عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است علیرغم عدم تشابه منافع ایران و ترکیه در عراق باید از تجربیات ترکیه در سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه استفاده کرد.
کد خبر: ۶۶۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 16 October 2018

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: مسعود گودرزی به مقایسه نوع حضور ایران و ترکیه در عراق به خصوص در حوزه اقتصادی این کشور پرداخت و گفت: در زمینه عراق هر کدام از کشورهای ایران و ترکیه بر اساس سیاست های خود عمل کرده و اقداماتی داشته اند تا در نهایت به نحوی به لحاظ اقتصادی بهره مند شوند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از این رو کشورها نمی توانند در راستای کمک به کشور دیگر مشابه یکدیگر عمل کنند چنانچه ترکیه نمی تواند بر اساس منافع ایران در عراق سرمایه گذاری کرده یا بالعکس.

وی افزود: به خصوص در حوزه سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی از مزیت هایی برخوردار است که کشورهای دیگر مانند ترکیه برخوردار نیستند از این رو علیرغم تلاش هایی نیز که در این حوزه انجام دادند تا مشابه جمهوری اسلامی در عراق اقدام کنند، نتوانستند به این حوزه دست یابند.

گودرزی در ادامه با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور، یکی از راهکارها سرمایه گذاری خارجی و بارورسازی اقتصاد است، عنوان کرد: کشورهای همسایه بهترین فرصت برای تقویت حوزه اقتصاد کشورمان هستند که در این حوزه باید از تجربیات کشورهایی همچون ترکیه استفاده کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه با اشاره به حجم معاملات ایران با عراق که به بیش از 10 میلیارد دلار می رسد، اظهار داشت: این میزان باید به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یابد البته جمهوری اسلامی در گذشته نیز اقدامات اقتصادی مثمرثمری در کشور عراق داشته است.

وی در ادامه با تأکید بر تعریف پروژه های اقتصادی مشترک در عراق که با همکاری ایران صورت می گیرد، یادآور شد: دولت ها با کمک به یکدیگر می توانند شرایط اقتصادی خوبی را فراهم کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از توانایی اقتصادی کشور از مسیر به سرانجام رساندن پروژه های مشترک با کشورهای همسایه صورت می گیرد که هر دو کشور ذینفع این همکاری ها خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار