عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، معتقد است: درگیری و تهدید آمریکا و عربستان یک بازی سیاسی و ظاهری است و حاکمان این کشورها به زودی نسبت به یکدیگر تغییر موضع نخواهند داد.
کد خبر: ۶۶۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ 16 October 2018

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به تهدید عربستان از سوی آمریکا به جهت قتل جمال خاشقجی و واکنش ریاض، گفت: موضوع جمال خاشقجی در جهت اهداف بن سلمان برای قبضه کردن حاکمیت در عربستان صورت گرفته است کما اینکه بن سلمان بسیاری از شاهزادگان و ثروتمندان سعودی را چند ماه پیش زندانی و محاصره کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با اطمینان می‌توان گفت که سازمان سی آی ان و موساد در استانبول کاملا در جریان ماجرای خاشقجی بودند، از سوی دیگر ترامپی که فقط پول را می شناسد و حقوق بشر و آزادی مطبوعات و بیان برایش مهم نیست از تهدید عربستان صحبت می‌کند تا نظر افکار عمومی را به سمت خود جلب کند.

عربستان از عوامل موثر آمریکا در خاورمیانه

وی افزود: عربستان از عوامل موثر آمریکا در خاورمیانه است و علی رغم جنایات در یمن، دخیل بودن در قتل خاشقجی و فتوا دادن در مورد داعش در سایه امن آمریکا قرار دارند، تهدید عربستان به دلیل قتل این روزنامه نگار سعودی هم برای فرار از مسئولیت است.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه هیچ تنش و درگیری بین آمریکا و عربستان به وجود نخواهد آمد، گفت: ترامپ پیش از این تاکید کرده بود که عربستان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم نمی‌تواند دوام بیاورد، لذا زمانی که آمریکا عربستان را تهدید کرد، بن سلمان پاسخ درستی نداد کما اینکه یادآور شد آمریکا دوست عربستان سعودی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: درگیری، تنش و تهدید کردن آمریکا و عربستان ظاهری بوده و به مرحله وقوع نخواهد رسید، تهدید آمریکا به تحریم نفتی یا استفاده از ارز غیر دلار و غیره هم بازی سیاسی است، بنابراین حاکمان دو کشور به زودی نسبت به یکدیگر تغیر موضع نخواهند داد.

«ترکی الدخیل» مدیر شبکه العربیه روزنامه‌نگار مطرح سعودی یک روز پس از تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر احتمال تحریم عربستان سعودی و اعمال «مجازات سخت» در صورت دست داشتن ریاض در قتل «جمال خاشقچی»، گفت که ریاض گزینه‌های زیادی برای مقابله با واشنگتن در اختیار دارد.

گفتنی است؛ این روزنامه‌نگار همچنین تاکید کرده است که اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ریاض، سناریوهای فاجعه باری را ایجاد می‌کند که بیش از آنکه به اقتصاد عربستان آسیب بزند، اقتصاد ایالات متحده را متضرر می‌کند. ریاض پایتخت نفت است و ضربه زدن به آن تولید نفت را قبل از هرگونه کالای حیاتی دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد اما مسئله عربستان تنها در مورد نفت نیست، بلکه این کشور با توجه به جایگاه و اهمیت جغرافیایی‌اش رهبر جهان اسلام است.

برچسب ها: تنش ، تهدید ، عربستان ، آمریکا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار