه قبل بازمی‎گردد که طی آن هیئت کاوش باستان‎شناسی ارجان به سرپرستی احسان یغمایی باستان‎شناس پیشکسوت و مطرح کشور، موفق شدند مسجدی مدفون‎شده متعلق به اوایل دوره اسلامی که در متون و اسناد تاریخی از آن به عنوان "مسجد ارجان" یاد شده است را از دل خاک بیرون آورند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار